Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 17 May 2016, 18:35   #1
jeroenathome

Standaard Processor druk met onbekend proces

Op mijn laptop is de processor steeds met iets bezig waardoor de koelventilator hoorbaar wordt. Ook als er niks met de laptop wordt gedaan blijft dit doorgaan.

Het afgelopen weekend heb ik de laptop niet meer uitgezet en hoopte erop dat het proces dan wel klaar zou zijn met zijn werkzaamheden na enkele dagen. Helaas ging dat niet op en blijft dit effect nog steeds aanwezig.

Via taakbeheer ben ik erachter gekomen dat het om één van de vele svchost processen gaat.

Zover ik de bijhorende processen kan nagaan zijn ze allemaal van windows zelf.

Ik draai windows 10 op de laptop deze is er met een schone installatie erop gezet.

Weet iemand een oplossing zodat ik weer een stille laptop krijg die niet druk bezig is met geheime dingen

In de bijlage zit een plaatje waarin de processen zitten die de processor belasten.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg screenshot.3.jpg‎ (57,9 KB, 16x gelezen)
Oud 18 May 2016, 10:07   #2
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Eerst maar eens de drie scans uitvoeren zoals Niek hier voorstelt:

http://forum.computeridee.nl/showpos...67&postcount=9

Daarna zou je via het MS programma MSCONFIG selectief items die opstarten kunnen uitschakelen om daar een dader te vinden. Daarvoor type je msconfig in het zoekveld van Windows 10, en op het gevonden resultaat (msconfig.exe) rechtsklik je, en kies je om het als Administrator uit te voeren.
In het gestarte venster ga je naar de tab 'Opstarten', en vink/zet je alles uit. OK jezelf er uit, en herstart de laptop. Kijk of het na een kwartier beter gaat. Je zal wel wat functionaliteit missen.
Is het probleem weg, dan kan msconfig weer starten, maar nu zet je b.v. de bovenste helft van de programma's weer aan, en herstart. Zo kan je via selectief items uit te sluiten zien bij welk item het probleem optreedt.

Als dat niets uithaalt zet je alles daar weer aan, en kan je hetzelfde gaan doen onder de tab 'Services'. Alleen daar wel eerst een vinkje zetten bij 'Microsoft services verbergen', zodat je alleen werkt met de services van anderen. Die van MS horen het gewoon te doen.
Wel zou ik in eerste instantie ook je AntiVirus items met rust laten, die schakel je pas als laatste een keer uit mocht de rest niks uithalen.

Zo'n werkwijze moet je informatie verschaffen over waar het probleem te zoeken.
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 May 2016, 20:09   #3
jeroenathome

Standaard

Bedankt Erik & Niek voor de link naar malware scanners. Had nooit gedacht dat die het probleem konden zijn voor windows processen. Weer iets geleerd. Nu nog iets vaker scannen op malware en andere rotzooi. Normaal wordt het pas uitgevoerd als er iets aan de hand is waar geen directe verklaring voor is. Zelfs na 10 minuten blijft alles rustig in taakbeheer en is de CPU hooguit voor 3% belast.
Oud 18 May 2016, 21:57   #4
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Opgelost dus ?

Malware nestelt zich soms in processen waar het niet genoeg van weet, en maakt dan de boel een beetje stuk onder sommige configuraties. En zo krijgen we ze gelukkig nog net te zien
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2016, 19:52   #5
jeroenathome

Standaard

Ja, het is opgelost. Adwcleaner was al voldoende, maar de andere 2 programma's ook voor de zekerheid maar gedraaid. Alle 3 vonden maar enkele problemen. Gezien de tijd dat er een schone windows 10 draait vind ik het nog meevallen wat er aan rotzooi gevonden werd.

Vanavond was ik eerst weer bang dat het probleem toch niet opgelost was. Er was nu een ander proces dat de boel bezig hield. Het gaat om windows module installer, en een zoektocht leerde dat dit een standaard windows onderdeel is die gebruikt wordt om de PC weer in goede conditie te krijgen. Je moet het proces wel de tijd geven om zijn werk te doen. Het kan meer als een uur duren mocht het tegen zitten. Dit proces stopte vanzelf zonder een melding. Alleen de ventilator die je niet meer hoort geeft te kennen dat hij gestopt is.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten