Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 July 2014, 21:43   #1
leonie89

Standaard windows image backup terugzetten

Hallo mensen,

Ik heb de laatste tijd allerlei probleempjes gehad met mijn pc (win 8.1) en merkte ook dat de pc nogal traag is geworden.
Wat ik al gedaan heb?

Malwarescans gedaan met emsisoft en mbam.
Schijfopruiming en defragmentatie.
Altijd alles op tijd laten updaten.
Overbodige programma's verwijderd met Revo-unnstaller

Nu heb ik via PC vernieuwen zonder bestanden te verliezen ( http://windows.microsoft.com/nl-nl/w...fresh-reset-pc ) de pc teruggezet, in de veronderstelling dat naast mijn bestanden ook al mijn geinstalleerde programma's zouden blijven staan... Dom, niet goed gelezen blijkbaar, want die zijn natuurlijk foetsie

Ik heb in februari, toen het systeem nog lekker draaide 2 dingen gedaan, nl.:

Een harde schijf image kopie gemaakt met Paragon,
en een windowsimagebackup (zo is het bestand in ieder geval genoemd).

Ik heb deze beide op mijn externe hdd staan. Ik ga ervan uit dat op een van deze twee, naast windows, ook mijn geinstalleerde programma's staan.

Mijn vraag nu is dus:

Wat kan ik nu het beste doen...en vooral...hoe? Kan ik dus met een van deze 2 bestandsmappen mijn programma's terugzetten?

Ik heb windows na het vernieuwen nog niet laten updaten trouwens.

Ik hoop dat iemand me hierop een antwoord kan geven, en ik me zodoende de tijd kan besparen alle programma's opnieuw te moeten installeren

Alvast bedankt!!!

Groetjes,

Leonie
leonie89 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2014, 23:48   #2
Joman

Standaard

Altijd verstandig...bijtijds een backup maken. Maar je moet die ook kunnen terugzetten en daarvoor moet ook ...bijtijds... een recoveryCD of DVD maken.
Voor Paragon zie je in dit oude topic iets daarover http://computertotaal.nl/forumarchie...n-harde-schijf
Ik weet niet of het in de Paragon-versie die jij daar hebt, ook zo gaat. Als je met een Paragon recoveryCD gaat werken, moet je waarschijnlijk werken met pijltjes toetsen én entertoets. Vóór of tijdens het opstarten van de recoverCD de externe HD aansluiten. Als je alles hebt (uit)gevonden en startklaar bent voor de recovery, moet je ergens op "Apply" drukken.
Voor een Windowsrecovery moet je ook een opstartCD/DVD hebben, daarover kunnen W8-gebruikers meer vertellen, denk ik.
Joman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 July 2014, 00:16   #3
leonie89

Standaard

Dank voor je antwoord Joman!

Ik heb een opstart-cd gekregen toen ik de computer kocht. (heb deze ook gebruikt bij het "pc vernieuwen" vanmiddag.

De backup partities heb ik dus op een externe hd staan, zoals werd aanbevolen door paragon, en nietop een dvd of cd.

Ik zou toch wel graag willen weten wat ik exact met doen, welke volgorde bv., en of ik in de bios moet komen etc.

Ik wacht dus nog eventjes af of iemand die win 8 gebruikt me precies kan vertellen wat te doen.

In ieder geval toch bedankt voor je antwoord!!

Groetjes,

Leonie
Oud 30 July 2014, 11:50   #4
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Poeh hey. Voor je nu je persoonlijke data ook kwijt ben, zet die even weg op een extern ding. (de mappen onder de gebruikersnaam). En Mail, contacten en favorieten

In W8.1 ga je naar de Charmsbar (rechterbovenhoek), dan Instellingen, dan (onderaan) PC instellingen wijzigen, dan naar Bijwerken en herstellen, Kijk dan bij de geavanceerde Opstart Opties.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar er staat dat je van USB (je Windowsbackupschijf) kunt opstarten.
Goed lezen dan kom je er wel.

Niek
Oud 30 July 2014, 14:27   #5
leonie89

Standaard

Dank voor je antwoord Niek!

Mijn mailcontacten e.d. heb ik apart staan op een usb, dus dat zal het kleinste probleem zijn... Ook al mijn foto's en documenten zijn gebackupped.

Ik heb dus, zoals gezegd, 2 backups en heb geen idee wat het verschil tussen de twee is.
Ze staan beide op de externe hd, met daarbij natuurlijk nog een paar andere zaken zoals foto's en documenten. Zou dit geen probleem geven?

Denk je dat ik zal moeten opstarten via het "windowsbackupimage" of...
Je hebt het ook nog nooit gedaan natuurlijk maar laten we er maar vanuit gaan dat deze bedoeld wordt.

Ach wat... Ik heb alle programma's legaal en mijn persoonlijke zaken gebackupped... Ga het gewoon proberen en laat jullie wel weten hoe de voortgang is.

Groetjes,

Leonie
Oud 30 July 2014, 14:34   #6
Niekie30

Standaard

Kijk zo'n instelling mag ik wel.!! Gewoon doen, je kunt er alleen maar van leren.
Ik maak ook fouten gelukkig en ik noem dat "leermomenten" .....

Ik vermoed overigens, dat je kan aangeven, waarvandaan de backup moet worden gehaald en dan zal hij beiden laten zien met een datum.
Zo zie je vanzelf je laatste backup.

Niek
Oud 30 July 2014, 15:33   #7
leonie89

Standaard

Dank je Niek !!!

Ben al klaar, haha!! Het is inderdaad een kwestie van de vragen volgen en (ondanks dat er wel geavanceerde keuzeopties werden aangeboden) klikken op volgende.

Op een gegeven moment komt een scherm waarop je de keuze krijgt tussen de nieuwste kopie gebruiken (aanbevolen) of een andere kopie herstellen.

Ik heb dus gewoon de aanbevolen keuze genomen (van mijn backup van februari) en op volgende geklikt.

Daarna werd de locatie van de "windowsbackupimage" meteen gevonden op de hd en kon ik het proces starten.

Zodoende zit ik dit nu, na een klein uurtje, weer op mijn pc te typen en vooralsnog werkt alles als een nieuwe !!!

Ik heb van verschillende optieschermen een foto gemaakt die ik, nadat ik ze straks verkleind heb, wel even erbij zal posten.

Ben alleen benieuwd wat er gebeurd zou zijn als ik alleen de backup van paragon had gehad... Zal het nooit weten...

In ieder geval heel erg bedankt!

Groetjes,

Leonie
Oud 30 July 2014, 15:35   #8
leonie89

Standaard

...O ja... En nog even updaten
Oud 30 July 2014, 20:00   #9
Niekie30

Standaard

Ik ben weer trots op jou!!!!

Niek
Oud 30 July 2014, 23:23   #10
Joman

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leonie89 Bekijk bericht
Ben alleen benieuwd wat er gebeurd zou zijn als ik alleen de backup van paragon had gehad... Zal het nooit weten.
Leonie
Valt mee, je had desnoods op een andere PC even een recoveryCD van Paragon moeten maken en dan was je er ook wel uit gekomen maar het is goed om te horen dat Windows nu in W8 een gebruikersvriendelijke recovery heeft die goed werkt
De ervaringen van forummers waren tot nu toe vaak negatief.
Joman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten