Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 12 April 2016, 13:12   #11
anoniem26536
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
In mijn W10 pro klik ik met rechts op de startknop en kies Schijfbeheer.

Niek
Wat is je reactie hierop?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 April 2016, 14:36   #12
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ricky1 Bekijk bericht
Wie moet waarop reageren ricky1?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 12 April 2016, 16:34   #13
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ricky1
Als de vraag voor mij is zal ik eerst W10 moeten opstarten.... Ik zit nu weer achter mijn eigen PC met W7.

...

En na opstarten en rechtsklikken op de Startknop (?).... zie ik dingen die ik nog niet zag, en zeker prettige snelkoppelingen mag ik wel zeggen
En als ik even snel kijk, lijkt dit mij de eerste verbetering te zijn in de Windows interface, maar ik zal het eerst een tijd moeten gebruiken. Krijg ik nog niet echt de kans voor, deze laptop gaat straks de deur weer uit, dus ik ga verder werken met Windows 7.

Maar, dat neemt niet weg dat ik geen antwoord kreeg met de zoekfunctie anders dan het van Niek nu te krijgen: "Rechtsklik op de Windows 10 vensterknop links onderin, en kies voor 'Schijfbeheer'.

( Of het 'Startknop' heet weet ik nog niet, er verschijnt geen tooltip )
  Met citaat antwoorden
Oud 13 April 2016, 10:02   #14
anoniem26536
Guest

Standaard

Citaat:
Wie moet waarop reageren ricky1?

Niek
Was inderdaad voor Erik bedoeld.
Ik begreep niet, waarom hij zonder meer aan jouw oplossing voorbij ging.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 April 2016, 13:40   #15
anoniem26138
Guest

Standaard

Dat legde ik uit, de laptop was niet in gebruik, en ik geloofde Niek gelijk dat ik daar Schijfbeheer zou kunnen vinden, maar.... dat was niet de oplossing voor de vraag of jullie zoekfunctie ook mankementen vertoont. Schijfbeheer zelf had ik inmiddels al wel gevonden.

Zeker een verademing om die snelkoppelingen daar op die knop te vinden. Nadeel is er ook, en precies op de manier waar ik al bezwaar tegen maakte, namelijk de versnippering; je kan daar (zo snel te zien) niets bij zetten of weghalen, m.a.w. het is een allegaartje van mogelijkheden, en je weet niet waarom MS juist de keuze voor die paar snelkoppelingen heeft gemaakt om daar te zetten.

Wat ik probeer is niet mijn weg alleen te vinden door wat ik al weet, ik kijk ook vaak door de ogen van een 70 jarige, of een 8 jarige, welke beiden moeten beginnen omdat het systeem waar wij onder leven dat van ze verlangt. Bankzaken b.v.. En die personen zitten zonder ervaring dat er ooit een betere scheiding was in de verschillende onderdelen van de Windows computer, en vinden nu meer versnippering.

Kijk naar dat menu wat Niek aanraadde:
W10_Start_rechtsklik_menu.jpg
de volgorde van een paar items:

Mobiliteitscentrum
Energiebeheer <==
Logboeken
Systeem
Apparaatbeheer <==
Netwerkverbindingen
Schijfbeheer <==
Computerbeheer <==

Die volgorde (en totale keuze) is nogal lukraak, en niet eens alfabetisch. Als iemand begint met iets te leren is het leggen van zichtbare verbanden het grootste hulpmiddel om dingen te onthouden, maar die vind ik hier dus niet of nauwelijks. Dat bedoel ik met versnippering.

Misschien is dat menu aan te passen ?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 April 2016, 15:10   #16
anoniem42071
Guest

Standaard

Ben het met je eens Erik. De versnippering is enorm. Zelfs zodanig dat sommige keuzes in het "nieuwe" menu halverwege weer leiden naar het "oudere" gedeelte wat in W7 ook al bestond. (Bekijk Gebruikersbeheer maar eens).

Maar vergeet niet W10 kwam na een hopeloos verwarrend W8(1) en dan maak je al snel een kind blij met iets wat nog ergens op lijkt.

Omdat ik veel cursus gaf in W8.1, was W10 voor mij vrij snel duidelijk.
Maar ja ook een deel "deze tijd" dingen.
Voorbeeld w8.1: Als ik wilde printen moet ik niet kiezen voor "printen"maar voor "delen" en daarna printen..... (Hoezo onnodige keuzes).

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 13 April 2016, 16:07   #17
anoniem27570
Guest

Standaard

Vraag mij nog steeds af waarom dit topic.

Alleen om aan te tonen dat Microsoft nogal inconsequent met zijn "help en zoeken"?
Zo ja, dan is het geslaagd.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2016, 11:48   #18
anoniem26138
Guest

Standaard

Ja Lange Pier, ik had al eens eerder de zoekfunctie in de Verkenner wat afgeblaft.

Het is meer dat ik zat te broeden op een topic om alle ergernissen binnen Windows 10 in te plaatsen, omdat ik er nogal wat tegenkwam in mijn zoektocht naar de bekende Windows onderdelen. Voorbeeld:

Hoe maak je een systeemkopie:
gewoon.... met wat negeren van de knopnamen en Windows logica:

'Start - Instellingen - Bijwerken en Beveiliging - Backup' - en dan onder: "Wilt u een oudere versie terug zetten ?" de knop "Ga naar backup maken en terugzetten (Windows 7)" - en daar: Een Systeemkopie maken.

Dat is een stukje dit dus:
Citaat:
De versnippering is enorm. Zelfs zodanig dat sommige keuzes in het "nieuwe" menu halverwege weer leiden naar het "oudere" gedeelte wat in W7 ook al bestond. (Bekijk Gebruikersbeheer maar eens).
Goed, dat bleek een verandering te zijn in W10, maar dat moet je maar weer net weten; in Windows 10 heet het eigenlijk 'Systeemherstelstation maken'. Het scherm voor die eerder gezochte systeemkopie is er alleen voor compatibiliteit met vorige versies (W7) om daarmee gemaakte backups met bestanden (bestandsgeschiedenis ?) te kunnen gebruiken binnen Windows 10.

Ik begin langzaam wel ook goede kanten te zien, maar dat duurt even...
En nu gaat net deze laptop weer terug aan de eigenaar.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2016, 12:19   #19
anoniem13227
Guest

Standaard

Denk dat het in de bron dan nog een engelse benaming heeft en bij het openen je alleen vertaling ziet.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2016, 12:46   #20
anoniem27570
Guest

Standaard

Op disk management krijg je wel resultaat idd.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten