Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 10 April 2014, 22:11   #21
anoniem35068
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
2) Welk gerotzooi ? Ik heb een simpele installatie uitgevoerd, en dat liep wat mijn installatie betreft uit op een Windows 7 verdeeld over twee fysieke schijven. Dat hoort niet, dat geeft o.a. problemen met klonen. Die tweede schijf is voor iets anders, als ik die tweede er uit haal is mijn Windows systeem schijf niet opstartbaar.
(Ook ik ben maar een amateur, maar waarom MS dan die 100 miljard heeft snap ik soms niet)
Als Windows je tijdens een installatie meedeelt dat er mogelijk een extra partitie gemaakt wordt, waarom druk je dan op 'Annuleren' als je de gevolgen daarvan niet kent? Als het een vraag had geweest had je voor 'Ja' of 'Nee' kunnen kiezen.
Citaat:
3) Dat heb ik toch heel duidelijk proberen te maken ?

En ik vraag me nu ook af hoe dat zal moeten als je de twee benodigde partities op twee verschillende fysieke schijven hebt; moet je dan ook naar twee fysieke schijven gaan klonen ?
.
Bij systeemschijven kies ik voor het clonen van de schijf i.p.v. de partitie. Dan worden alle op die schijf staande partities meegenomen, waarbij je vaak aan kunt geven welke partities wel of niet mee moeten. De verborgen partitie gaat dan dus mee waardoor de nieuwe schijf gewoon weer als opstartschijf gebruikt kan worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 00:34   #22
anoniem26138
Guest

Standaard

Het klonen is het hele systeem Niek, alle programma's, instellingen, eventuele documenten in de map 'Mijn documenten', en mail etc., en dat is echt wat meer werk dan een installatie, waarvan ik zeker ook versteld stond hoe snel dat gaat op een SSD; ik zat te wachten op het begin van een progress bar na het inschenken van een kop koffie, maar zat voor niks te wachten, het was al gebeurd
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 00:40   #23
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 Bekijk bericht
Als Windows je tijdens een installatie meedeelt dat er mogelijk een extra partitie gemaakt wordt, waarom druk je dan op 'Annuleren' als je de gevolgen daarvan niet kent? Als het een vraag had geweest had je voor 'Ja' of 'Nee' kunnen kiezen.
'OK' of 'Annuleren'... dat waren de opties. Makkelijke keuze lijkt mij.

Voor het klonen gebruik ik al jaren het freeware XXClone, en die kopieert de inhoud van één partitie onder Windows, het is een Windows programma.
Heb dit alleen nog nooit met W7 gedaan, dus hield het voor de zekerheid bij één partitie.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 00:48   #24
anoniem30973
Guest

Standaard

Tja, met XP heb je dat gelazer niet. Deze mede-XP-er is iig gewaarschuwd.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 06:57   #25
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Het klonen is het hele systeem Niek, alle programma's, instellingen, eventuele documenten in de map 'Mijn documenten', en mail etc., en dat is echt wat meer werk dan een installatie, waarvan ik zeker ook versteld stond hoe snel dat gaat op een SSD; ik zat te wachten op het begin van een progress bar na het inschenken van een kop koffie, maar zat voor niks te wachten, het was al gebeurd
Jawel. Het hele systeem inclusief documenten. Maar die documenten wijzigen elke week ( tenminste bij mij wel).
Dan kan je die ssd's ook in raid 1 zetten. Heb je altijd, op elk moment 2 dezelfde schijven in je systeem. Hoef je niet te klonen en niet te backuppen.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 08:20   #26
anoniem35068
Guest

Standaard

Citaat:
'OK' of 'Annuleren'... dat waren de opties. Makkelijke keuze lijkt mij.
Mij ook, maar jij kiest voor 'Annuleren'.
Kun je ook uitleggen waarom?
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 08:24   #27
anoniem35068
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Dan kan je die ssd's ook in raid 1 zetten. Heb je altijd, op elk moment 2 dezelfde schijven in je systeem. Hoef je niet te klonen en niet te backuppen.

Niek
Back-ups beschermen je tegen dataverlies door bijv. per ongeluk verwijderde files. Bij RAID1 ben je hier niet tegen beschermd, files worden van beide schijven tegelijk verwijderd. Je moet dus altijd nog blijven back-uppen.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 08:46   #28
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Back-ups beschermen je tegen dataverlies door bijv. per ongeluk verwijderde files. Bij RAID1 ben je hier niet tegen beschermd, files worden van beide schijven tegelijk verwijderd. Je moet dus altijd nog blijven back-uppen.
Daar heb je inderdaad gelijk in Hans. Nou is me dat nog nooit overkomen, maar dat kan inderdaad. (Alleen m'n NAS draait met Raid 1).

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 09:54   #29
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Mij ook, maar jij kiest voor 'Annuleren'.
Kun je ook uitleggen waarom?
Omdat ik het vanuit mijn gezichtspunt niet wil dat er een extra partitie aangemaakt wordt... Dan zeg ik toch liever 'Annuleren'.

Zoals jij het nu uitlegt moet de gebruiker door een cryptisch vraag en antwoord spel, met keuzes die op zijn minst onhandig onduidelijk zijn.

"Er wordt misschien een extra partitie aangemaakt, en als u op 'Annuleren' klikt doe ik het ook, maar dan ergens anders".

Het resultaat bij mij was in ieder geval niet best.
Ik ben nog blij dat ik het na twee dagen zag, en een herinstallatie nog binnen de normale mogelijkheden lag.

Het zal bij de meesten wel werken dan, wie weet. Misschien is het wel het feit dat ik niet mee kan in het gelijk aanschaffen van de laatste hard- en software, en dat het Asus P5B moederbordje wat te oud is met zijn AMI BIOS, geen idee.
Ik weet inmiddels wel dat het gebruik van de rest, zoals een oude versie van Photoshop, en mijn Nvidia grafische kaart, problemen heeft, en ik heb daarbij vanochtend al een bevroren muis gekregen komend vanuit slaapstand. Ik heb via Ctrl+Alt+Del en de TAB knop 'Áfsluiten' kunnen kiezen.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2014, 10:14   #30
anoniem35068
Guest

Standaard

Citaat:
Omdat ik het vanuit mijn gezichtspunt niet wil dat er een extra partitie aangemaakt wordt... Dan zeg ik toch liever 'Annuleren'.
Ik ga er van uit dat Windows die extra partitie aanmaakt omdat het nodig is, 'OK' is dan voor mij de meest logische keuze. Mocht er achteraf gezien een partitie aangemaakt zijn die me in de weg zit en die voor een goede werking van het systeem niet nodig is dan is die alsnog zo verwijderd.

Citaat:
Zoals jij het nu uitlegt moet de gebruiker door een cryptisch vraag en antwoord spel, met keuzes die op zijn minst onhandig onduidelijk zijn.
Het feit dat de melding gedaan wordt is al niet slim, ze zouden dit beter stilzwijgend uit kunnen voeren. Verder vind ik aan de opmerking niets cryptisch, het is een mededeling dat iets kan gaan gebeuren. Nogmaals: mijn meest logische keuze is 'OK'.

Citaat:
Het zal bij de meesten wel werken dan, wie weet. Misschien is het wel het feit dat ik niet mee kan in het gelijk aanschaffen van de laatste hard- en software, en dat het Asus P5B moederbordje wat te oud is met zijn AMI BIOS, geen idee.
Ik heb afgelopen dagen W7 geïnstalleerd op een oud P4B bordje, ging prima.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten