Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 12 August 2015, 17:11   #1
anoniem26138
Guest

Standaard ATA stuurprogramma's werken niet ?

Vandaag waren er (ik meen 24) updates voor Windows 7.

Bij toeval zag ik erna dat er gele uitroeptekens in Apparaatbeheer staan voor ATA Channel 0 en 1, maar ik kan mij niet herinneren eerder 3 ATA 0 en 3 ATA 1 kanalen te hebben gezien
Benieuwd welke van mijn schijven hier een probleem door kregen, zag ik in de Verkenner dat eigenlijk al mijn 4 schijven (2 SSD + 2HDD) + 2 CD/DVD stations wel werkten, maar dat van één HDD maar twee partities te zien waren, en de derde niet. Hierdoor werd de lettertoewijzing weer een puinhoop, omdat letters opschoven.
In Schijfbeheer was die verdwenen partitie wel te zien, en zowaar met de juiste naam, alleen geen letter.

Ik heb geprobeerd de stuurprogramma's voor die 2 ATA kanalen op een aantal manieren te verwijderen en/of bij te werken, maar 'mislukt' is de Windows boodschap daar steeds bij.
Ik heb nu die twee kanalen uitgeschakeld, en mis niks aan schijven o.i.d..

De ontbrekende partitie heb ik weer (via het opschuiven van alle andere stations er boven) zijn letter terug gegeven.

Of dit exact na de laatste updates is gebeurd is niet 100% zeker, daarom vraag ik anderen ook even op te letten.

Het gaat om een Asus P5B moederbord met Windows 7 Prof.
ATA_drivers_na_update.jpg
  Met citaat antwoorden
Oud 12 August 2015, 19:10   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Inmiddels heb ik de indruk dat ik het zelf heb veroorzaakt.... maar weet even niet wat. Ik heb namelijk een 10 dagen geleden een schoonmaakbeurt aan de PC gegeven, daarbij twee eerste schijven (beide SSD) verwisseld van SATA poort 1 en 2, en de BIOS batterij verwijderd, om te meten of die vervangen moest worden. Maar daarbij vergat ik even de oude instellingen op te schrijven omdat de BIOS natuurlijk op default springt. Of het nu hetzelfde staat weet ik niet, en daarom gaat mijn verdenking dus naar mijn eigen inbreng, een BIOS instelling.
Lullig alleen dat ik dan 10 dagen lang niet heb gezien dat er een schijfletter verandering is geweest. Ik zou ook niks kunnen bedenken waarom een middelste partitie plots zijn stationsaanduiding kwijt raakt, en de andere twee partities niet.

Updates van Windows zijn dus nu voor 90% uit mijn verdenking.

Foutmelding is overigens code 10, "Device won't start".
Het is net alsof Windows twee 'gostchannels' ziet, want het ziet er naar uit dat alles op mijn systeem werkt op het gebied van schijven.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 12 August 2015 om 19:54
  Met citaat antwoorden
Oud 12 August 2015, 20:11   #3
anoniem27570
Guest

Standaard

Alles wat daar staat over de harde schijven deïnstalleren, niet steeds opnieuw opstarten gebruiken maar eerst alles weg, ook die 3 controllers.

Wordt na een reboot alles weer geïnstalleerd en geinitialiseerd.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 August 2015, 20:55   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Durfde ik niet beetje laf, maar ja, liever even voorzichtig.

Ik heb de oplossing al....
er zit een standaard SATA controller + een JMicron SATA/PATA controller op dit bordje, en die laatste had ik bij mijn instelling 10 dagen geleden op AHCI modus gezet... maar wat ik vergat, op die controller zitten mijn twee PATA CD/DVD stations, en Windows vindt dat niet leuk om ze op AHCI aangesloten te vinden Ik heb die controller nu op IDE modus gezet, en alle meldingen zijn verdwenen.

Thanks.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 August 2015, 20:57   #5
anoniem27570
Guest

Standaard

Lol, die doen daar idd weinig mee.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 August 2015, 22:09   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Het erge vind ik dat ik 8 jaar lang bij elke boot tegen die regels aan zit te kijken waar de Jmicron SATA2/PATA/RAID Controller twee CD/DVD drives aangesloten heeft. En dan nog ga ik AHCI voor een PATA device aan die controller instellen....
Gewoontebeestjes bij wie de informatie zo vaak herhaald wordt dat het niet meer doordringt.

Best blij dat het weer werkt hoor.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten