Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Computer Idee > Verschil van mening vanuit threads

Notices

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 10 June 2014, 06:38   #1
stroke33

stroke33's schermafbeelding

Standaard MB of Mb

BlackTiger, Om even op de juiste pagina verder te gaan. Mijn vriend heeft ADSL2 in een andere plaats als ik en hetzelfde abonnement bij KPN, welke ik had voordat ik over ging naar Glasvezel 100/100. Begin 2013 ben ik overgegaan naar Glasvezel en toen de aansluiting klaar was, waren alle programma's op mijn Computer's nog gewoon hetzelfde ingesteld als voordien bij ADSL2 ook Newsleecher met de nieuwsserver Eweka.
Dus bij de eerste download met Newsleecher kwam ik er achter dat de snelheid nagenoeg hetzelfde was gebleven omdat deze nog ingesteld stond in MB, toen ik het aanpaste naar Mb was de snelheid wel inherent aan de glasvezel snelheid rond de 90 Mb wat op heden nog zo is.
Mijn vriend heeft zoals ik al schreef nog ADSL2 en nog steeds zo'n 8 MB download en ook dus een abbo bij Eweka en als downloader dus ook Newsleecher met netjes zo rond de 7 MB download.
Het meten via Speedtest.net (Ookla) geeft in het MB bereik ook rond 8 MB aan en in het Mb bereik zo rond de 70 Mb, Bij mij geschied dan het meten dus andersom eerst Mb en dan MB dan kom ik ook zo rond die zelfde waarden 70/80 Mb en 8/9 MB.
Alles zoals ik al duidelijk gemaakt heb in eerdere topics met plaatjes,deze hier nogmaals, de groene plaatjes zijn uit Newsleecher.

Wat ook nog te vermelden is, mijn vriend heeft ook internet + bellen en televisie net als ik voordien had en nog heb, zonder problemen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg dowenload.jpg‎ (9,0 KB, 6x gelezen)
Bestandstype: jpg download nu.jpg‎ (7,6 KB, 6x gelezen)
Bestandstype: jpg test megabits.jpg‎ (17,7 KB, 5x gelezen)
Bestandstype: jpg test megabytes.jpg‎ (20,2 KB, 5x gelezen)
Oud 10 June 2014, 07:20   #2
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

KPN levert inderdaad tot 80 Mb volgens hun website. Maar dan moet je denk ik echt naast de centrale wonen of je krijgt stiekem toch een glasaansluiting. Ik woon in de stad en kan van KPN niet meet dan 10 Mb krijgen.
FooBar is offline  
Oud 10 June 2014, 15:33   #3
stroke33

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
KPN levert inderdaad tot 80 Mb volgens hun website. Maar dan moet je denk ik echt naast de centrale wonen of je krijgt stiekem toch een glasaansluiting. Ik woon in de stad en kan van KPN niet meet dan 10 Mb krijgen.
Het probleem is dat bij KPN en de andere providers de snelheden op de website zijn aangepast van MB naar Mb waarbij ook de getallen in Mb zijn aangepast. Ikzelf heb jarenlang een ADSL abonnement gehad bij KPN tot 20 MB met een afstand tot de centrale van 7 Km kwam dit netto zo rond de 8 MB. Dit was en is de meetbare snelheid via speedtest.net.
Oud 10 June 2014, 18:09   #4
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ikzelf heb jarenlang een ADSL abonnement gehad bij KPN tot 20 MB met een afstand tot de centrale van 7 Km kwam dit netto zo rond de 8 MB. Dit was en is de meetbare snelheid via speedtest.net.
Dat is dus exact wat ik ook beweer, toch? De snelheid die providers aangaven was tot 20 Mbit, maar foutief aangegeven door MB te gebruiken i.p.v. Mb.

Ik ga niet in op instellingen van software maar wel op meetgegevens.
Op speedtest haal ik dus 90 mbit en op mbyte ingesteld hou ik daar ongeveer 12 MB (megabytes) van over.
De fout is echter dat je met de afstand tot de centrale niet op 8MB uit komt maar op 8Mb (Megabit), want meer red je op die afstand echt niet. Het verbaast me al dat je nog de 8 haalt want op veel plaatsen sluiten ze niet eens meer aan als je op 7 a 8 km van de centrale ligt.
Bij een kennis hier in de stad komt het dus echt niet verder dan 5-6 Mbit op die afstand van de centrale. Dus die 8 Mb:8=ongeveer 1 MB/sec in megabytes.
Kortom, jouw snelheidsplaatjes ondersteunen mijn argumenten.
Ik denk dat we ergens langs elkaar heen praten en jij je in die andere post ergens met MB en Mb vergist hebt. Daarom schrijf ik zelf ook altijd liever Mbit in plaats van Mb.

Maar het probleem is wat jij beweerde. Namelijk dat iemand opeens een veel hogere downloadsnelheid kreeg omdat zijn uploadsnelheid omhoog zou zijn gegaan. En dat klopt van geen kant.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.

Laatst gewijzigd door BlackTiger : 10 June 2014 om 18:13
BlackTiger is offline  
Oud 10 June 2014, 18:17   #5
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toen ik het aanpaste naar Mb was de snelheid wel inherent aan de glasvezel snelheid rond de 90 Mb wat op heden nog zo is.
Deze wil ik er nog even bij doen. De snelheid was dus de hele tijd al correct. Alleen werd er in een andere schaal weergegeven.
Dat is net als dat je 10 cm hebt en je programma laat je 0,1 zien omdat hij op meters staat ingesteld. Dus zet je het om naar centimeters en dan geeft ie wel 10 aan.
Ik zie het probleem niet, het blijft toch gewoon maar 10 centimeter, linksom of rechtsom. Zelfde met die snelheid.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Oud 10 June 2014, 20:28   #6
Anacho

Anacho's schermafbeelding

Standaard

Hoi BT, pas op, val niet voor je eigen handtekening....
Oud 10 June 2014, 21:09   #7
stroke33

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anacho Bekijk bericht
Hoi BT, pas op, val niet voor je eigen handtekening....
Leuk Anacho, maar het probleem ligt niet bij mij of Blacktiger, het zit hem of in het jarenlang systematisch voorliegen door providers of in het pas 2 jaar lang voorliegen door providers.

Als ik hier en bij mijn vriend MEET met Speedtest.net (Ookla) en ik krijg meetwaardes op ADSL2 lijn rond de 8 á 10 MB en met de andere instellingen 70 á 80 Mb.
Dezelfde meetinstellingen toegepast bij mij zelf geven op een glasvezellijn rond de 90 Mb en 11 MB, wie maakt er dan een denkfout of wie licht wie op, dan mag jij het zeggen.

Zoals ik al schreef het viel mij na de overgang naar glasvezel op, omdat de instellingen in Newsleecher nog niet waren aangepast, dat de snelheid weinig was veranderd. En dat de downloadsnelheid bij mijn vriend gewoon hetzelfde was gebleven

Het zou hetzelfde zijn, als ik een nieuw gas kooktoestel zou aanschaffen en dat het eten er veel langer over deed om gaar te worden, en de verkoper zou zeggen dat het komt omdat mijn oude pannen geen 24 Cm zijn, wat voor het nieuwe gas kooktoestel word geadviseerd, zodat ik dus nieuwe pannen moet kopen???

Overigen het waardes verhaal gaat ook al jaren op voor Harde schijven, CD/DVD's en floppies, dat waren altijd KB en MB's 1,44 Mb floppies (waar in de Atari/Commodore tijd soms wel 100 spellen op konden) naargelang de schijven groter werden werden de waardes aangepast naar Mb, Gb en Tb en weer in mb, gb en tb.
Het is niet voor niets dat mijn TeraByte maar 931 GigaByte groot is, in werkelijkheid is de schijf maar 931 tb groot is dus veel minder dan de werkelijke aangegeven waarde.

Citaat:
Maar het probleem is wat jij beweerde. Namelijk dat iemand opeens een veel hogere downloadsnelheid kreeg omdat zijn uploadsnelheid omhoog zou zijn gegaan. En dat klopt van geen kant.
Wat nu als je in het geheel geen uploadsnelheid hebt, wat in mijn optiek onmogelijk is, omdat er dan geen communicatie mogelijk is tussen de downloadserver en de thuiscomputer. Internet en elk ander netwerk is altijd twee richting verkeer van vraag en antwoord.
Oud 10 June 2014, 21:23   #8
stroke33

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Citaat:
Ikzelf heb jarenlang een ADSL abonnement gehad bij KPN tot 20 MB met een afstand tot de centrale van 7 Km kwam dit netto zo rond de 8 MB. Dit was en is de meetbare snelheid via speedtest.net.
Dat is dus exact wat ik ook beweer, toch? De snelheid die providers aangaven was tot 20 Mbit, maar foutief aangegeven door MB te gebruiken i.p.v. Mb.
Lees nogmaals je eigen woorden! Een de mijne, het gaat hier om gemeten snelheid.

Citaat:
Ik ga niet in op instellingen van software maar wel op meetgegevens.
Op speedtest haal ik dus 90 mbit en op mbyte ingesteld hou ik daar ongeveer 12 MB (megabytes) van over.
Niet ik of jij zijn dom of schuldig, maar wij worden door de providers al jarenlang een rad voor ogen gedraaid, lees je eigen woorden nogmaals "De snelheid die providers aangaven was tot 20 Mbit, maar foutief aangegeven door MB te gebruiken i.p.v. Mb" hoewel mijn meetgegevens anders aangeven tot 20 Megabyte met netto 8 MegaByte bij mijn vriend op zijn PC gemeten.
Nu staat er bij KPN dus 80 Mbit wat inhoud dat het dus 10 Megabyte is met netto gewoon die 8 Megabyte ofwel 74 Mbit wat weer betekend dat jou stukje
Citaat:
De fout is echter dat je met de afstand tot de centrale niet op 8MB uit komt maar op 8Mb (Megabit), want meer red je op die afstand echt niet. Het verbaast me al dat je nog de 8 haalt want op veel plaatsen sluiten ze niet eens meer aan als je op 7 a 8 km van de centrale ligt.
ook niet kan kloppen.

Meten is weten.
Oud 10 June 2014, 21:24   #9
Anacho

Anacho's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stroke33
Als ik hier en bij mijn vriend MEET met Speedtest.net (Ookla) en ik krijg meetwaardes op ADSL2 lijn rond de 8 á 10 MB en met de andere instellingen 70 á 80 Mb.
Dat klopt dus, aangezien 8MBytes gelijk is aan 64Mbits en 10MB dus gelijk is aan 80Mb
Oud 10 June 2014, 22:20   #10
stroke33

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anacho Bekijk bericht
Dat klopt dus, aangezien 8MBytes gelijk is aan 64Mbits en 10MB dus gelijk is aan 80Mb
Rekenkundig klopt het ook wat je schrijft, maar er word aangegeven dat deze snelheden niet zouden kunnen met ADSL2 wat dus niet klopt want het kan wel degelijk.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten