Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > E-mail

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 1 December 2014, 17:37   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Postmaster berichten bij Gmail naar Spammap

Al jaren zit ik met het volgende irritante probleempje:

* als ik een e-mail (met foto b.v.) verzend, dan kan het voorkomen dat een server hem (wegens het formaat b.v) weigert. Ik krijg dan als het goed is een notificatie van de postmaster van het protesterende systeem.
* Als ik per ongeluk antwoord naar een 'noreply' adres, dan gebeurt hetzelfde, het adres is onbereikbaar en ik ontvang een bericht hiervan.
* En er kunnen meer oorzaken zijn waardoor een e-mail geweigerd wordt, b.v. een volle IN-box bij de geadresseerde.
Ik krijg dan dus netjes notificatie e-mails van b.v. Mail Delivery System <postmaster@xxxx.nl> met titels als

"Mail delivery failed: returning message to sender..."
"Mail System Error - Returned Mail..."
"Delivery Status Notification (Failure)..."
"Mail Delivery Subsystem..."
"Undeliverable..."
... etcetera.

OK, tot zover prima, maar... ik heb nu al een paar maal gehad dat die notificatie van postmaster als SPAM werd uitgefilterd door Gmail, en ik dus eigenlijk niet op de hoogte van de onbestelbaarheid van die mail was. En dan schiet zo'n postmaster notificatie toch wel zijn doel voorbij, vooral omdat ik niet elke dag op de server kijk, en alleen via Thunderbird de berichten lees; overzicht van de spam-map bij Gmail heb ik dus niet altijd.
Daarbij komt nog dat berichten in de spam-map na een maand automatisch verwijderd worden.

Nu heb ik daar al een paar jaar een oplossing voor, door bij Gmail een filter in gebruik te hebben die er voor zorgt dat er nooit een bericht naar de Spam-map gestuurd mag worden, en dat werkt..... maar dat betekent wel dat elk spam- en phishing bericht ook naar mijn PC gedownload wordt, en ik ze in Thunderbird moet herkennen, en met de hand moet verwijderen. En dat houdt enig gevaar in, want sommige spam en phishing berichten zijn toch vrij gehaaid, en zojuist had ik er weer eentje waarbij ik toch per ongeluk héél dicht bij het aanklikken van een oprecht lijkende link zat

Herkent iemand dit ? En hoe ga je daar mee om ?

Concrete vraag is eigenlijk ook:
hoe is het toch mogelijk dat een toch wel officieel bericht als een delivery notificatie van de postmaster door Gmail als spam uitgefilterd wordt ?

Of gaat dit misschien aan jullie voorbij (Gmail gebruikers alleen misschien) ?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Delivery_note_to_SPAM.jpg
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zie de tekst in de gele band, waarin gemeld wordt dat het origineel als spam bestempeld was, maar mijn hiervoor ingestelde filter heeft het daarvan weerhouden.
(Ik heb voor de postmaster opzettelijk een fictief adres ingevuld, het gebeurde me vanaf verschillende)
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 2 December 2014 om 11:07
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2014, 18:18   #2
anoniem18126
Guest

Standaard

Hoe het kan dat gmail het als spam aanmerkt heb ik geen idee van, maar je kan wel je filter in Gmail meer specificeren. Bijvoorbeeld door bij "met de woorden" postmaster of andere overeenkomsten zoals Re etc en die "nooit als spam markeren" dan blijft de rest wel in de spammap van Gmail terecht komen.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2014, 19:42   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Gelijk heb je, ik heb nog eens een zoekactie gestart in al mijn mails, en ik heb gezocht op 'postmaster', en inderdaad.... ALLE notificatie mails bevatten het woord 'postmaster', geen uitgezonderd (en dat wist ik niet), al zijn er met diverse opmaak, en van verschillende afkomst.
Bij sommige komt het woord niet in de body (tekst) voor, waardoor mij zo'n filter niet betrouwbaar leek, maar als het in het adres staat wordt het toch ook gefilterd.

Aan te raden dus voor iedereen: maak minstens een filter om aankomende mail met dat woord NOOIT naar spam te verplaatsen. Het heeft mij al een paar keer een probleem opgeleverd, en ik kan niet in het verleden kijken welke notificaties ik nog meer heb gemist.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 2 December 2014 om 11:06
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten