Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 May 2016, 10:58   #1
Lorem Ipsum

Question Upgrade > W10: geen input meer mogelijk

Onlangs wilde ik een laptop upgraden van Windows 7 naar Windows 10. Ik koos voor de variant met behoud van alle progs & instellingen en alles leek goed te gaan, tot op het moment dat de upgrade toe was aan het stadium waarin je je accountgegevens & voorkeuren dient in te vullen. Toen ik daaraan wilde beginnen, merkte ik dat noch het toetsenbord, noch het touchpad, noch de (USB-)muis nog werkten.

Dan zit je dus finaal met je pik in het zand. De Elektronische God zij dank had ik, voordat ik begon, een image van de HD gemaakt (altijd zeer raadzaam bij dergelijke ingrijpende exercities, de freewareversie van Macrium Reflect is een onversneden aanrader), zodat ik de boel kon terugzetten zoals het was voordat ik begon.
Daarna heb ik het opnieuw geprobeerd, ditmaal een "kale" upgrade. Toen lukte het wel, maar intussen is het razend irritant; misschien zit er niets anders op dan alles wat in die W7-installatie zat, en dat was nogal veel, opnieuw te installeren & te tweaken.

Zijn er meer mensen die dit probleem zijn tegengekomen? En zo ja, weet iemand er een oplossing voor?
Lorem Ipsum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 May 2016, 11:10   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Er zijn meer mensen die problemen hebben met de upgrade naar 10.
Een paar mogelijke oorzaken:
Het antivirus programma. Vooral Eset en Norton doen lastig.
Te weinig ruimte op de harde schijf.
Te veel niet compatibele programma's met w10.

De beste methode in dit soort gevallen is vaak: De aan/uit knop van de pc 5 seconden ingedrukt houden zodat de pc echt uitgaat en opnieuw opstarten.
Daarna zijn er vaak 2 mogelijkheden:
Hij gaat automatisch terug naar 7 of hij gaat door naar 10.

Niek
Oud 20 May 2016, 10:19   #3
Lorem Ipsum

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Er zijn meer mensen die problemen hebben met de upgrade naar 10.
Een paar mogelijke oorzaken:
Het antivirus programma. Vooral Eset en Norton doen lastig.
Te weinig ruimte op de harde schijf.
Te veel niet compatibele programma's met w10.
Aan een AV-prog kan het niet gelegen hebben, want daar doe ik niet aan. AV op je kist is, wat mij betreft, vergelijkbaar met zo'n ouderwetse kogel-met-ketting aan je enkel. (Hoewel, ik laat wel Windows Defender meedraaien, maar die upgrade zal toch niet gehinderd worden door Microsoft's eigen AV? Dat zou wel héél erg slordig zijn!)
Ruimtegebrek op de HD is het evenmin. Als die onvoldoende is, weigert de upgrade te starten.
Te veel incompatibele progs zou heel goed kunnen; de W7-installatie van de onderhavige laptop is jaren oud (en inmiddels hopeloos traag met opstarten en afsluiten, maar dat terzijde) en staat stampvol met DTP- en film- en geluidsbewerkingssoftware, plus zeker enkele tientallen hulpproggies.

Citaat:
De beste methode in dit soort gevallen is vaak: De aan/uit knop van de pc 5 seconden ingedrukt houden zodat de pc echt uitgaat en opnieuw opstarten.
Daarna zijn er vaak 2 mogelijkheden:
Hij gaat automatisch terug naar 7 of hij gaat door naar 10.
Een koude reset heb ik niet geprobeerd. Ik heb momenteel geen tijd om die langdradige upgrade-procedure te herhalen, maar wanneer ik er gelegenheid toe heb, zal ik eens nagaan of dat alsnog resulteert in beschikbaarheid van keyboard, touchpad & muis (het lijkt me weinig waarschijnlijk, maar je weet maar nooit...)

In elk geval mijn dank voor je suggesties!
Oud 20 May 2016, 11:12   #4
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Kan ook nog een te kleine systeempartitie zijn.
W7 maakt er één van 100 MB.
W10 wil 500 MB hebben.
Soms lukt het om één of andere reden niet die systeempartitie te vergroten of een 2e elders op de hd aan te maken.
Je zou dan met een partitie progr. die 100 MB kunnen proberen uit te breiden.
Maar maak eerst een backup.

Niek
Oud 20 May 2016, 11:52   #5
Lorem Ipsum

Standaard

Citaat:
Kan ook nog een te kleine systeempartitie zijn.
W7 maakt er één van 100 MB.
W10 wil 500 MB hebben.
Soms lukt het om één of andere reden niet die systeempartitie te vergroten of een 2e elders op de hd aan te maken.
Je zou dan met een partitie progr. die 100 MB kunnen proberen uit te breiden.
Maar maak eerst een backup.

Niek
Dat zou ik idd nog kunnen proberen, maar ik vraag me af of dat de oorzaak van dit specifieke probleem kan zijn. Het lijkt me waarschijnlijk dat, wanneer er te weinig ruimte is, ofwel de upgrade weigert te starten ofwel dat de boel halverwege al vastloopt.
(Waarom kunnen we die beroerde rollback-mogelijkheid niet domweg uitschakelen? Die vreet schijfruimte en ik, althans, heb er geen enkele behoefte aan )

In elk geval zal het moeten wachten. De onderhavige laptop staat momenteel elders en ik kan er pas midden volgende week weer bij.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten