Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 30 April 2014, 21:54   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Windows 7, wat foutjes na installatie

Ik heb wat ervaringen en fouten na de overschakeling van Windows XP naar Windows 7 op een rijtje gezet, het lijkt mij zo even beter als dit in aparte topics te posten.
Wel een lap tekst, maar ik heb nog niet 20% van Windows 7 verkend De 80% zal ik denk ik ook niet gaan gebruiken.

Moederbord: Asus P5B
Grafische kaart: Nvidia Geforce 7300 LE
Systeemschijf: Samsung Evo SSD 120 GB

Bijna drie weken na installatie nu, en wat mij qua gebruik het meest vertraagd is dat ik mijn XP Startmenu had ingericht op een manier die niet meer terug te krijgen is. Ik had 7 jaar dezelfde Windows XP installatie, dus dat was gesneden koek. maar nu ligt het niet kunnen inrichten van mappen in het linker venster van het Startmenu zo'n zelfde structuur in de weg.
In het rechter venster kan je alleen mappen maken onder daar (blijkbaar vast) vermelde items, maar dat is niet hetzelfde; er opent zich namelijk een Verkenner-structuur zoals die werkelijk op schijf staat, en waarvan je dus de volgorde van items in een map niet kunt veranderen; mappen staan bovenaan, en alles alfabetisch. En.... let op (!) als je daar aan de rechterkant iets verwijdert, verwijder je het ook echt van schijf, niet alleen uit je Startmenu. Voor de linkerkant geldt dat niet.

================================================== =
1

Help en ondersteuning: slecht ontworpen zoekfunctie, niet gebruiksvriendelijk:

Als ik een term zoek in 'Help en Ondersteuning', krijg ik een aantal pagina's als resultaat, maar zonder de zoekterm geselecteerd. Als ik wil zien waar de gezochte woorden in de tekst voorkomen moet ik met twee extra kliks het woord opnieuw in een aparte zoekbox invoeren, en dat moet ik APART bij elke gevonden pagina opnieuw doen, twee kliks en de zoekterm invullen (rechts boven 'Opties - Zoeken op deze pagina'). Zodra ik dus één pagina verlaat, en terug ga naar de resultaten pagina, verdwijnt het boxje + ingevulde zoekterm weer.

2

Fout:
In de Verkenner, in 'Opslaan als...' boxjes, in Kladblok, in de forum editor in Firefox, overal waar getypt wordt, soms typt mijn keyboard ineens andere karakters. En dan in één of twee programma's wel- en in de andere op dat zelfde moment niet. Meestal helpt het afsluiten van alle instanties van het programma, en het dan opnieuw starten.
Heb het nu een keer of twaalf gezien, en ik zie nog geen regelmaat. Een '(' wordt ')', of een '\' wordt '<', en meer.

Opgelost....
Als toetsenbord was ook 'Nederlands' geìnstalleerd.... maar dat heb ik helemaal niet. Als die ingeschakeld wordt, krijg ik gerotzooi uit mijn toetsenbord. Ik heb een oud Compaq Enhanced II 101 toetsen, 'Domestic'.
Invoertalen_W7.jpg
En ook, er stond duidelijk dat er geschakeld kon worden met de linker Alt+Shift, maar die deed niets, die had ik geprobeerd.
Invoertalen_sneltoets.jpg
Wel deed uiteindelijk de Ctrl+Shift het voor het overschakelen.

Ik heb uiteindelijk het Nederlandse toetsenbord onder 'Services' gewoon verwijderd zodat alleen 'VS Internationaal' er staat. Niets meer te kiezen, niets meer rare uitkomst van mijn toetsjes.

3

Fout:
Mijn verkenner is al vaak met een fout afgesloten nadat ik hem open, en snel via een in de geopende map aanwezige snelkoppeling naar een tweede map ben geschakeld. Als ik de handeling normaal herhaal gebeurt het 1 op 6 keer dat Explorer met deze fout afsluit:

Logboeknaam: Application
Bron: Application Error
Datum: 25-4-2014 9:51:18
Gebeurtenis-id:1000
Taakcategorie: (100)
Niveau: Fout
Trefwoorden: Klassiek
Gebruiker: n.v.t.
Computer: My-PC
Beschrijving:
Naam van toepassing met fout: explorer.exe, versie: 6.1.7601.17567, tijdstempel: 0x4d6727a7
Naam van module met fout: explorer.exe, versie: 6.1.7601.17567, tijdstempel: 0x4d6727a7
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutoffset: 0x00210079
Id van proces met fout: 0x1560
Starttijd van toepassing met fout: 0x01cf605b229864a1
Pad naar toepassing met fout: C:\Windows\explorer.exe
Pad naar module met fout: C:\Windows\explorer.exe
W7_Verkenner_gestopt.jpg
Wat mij opvalt is dat, telkens wanneer het vastloopt, daar twee icoontjes van de .JPG en een .PSD nog niet geladen zijn (pijl), en, dat mijn aanwijzer bij het openen van het laatste Verkennervenster precies op die bovenste .JPG staat. Ik heb andere mappen geprobeerd, en daarbij krijg ik Explorer NIET vastgelopen, dus misschien dat ik hier een heel exceptionele situatie heb waarbij dit optreedt.

Opgelost ? Misschien:
de NVidia driver onder Windows 7 gaf mij een aantal nieuwe resoluties, en ik was toch wat gretig gelijk een hogere in te stellen, en daarbij de lettergrootte van 100% naar 110% te zetten.
Ik heb nu de boel terug naar mijn oude 1024x768 en 100% gezet, en... ik krijg de Verkenner niet meer aan het vastlopen.
Misschien een Nvidia driver foutje, een timingsfout (gezien het nog niet geladen zijn van die icons), misschien mede door het gebruik van een SSD i.c.m. een wat oud grafisch kaartje. Da's gokken hoor.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 30 April 2014 om 22:32
  Met citaat antwoorden
Oud 30 April 2014, 21:55   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

4

Antieke Windows Explorer fout:
Een andere (zeer oude) Verkenner bug is ook de kop weer opgestoken, ik heb dat onder elke versie van Windows die ik gebruikt heb gezien, en met minstens vier verschillende PC's (hardware), dus hoe Windows wil je het hebben.
De fout gaat ongeveer zo:
soms na het verwijderen van een grote map (laatst was het 500 mb) zie je in het linker venster (mappen) de map (soms ?) verdwijnen, en in het rechter venster bestaat de map nog. Klik je in het rechter venster op de map, en wil je er iets mee doen (openen, verwijderen, of naam wijzigen), dan krijg je steevast de melding dat het item niet meer bestaat of niet beschikbaar is, b.v. omdat het op een niet beschikbaar netwerk staat. Verwijderen lukt dus niet, maar opnieuw aanmaken is ook een probleem. Het enige wat werkt is de Verkenner afsluiten en opnieuw openen.

5

Fout:
Ik had twee gelijke externe USB Samsung HDD's, met dezelfde inhoud, als backup schijfjes, onder XP gevuld.
Nadat ik ze voor het eerst op het W7 systeem aansloot wilden batchbestanden die ik onder XP gebruikte niet meer naar bepaalde mappen schrijven vanwege eigendomsrechten. Zelfs al stonden de rechten ingesteld voor mij als ingelogde gebruiker met administratieve rechten, no go: 'Toegang geweigerd'.
Op een gegeven moment heb ik het batchbestand apart nog met een rechtsklik als Administrator gestart, en toen ging het voor bepaalde acties in dat batchbestand beter, maar het eindigde toen na een minuut kopiëren in een BSOD:

BCCode: 19
BCP1: 00000020
BCP2: C8C8D548
BCP3: C8C8D6F8
BCP4: 0A360201

Opvallend was dat ik het tweede schijfje aansloot, ik precies hetzelfde met dat batchbestand deed, en ook op exact hetzelfde punt in de kopieeractie eenzelfde BSOD kreeg. De inhoud van de schijfjes zijn altijd gelijk, als twee druppels water.

Het is pas gelukt nadat ik de rechten voor de schijfjes op 'Iedereen' heb gezet.

6

Microsoft heeft de opdracht 'choice' welke in batchbestanden gebruikt wordt op een heel lullige manier onklaar gemaakt voor batchbestanden die onder XP geschreven zijn. Je krijgt nu een foutmelding, en de fout zorgt dat de opdracht afsluit met een fout argument, en wel hierom:

CHOICE /C:YJN /N "Press Y or J to start, press N to stop.... Enter: "
CHOICE /C:YJN /M "Press Y or J to start, press N to stop.... Enter: "

N onder XP is M . ^ . onder Windows 7.... Één letter hebben ze veranderd.

7

Fout:
De verkenner... heeft een paar plaatsen waar een lijst staat waaruit je vaak gebruikte items kan selecteren, b.v. met een rechtsklik als deze op de Taakbalk staat.
Steevast, zonder uitzondering, staat de map die ik echt het meest gebruik niet in die lijst. Ironisch genoeg is dat de map met mijn eigen snelkoppelingen als mijn persoonlijke lijst van meest gebruikte items. Ik heb hem 40 maal bezocht, 40x gezocht, 40x niet in die lijst gevonden.
Eerst dacht ik dat het gebruik van een snelkoppeling niet toevoeging aan die lijst triggert, maar ik heb ook een tekstbestand in die map gemaakt en een paar keer bewerkt en de map weer gesloten, maar nee hoor, die map blijft stug uit de lijst 'Vaak gebruikt'.

8

Stoute Microsoft:

Alle drivers zijn zonder problemen door W7 geïnstalleerd, daar hoefde ik niets voor te doen, met uitzondering van..... de enige Microsoft hardware op mijn systeem.
Ik heb een MS webcam VX-1000, en bij 'Apparaten' wordt zelfs een prima gelijkende foto weergegeven, plus de naam: 'MS Lifecam VX-1000'. Maar in Apparaatbeheer staat 'Onbekend apparaat'.
MS_driver_alleen_met_Life_Essentials.jpg
Waarom ? Simpel, MS heeft de losse driver echt wel, maar wil dat je gaat zoeken, en dan krijg je hem in een pakket van 28 MB, waar ook Life Essentials in zit welke ook geïnstalleerd wordt.

Los heb ik de driver op softpedia gevonden in een .CAB bestand. Even uitpakken dus, en dat kan onder Windows 7 gelukkig met de Verkenner:
dubbelklik het bestand, druk Ctrl+A om alle bestanden daarin te selecteren, rechtsklik op de selectie, en kies voor 'Uitpakken'.
Probleempje is wel dat er geen Windows interface bij zit, het is de kale driver. De interface voor de settings opent wel in b.v. Skype.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 30 April 2014 om 23:37
  Met citaat antwoorden
Oud 30 April 2014, 23:15   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

Vergeet niet dat Windows 7 in 2009 uitkwam, na het mislukte Vista. Een aantal "fouten" werden toen ook herkend.
Ik heb het idee, dat te veel aan het "vergelijken" bent en alles wil hebben en houden zoals het was.
Dingen veranderen en niet altijd tot volle tevredenheid van de gebruiker, die (verplicht) over moet stappen.

En laten we eerlijk zijn: Je bent één van de zeldzame gebruikers die nog met batch bestanden schijnt te werken. Ik heb ze nooit nodig gehad overigens.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 30 April 2014, 23:26   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Batch (en script) bestanden zijn onmisbaar voor systeembeheerders (wat ik niet ben), en die mensen zie je niet zo vaak op fora, daar hebben ze volgens mij geen tijd voor

En voor wat het veranderen betreft lees ik veel commentaar op dat Startmenu. Zij spreken vaak over iets wat werkte wat vervangen is door iets wat als verandering (innovatie) is gelanceerd, maar geen verbetering blijkt.
Ik zelf denk dat het gedaan is om al het draagbare spul met touch-screens etc. binnen dat ontwerp te brengen, maar dat ze voor de gewone monitor een brug te ver zijn gegaan in dat proces. Ze hadden net als onder XP een keus kunnen geven voor het klassieke Startmenu.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 April 2014, 23:33   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

B.t.w., ook iets positiefs.... een prompt in een map openen is makkelijker geworden. In het rechtsklik menu (context menu) zit geen optie 'Opdrachtvenster hier openen...', maar als je eerst de Shift knop drukt voordat je rechtsklikt zit deze er ineens wel (alhoewel niet voor alle mappen).
  Met citaat antwoorden
Oud 30 April 2014, 23:40   #6
anoniem42071
Guest

Standaard

Zeker niet dat ik het idee heb, jou iets te kunnen leren over Windows, maar was deze http://www.schoonepc.nl/windows7/sta...ureaublad.html aan het doorlezen, naar aanleiding van deze thread en ook ik kwam wat dingen tegen die ik nooit nodig heb gehad, dus ook niet wist.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2014, 00:30   #7
anoniem26138
Guest

Smile

Ja hoor je kan mij wel wat leren over Windows, want ook ik heb tunnelvisie begrensd door mijn platgetreden paden.
Die link had ik eerder gezien, maar nog niet goed gelezen, en nu toch even wat beter gekeken:

het gebruik van jumplists is een alternatief voor de snelkoppelingen:
als er een programma op de Taakbalk is vastgemaakt, kan je met een rechtsklik op zijn knop een jumplist openen met meest recent geopende items voor dat programma. Als je dan jouw item ziet wat je vaak nodig hebt, dan klik je op het speldje achter dat item, en dan wordt het item definitief bovenaan in die lijst gehouden (vastgepind). een snelkoppeling bij de hand dus.
Geleerd zeg....

Je kan net naast de startknop rechtsklikken en de Eigenschappen van de Taakbalk wijzigen. Daar kan je de jumplists vergroten tot b.v. 30.

Een 'kleine' hiaat zit er wel weer in, maar ik bedenk maar dat het Microsoft is.... Ik vergroot net de jumplists naar 30, en ik zie nu zeker 5 documenten in die lijst staan welke ik zelfs op dit systeem nog NOOIT geopend heb, ze zijn allen het laatst geopend op mijn oude XP, hoe krijgen ze het toch voor elkaar.

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 1 May 2014 om 08:44
  Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2014, 08:09   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Ik vergroot net de jumplists naar 30, en ik zie nu zeker 5 documenten in die lijst staan welke ik zelfs op dit systeem nog NOOIT geopend heb, ze zijn allen het laatst geopend op mijn oude XP, hoe krijgen ze het toch voor elkaar.
.
Knap he..

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2014, 08:45   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik snap dat inmiddels: ik heb een lijst van 30, en alle bestanden voor dat programma zijn al geïndexeerd, en Windows kijkt op schijf bij de eigenschappen naar de laatste wijziging van de bestanden, en dan maakt het maakt niet uit op welke schijf dat bestand heeft gestaan, de eigenschappen zijn meeverhuisd.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2014, 09:23   #10
anoniem54435
Guest

Standaard

Je hebt natuurlijk kans dat als de lijst vol is met 30 items , nr 31 begint om bijvoorbeeld nr 1 weer te verwijderen enz.

..http://windows.microsoft.com/nl-NL/w...res/jump-lists
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten