Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Beveiliging

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 30 May 2018, 11:05   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Android: Avira AV wil de microfoon

Heb ik al een tijdje de Avira Free Anti Virus op mijn Android smartphone, maar nu wil deze sinds enkele dagen niet meer updaten zolang ik ze geen toegang tot de microfoon geef.
Vind ik nogal wat.
Wat moeten zij met toestemming tot de mike ?

Volgens hun om te controleren wie toegang heeft

https://www.avira.com/en/avira-antivirus-pro-android

"NEW! Microphone Protection: Control which apps have access to your microphone."

Ik lees dat AV voor Android eigenlijk overbodig is, omdat de apps zelf onder controle staan. Zou ik er daarom van uit kunnen gaan dat toestemming aan Avira geven ook betekent dat zij hierop voldoende gecontroleerd worden ? Want ik kan mij nog niet goed voorstellen dat je per se toestemming tot iets moet hebben om anderen tegen te houden.
En ook niet waarom er de straf van niet meer updaten op staat wanneer je daar je twijfels bij hebt.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2018, 11:40   #2
anoniem15124
Guest

Standaard

De apps staan weliswaar onder controle, maar mocht je websites bezoeken, zou daar nog een risico in kunnen zitten op besmetting / infectie? Al denk ik nog steeds dat het merendeel van virussen, etc. gericht is op windows.

Ik heb een tijdje terug de keuze gemaakt om op mijn android smartphone geen anti-virus te draaien. Zoals je zegt; de apps staan onder controle. En als apps meer willen dan nodig, installeer ik het niet. Aantal websites dat ik op de smartphone bezoek is minimaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Want ik kan mij nog niet goed voorstellen dat je per se toestemming tot iets moet hebben om anderen tegen te houden.
En ook niet waarom er de straf van niet meer updaten op staat wanneer je daar je twijfels bij hebt.
Ik heb ondertussen apps van mijn smartphone verwijderd, omdat ze toegang tot onderdelen willen waarvan ik nut/noodzaak niet in zie. Als dat betekent dat ik de app niet meer kan gebruiken, gaat die er af. Heb me jarenlang gered zonder al die apps
Voor AV zijn er volgens mij nog wel wat (gratis) alternatieven. Is dat nog een optie?

Op mijn tablet heb ik een app geinstalleerd waarbij je per onderdeel zou kunnen aangeven of een app toegang heeft. Dus zelfs als je bij installatie akkoord hebt (moeten) geven, kun je daarna achteraf dit aanpassen. Die krijg ik op de (te oude?) smartphone echter niet aan de praat.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2018, 12:35   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Obelix71 Bekijk bericht
Voor AV zijn er volgens mij nog wel wat (gratis) alternatieven. Is dat nog een optie?
Als het niet nodig zou zijn ga ik voor helemaal geen AV. Het is nogal een aanslag op de bronnen, al zit ik nog niet tegen de grenzen van deze phone aan (1,5GB / 16GB).

Het is een kwestie van vertrouwen, maar dat wordt in het geval van een microfoon nogal op de proef gesteld. Het heeft al toegang tot (bijna ?) alles, van camera tot GPS locatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Obelix71 Bekijk bericht
Op mijn tablet heb ik een app geinstalleerd waarbij je per onderdeel zou kunnen aangeven of een app toegang heeft. Dus zelfs als je bij installatie akkoord hebt (moeten) geven, kun je daarna achteraf dit aanpassen. Die krijg ik op de (te oude?) smartphone echter niet aan de praat.
Dit is KitKat 4.4.2, en daarbij is er in ieder geval nog geen mogelijkheid te vinden om toestemmingen te kiezen. Het is slikken of stikken voor deze versie.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2018, 15:52   #4
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Als het niet nodig zou zijn ga ik voor helemaal geen AV.
Tja ik las dat het reuze meeviel met het daadwerkelijke aantal infecties vergeleken met de hoeveelheid malware gericht op Android bijvoorbeeld.
Maar dat ligt er ook aan of je al dan niet uit externe bronnen gaat installeren.
Ik heb een tijdje Malware Bytes er op gehad, maar die vond niets en inderdaad gebruikt het wel resources.
Google sync zorgt voor backups van m'n apps, foto's en contacten. Mocht er echt eens iets gebeuren en dan is het factory reset en opnieuw beginnen.
Tot nu toe al jaren zonder probleem geweest. Mag het even afkloppen maar daarom heb ik MW er weer afgehaald en doe het ook weer zonder.

Doch een microfoon bij een virusscanner? Dat zie ik ook niet echt ziten, doch dat kan men dan weer opzoeken en dit staat er dan te lezen op de site van Avira zelf en dan maakt het de toegang weer begrijpelijk:
Citaat:
New!
Microphone Protection: Control which apps have access to your microphone.
Lijkt mij dus dat je dit gewoon kunt accepteren.
Bron: https://www.avira.com/en/avira-antivirus-pro-android
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2018, 19:22   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

De paranoia start bij mij wanneer ik nooit ergens apart toestemming voor heb moeten geven, niet voor de camera, niet voor de GPS, niet voor welke bron dan ook. Die toestemming van die anderen was natuurlijk al inbegrepen in de installatie van Avira.

Twijfel.

Tot nu toe heb ik niet buiten de Google store geïnstalleerd trouwens.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten