Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 July 2015, 12:16   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Tronic oplaadbare batterijen probleempje

Bij Lidl zijn al jaren oplaadbare batterijen van het merk Tronic te koop.
Werken best voor een prijsje van (soms) € 2,99 voor 4 stuks AA of AAA.
Echter... ik liep in problemen met die dingen, en vond daaruit een ontwerpfout (in een nieuwer model).

Ik had telkens dat de batterijen niet goed wilden laden, of dat de batterijen soms gelijk als leeg gezien werden door het apparaat waar ik ze in gebruik. Bekend met het feit dat (vooral in apparaten met hoog stroomgebruik) een licht vervuilde pool van een batterij of batterijklem al veel problemen geeft, maakte ik ze steeds goed schoon met alcohol en/of vlak 'schuren' over een vers velletje A4 printerpapier, en het werkt weer.
Maar ja, 16 polen van 8 batterijen (2 sets) + 8 polen van de lader + 8 polen van het apparaat schoonmaken is niet 'eventjes' gebeurd, en ik merkte dat ik het steeds vaker moest doen, vaak al elke drie keer laden

Vandaag vond ik heel weinig zwarte smurrie op een pool, en ben verder gaan zoeken.... Wat blijkt, elke keer als ik een batterij in de lader of in het apparaat stop, is het niet te vermijden dat de hoekige rand rond de plus-pool van een batterij tegen de klem van de lader en/of apparaatpool schuift, of tegen de hoekige rand rond een andere batterij's min-pool als ze in serie staan.
Zou je niet bij nadenken, maar.... dat randje rond de plus-pool is een plastic merkwikkel, en die hebben ze heel onprofessioneel zwart GEVERFD. En die verf wordt telkens afgeschraapt, en vervuilt mijn 32 polen.

7973_Lidl_oplaadbare_batterijen_verfprobleem-rand.jpg
" ! Don't do this at home" zou er bij moeten staan, daar staat het dan ook:
ik heb, uiteraard tegen alle voorschriften in, een mesje heel zacht rond die pluspool gedraaid, en dat uiterste randje plastic verwijderd (zie de derde op de foto).
7973_Lidl_oplaadbare_batterijen_verfprobleem_small.jpg

Dat zwarte ringetje zit er met dubbelzijdig plakband op geplakt, en moet er blijven, maar ik weet nog niet of dat bij gebruik los zal komen. ! ZONDER dat ringetje zou je de polen bij inleggen in de lader of apparaat kortsluiten, dus die ring is onmisbaar, en de situatie zoals je bij de vierde batterij op de foto ziet mag niet ontstaan.
Daarnaast, de lijm van het ringetje zou ook de polen vervuilen, nog erger dan de verf misschien. Dit soort lijmresten (stickerlijm, plakbandlijm) krijg je er bijna alleen af met terpentine.

Je kan overigens ook, als je de wikkel wilt houden zo die is, de verf er proberen af te halen met thinner (of waarschijnlijk ook aceton), en dat lukt ook redelijk, maar is een flinke klus om alles uit de buurt te krijgen. Veiliger is het zeker wel.

Je kan ook... een betere cel kopen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 20 July 2015 om 10:30
  Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2015, 19:04   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Vergeten:
ook rond de min-pool zat diezelfde geverfde rand (zie onderste foto hier beneden, de cel links). (Ik had die rand bij de min-pool op de foto boven al weggehaald bij een andere gelegenheid toen ik merkte dat er bij het schoonmaken ietwat zwart af gaf)

Ik heb een ouder paar Tronic oplaadbare batterijen gevonden, en die blijken bovenstaand probleem niet te hebben. Die zien er zo uit:
7985_Lidl_oplaadbare_batterijen_Beter_small.jpg
Wel hebben deze last van dat de rand rond de plus-pool scheurt wanneer je ze met je nagels uit de apparaten haalt. Het randje bestaat in dit geval uit een buitenste laag van doorzichtig folie.
Het verschil in materiaal is in de foto hieronder wel te zien, links de slecht geverfde laag rond de min-pool (een nieuwe nooit gebruikte cel), en rechts de 'betere' met een doorzichtige folie over de productwikkel heen:
7983_Lidl_oplaadbare_batterijen_A-vs-B_small.jpg
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 19 July 2015 om 19:24
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten