Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 15 January 2017, 16:01   #1
anoniem14733
Guest

Standaard Computer uit slaapstand (door NAS?)

Regelmatig maak ik mee dat mijn pc (W7 pro) uit de slaapstand gehaald wordt.
Dit gebeurt als er een backup gemaakt wordt van mijn hosting account naar de Qnap TS-212 NAS.

Het lijkt me dat dit gebeurt doordat er een signaal van de NAS naar de pc (of over het hele netwerk) gegeven wordt, maar ik kan daarover zo snel geen instelling vinden in de NAS.

Dus maar eens bij het apparatenbeheer bij de netwerkkaart in het geavanceerde de Wake on Lan uitgeschakeld, maar dat mocht de pret niet drukken. Het blijkt dat de pc alsnog uit de slaap wordt gehaald.

Normaal wil ik graag de WOL functie behouden. Maar de pc moet niet zomaar als er een backup gemaakt wordt van m'n hosting account naar de NAS uit de slaap gehaald worden.

Iemand een idee hoe ik dit euvel kan oplossen?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 16:27   #2
anoniem26473
Guest

Standaard

In het bios wake-on-lan uitschakelen?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 17:12   #3
anoniem14733
Guest

Standaard

Ehmz.. nee.
Citaat:
Normaal wil ik graag de WOL functie behouden.
Er gebeurt hier wel meer op het netwerk, ook 's nachts en dan gaat de pc ook niet aan. Dus waarom zou dat dan wel moeten gebeuren als er iets van buitenaf naar m'n NAS gestuurd wordt?

Ik heb dus het idee dat om een of andere reden vermoedelijk de NAS een signaal naar de computer(s) geeft en daardoor de pc weer aan gaat.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 18:10   #4
anoniem35068
Guest

Standaard

Is dat niet terug te vinden in de logfiles van de NAS? Die doet dat niet zomaar.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 21:27   #5
anoniem14733
Guest

Standaard

Ik ben even gaan kijken, maar ik vind zelfs niet terug in de NAS logs dat er verbinding is geweest voor die backups te maken. Dat gaat overigens via FTP.

Vannacht is weer een backup volgens mij en anders morgen, dan ga ik gelijk als ie start nog eens kijken in de systeemlogboeken van Windows zelf.
En ook van welke NAS het is, want ik heb er twee en als ik 't goed heb wordt bij gebruik van de Qnap de pc ook uit slaapstand gehaald en bij gebruik van de Asustor niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2017, 13:17   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Naast WOL vind je bij de geavanceerde eigenschappen van je LAN adapter meestal ook 'Ontwaken op: magic packet' of op patroon. Die geprobeerd uit te zetten ?
Ik weet alleen niet welke functionaliteit je dan voor de andere WOL bronnen kwijt bent.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2017, 13:56   #7
anoniem14733
Guest

Standaard

Ik begrijp het sowieso niet. Als ik op de eigenschappen van de netwerk adapter klik staat er ook een optie onder energiebeheer "dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen" en die staat niet aangevinkt.
Dus feitelijk zou het helemaal niet mogelijk moeten zijn.

Dat met die pakketten heb ik gezien. Zal ik ook nog eens proberen, eerst nog eens afwachten tot komend weekend of vannacht als er nog een backup draait, even zien of ie nog aan gaat en dan gelijk de logs bekijken.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2017, 14:32   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Misschien krijg je meer info met:
Code:
powercfg  -LASTWAKE
in een opdrachtprompt nadat het ding wakker geworden is. Het geeft je in ieder geval zekerheid of het je netwerkadapter was.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2017, 14:44   #9
anoniem14733
Guest

Standaard

Ah dank, dat commando kende ik nog niet. Scheelt weer zoeken in de log.
Vannacht was het in elk geval de usb hoofdhub, maar toen had ik per ongeluk tegen de muis gestoten, dat gaf hij ook mooi aan zowel in de log alsook met dit commando.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2017, 20:52   #10
anoniem38560
Guest

Misschien in taakplanner kijken of daar iets in staat.

Dappertje
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten