Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 20 March 2009, 18:15   #11
anoniem13227
Guest

Standaard

Ben het allemaal allang vergeten.
Heb fans gehad aan de voorkant net als een cdspeler frontje, aan de onderkant van de schijfen, een grote aan voor of achterkant, geluidsisolatie in de kast enz. allemaal gehad

Tegenwoordig gewoon de achterkant open, dus geen plaatjes voor de kaart openingen én videokaart met passieve koeling en heerlijk rustig verder.
De natuur doet de rest
  Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2009, 20:15   #12
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aladin Bekijk bericht
Tegenwoordig gewoon de achterkant open, dus geen plaatjes voor de kaart openingen én videokaart met passieve koeling en heerlijk rustig verder...
Duidelijk dat dit voor iedereen anders is, maar wat er op de schijven staat is wel belangrijk voor me.

Alle afdekplaatjes achter weghalen kan, maar de luchtstroom wordt dan niet meer gedwongen uit de onderkant van het front te komen, daar waar de disks zitten. Echt minder koeling voor die harddisks, en dat kan zo 5 à10 graden schelen.
Meet maar eens goed met Speedfan of zo, wanneer de temperaturen in ons landje boven de 30 graden komen
Dit is precies wat dutch-online's opmerking inhoudt.
Maar hoe belangrijk vind je het.... Als je je het kan veroorloven, vervang je elke 1 of 2 jaar je schijven, en hoef je je er niet zo druk over te maken.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 20 March 2009 om 20:44
  Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2009, 20:49   #13
anoniem13694
Guest

Standaard

Interessant verhaal inderdaad Erik !
Mijn pc is inmiddels ook alweer 1,5 jaar oud ofzo, wordt ook weer een tijd voor een schoonmaak eigenlijk, zie het stof alweer op de ventilatieroosters zitten. Mijn temperaturen zijn nog redelijk, maar het hangt ook van de kamertemperatuur af want ik heb geen verwarming op mijn kamer en het is hier nu 15 graden, de temps van mijn schijven zijn 26 en 31 graden. Ik heb 2 casefans.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2009, 21:05   #14
anoniem26138
Guest

Standaard

Hai Kevin, goed je nog positief te horen.
Ja, hardware moet werken hè ?

Je disks zijn 11 en 16 graden boven ambiënt (omgeving).
Bij mij dus 6 en 7 graden.
Voor die paar graden doe ik het dus.

Hier nog een tekening om te tonen waar ik nog wat extra gaten en filters heb geplaatst:
EDH_200309_Airflow.jpg

(Luchtstroming door de PC)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 23 March 2009 om 09:17
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2013, 21:22   #15
anoniem26138
Guest

Standaard

Update:

4 jaar later nog een reactie om iets recht te zetten, namelijk mijn oordeel over die waxinelichtjes... Het is namelijk over langere tijd gebleken dat de waxinelichtjes NIET de oorzaak zijn van de vervuiling van de filters hierboven te zien Het werd helemaal veroorzaakt door... het wonen in Rotterdam.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2013, 23:32   #16
anoniem42071
Guest

Standaard

Het is altijd lastig om oorzaak en gevolg te koppelen van zulke dingen. In de pc's die ik elke dag open, kan ik hooguit zien of de eigenaar rookt. (vettige aanslag met stof).
Verder kan ik nog geen verband leggen tussen een vuile omgeving, of schone omgeving, v.w.b. de inhoud van de pc in combinatie met draaiuren etc.
Bij laptops, merk je dat mensen katten hebben en/of het ding op schoot gebruiken.

Mijn eigen pc kast is voorzien van standaard stoffilters voor alle openingen.
Toch gaat er elke 5 a 6 maanden de lange kwast met stofzuiger doorheen, omdat ik hoor dat de cpu fan van de enorme cooler iets uit balans draait.
Ik vind dan nauwelijks stof. (moet goed met de lamp kijken).

Maar als ik zo moest knippen en plakken met filters etc, zou de hobby voor mij snel afgelopen zijn.

Overigens over harddisk temps. Wist je dat ze in een laptop zeer vaak tussen de 45 en 55 graden zijn die gekke dingen. En ook die gaan vaak meer dan 8 tot 10 jaar mee.

Overigens gaat HDTune er pas een popup aan wagen als een schijfje boven de 50 graden Celcius is.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2013, 23:53   #17
anoniem22217
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Update:

4 jaar later nog een reactie om iets recht te zetten, namelijk mijn oordeel over die waxinelichtjes... Het is namelijk over langere tijd gebleken dat de waxinelichtjes NIET de oorzaak zijn van de vervuiling van de filters hierboven te zien Het werd helemaal veroorzaakt door... het wonen in Rotterdam.
Niet alleen Rotterdam hoor, ben en tijdje bijrijder geweest op een pakjes dienst (Pro Deo om wat meer van Europa te zien ).
Elke dag als ik thuis kwam kon ik tijdens het douchen mijn Neus en zelfs mond leeg snuiten en hoesten wat daar allemaal niet uit kwam aan zwart vuil.
De Wereld is gewoon smerige geworden wat betreft de lucht, het lijkt wel of het erger is dan 50 jaar geleden toen men nog kolen en hout stookte, maar ja de bevolking is ook verdubbeld in die jaren.
Mooie uitleg trouwens over de luchtstromen in de PC.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2013, 19:50   #18
anoniem26138
Guest

Standaard

Laptops staan denk ik minder lang aan dan PC's.

Ik had gelezen dat Maxtor schijven net iets minder goed tegen hogere temperaturen kunnen, vandaar het avontuur met de koeling en filters. Mijn vorige PC (W98SE) niet anders trouwens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30
Maar als ik zo moest knippen en plakken met filters etc, zou de hobby voor mij snel afgelopen zijn
Dat is toch juist een stukje hobby dan ? Ik heb een goedkope kast zonder standaard filters, dus je moet wat. Ik heb zelfs grote stukken plaatmateriaal uitgeboord om openingen hiervoor te maken (Zéér goed gelet op het ijzerslijpsel, dat snap je... ). Het zorgt er zo wel voor dat mijn CPU en GPU koeler een 5000 uur draaien voordat ik het nodig vindt om ze te demonteren, terwijl de PC toch op de stoffigste plaats staat, de grond.
Bij de volgende kast (als die er ooit komt) zal dit allemaal in mijn achterhoofd zitten, en als ik het geld heb dan koop ik er eentje met filters, maar nu ben ik zo best tevreden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stroke33
Mooie uitleg trouwens over de luchtstromen in de PC.
Een middagje laten meeslepen door mijn oude Photoshop, dank je.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten