Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 26 April 2016, 16:40   #1
anoniem14733
Guest

Standaard CPU defect of wat?

Een kennis bracht me 2 systemen, eigenlijk om evt. die eerste de nieuwere, te voorzien van een grafische kaart wat in de tweede zat.
Kennis is met een stroomuitval uitgevallen maar wilde nadien geen beeld meer geven.

De eerste zit een pci-e kaartje in, de tweede iets van AGP.

Lampje op het moederbord brandt wel. Maar de pc start niet op, geeft geen beeld. Ik heb verschillende pci-e en pci vga kaartje geprobeerd maar meneer wenst niet te starten. Je hoort ook de harddisk niet lopen alsof de pc op start. Van een ingebouwde DVD speler brandt wel het lichtje en de lade gaat ook open. Van een reserve VGA kaart ging ook gewoon de koeler draaien.

Op een voeding stekker meet ik netjes 5 en 12 volt zoals het hoort.

Wat is hier nu stuk? De CPU? Het apart is dat de tweede, oudere pc exact hetzelfde probleem heeft.

Wat mij betreft is het cpu defect, dus einde oefening en weg ermee, want dat is het niet meer waard om te maken. Maar het leek me toch verstandig hier nog even na te vragen en te zien of mijn gedachtengang bevestigd kon worden.

De eerste pc (de nieuwere dus) betreft een Acer Aspire M1100.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 16:52   #2
anoniem26473
Guest

Standaard

Wat was de oorzaak van de stroomuitval? Bliksem wellicht?

Een agp systeem zou ik geen tijd of geld meer in steken, dat is vreselijk antiek. Voor een paar tientjes heb je een beter en nieuwer tweedehands systeem.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 16:58   #3
anoniem14733
Guest

Standaard

Voor zover ik weet was het gewone stroomuitval, of ze hebben de pc gewoon uitgezet, weet ik niet meer 100% zeker. Geen bliksem in elk geval.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 17:16   #4
anoniem26473
Guest

Standaard

Is er mogelijk ook andere apparatuur kapot?
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 17:43   #5
anoniem14733
Guest

Standaard

Nee alleen de pc. De oudere pc stond trouwens niet aan, stond ergens op zolder. Maar vond het wel apart dat ie dezelfde symptomen heeft.
Ik wil eigenlijk alleen weten of het nog iets anders kan zijn dan een overleden cpu.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 18:05   #6
anoniem26473
Guest

Standaard

Met dergelijk oud spul kan het van alles zijn. Een tijd geleden waren die defecte condensators berucht. Verder heb je nog oxidatie van allerlei verbindingen. Voedingen gaan ook niet eeuwig mee.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 18:20   #7
anoniem14733
Guest

Standaard

Condensators zijn zo te zien nog in orde en voeding ook. Anders zou DVD en ventilator van de vgakaart niet draaien, dus stroom is er overal wel, vandaar dat mijn vermoeden ook cpu is.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 19:04   #8
anoniem27570
Guest

Standaard

Geheel kaal opstarten om het moederbord te testen, alleen met systeemspeaker, voeding uiteraard, die moet wel goed zijn, en CPU, die zelden stuk gaan overigens.
De oudere zonder beveiliging kunnen doorbranden.

Krijg je dan bios beeps? zo ja dan ligt het niet aan het MB, dan onderdeel voor onderdeel uittesten.
Geen bios beeps, voor 99% MB overleden.

Met een PS/2 toetsenbord nog te testen, lichten lds op bij booten zou een bios boot blok flop nog kunnen helpen.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 19:15   #9
anoniem14733
Guest

Standaard

Gezien het stof op de koeler kan ie wel eens doorgebrand zijn. Wat met die oudere pc is weet ik niet. Beiden gaven niet eens enige vorm van beeld of geluid.
Viel me wel op dat bij beiden het ledje op het moederbord nog groen brandde. Maarja dat wil niet perse iets zeggen.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 April 2016, 19:43   #10
anoniem14733
Guest

Standaard

Correctie, op die nieuwere Acer is geen ledje zichtbaar op 't moederbord of 't brandt niet. Enige wat draait zijn de koelers, dvdspeler heeft spanning (lade kan open en dicht) en koeler van evt. apart vgakaart draait ook.
Met alles losgekoppeld geen piepjes.
Dan zal het 't moederbord wel zijn. Zal ie toch over een nieuwe moeten gaan denken.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten