Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter
Een tweepolige kan gewoon temperatuur geregeld zijn, namelijk via zijn voedingsspanning; via de sensor in de CPU of GPU word dan bepaald hoeveel voedingsspanning hij krijgt. De derde pool is dacht ik alleen om het toerental uit te lezen, en heeft dan niks met de temperatuur te maken.
En je kan dat loggen (tab 'charts') gewoon aan zetten en minimaliseren, en zo af en toe eens in het grafiekje kijken wat er gebeurd is.
.
|
Dan heb je het over de speciale cpu aansluiting?
Ik zie dat ik ook 3 aderige ventilatoren heb aangesloten, sommige verlopen naar 2 aderig 12v. Ik ga het niet loshalen om te kijken waar ze heen gaan. De gele is van toerental.
Ik heb vreemd genoeg geen ventilator die echt hard draait, dus die Speedfan is ook niet alles
12 cm achterkant kast. 1200 rpm
7 cm op CPU. rpm onbekend maar draait niet hard. Model PVA07E12L
Op de videokaart zit een grotere dan ik dacht, deze draait niet zo hard.
Verder onder de 3 grote Harde schijven een grote ventilator van 100 mm., dus 3x á 1000 rpm
Heb mijn ventilatoren voor de dag gehaald, kan wel een winkeltje beginnen.
Zit ook nog een temperatuurgevoelige bij, die zat eerder achterop de kast
Meeste draaien al 8 jaar, gaan dus lang mee

Krijg ze nooit meer op.
De CPU fan krijgt overigens de frisse (warme) lucht via een koker van buiten, dus niet uit de warmere kast zelf. (als zij paneel erop zit natuurlijk)
Wordt de fan uit de voeding ook gezien, niet opgelet, maar ook deze draait niet hard.
Het is weer warm vandaag kamertemp. 27 graden. In en om de kast nog wat warmer.