Ga terug   Computer Idee Forum > Software > Software Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 15 January 2017, 16:03   #1
anoniem14733
Guest

Standaard Vrije ruimte schijf in verkenner

Dit is al iets wat me sinds de overstap van XP naar W7 mateloos irriteert.

Als je in XP de verkenner neemt dan kun je bij "beeld" de optie "status" aanvinken en kreeg je onderaan in het statusbalkje ook netjes te zien hoeveel vrije ruimte er nog op betreffende schijf aanwezig was.

Dit lukt mij dus voor geen meter onder W7. Selecteer ik een schijf (of partitie) dan zie je alleen bijv. 51 items.
Dat zullen dan wel het aantal files/folders zijn op die partitie.
Maar ik wil graag de overgebleven vrije ruimte zien zoals in XP. Is daar nu echt geen mogelijkheid voor? Zonder dat ik eerst op eigenschappen moet gaan klikken?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 16:25   #2
anoniem26473
Guest

Standaard

Je kunt gewoon de overzichtspagina van verkenner/explorer gebruiken. (Deze) computer aanklikken, dan heb je in detailweergave een lijstje met daarin o.a. de vrije ruimte (free space).
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 17:09   #3
anoniem14733
Guest

Standaard

Dank je wel, maar dat was de bedoeling niet.
Ik wil het gewoon graag per geselecteerde partitie zien zoals dat in XP ook mogelijk was.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 18:36   #4
anoniem27570
Guest

Standaard

Is Total Commander iets voor je?

Gebruik zelden verkenner.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 18:44   #5
anoniem14396
Guest

Standaard

Download classic shell (http://www.classicshell.net)

Installeer alleen classic explorer.

kies bij instellingen 'Windows XP eenvoudig'

Voila
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2017, 20:45   #6
anoniem14733
Guest

Standaard

@Lange Pier: Gebruik ik al jaren maar eigenlijk alleen als ik iets kopiëren wil, niet standaard. Net zoals vroeger in de DOS tijd met Norton Commander. Om de een of andere reden vind ik het niets om standaard te gebruiken. Vreemd eigenlijk want hij is beter dan verkenner.

@Desperado: Nee da's zoals couch potato al aangaf. Ik bedoel echt onder in het statusbalkje van explorer. Zie screenshot op classicshell.net.

@Marc H: Da's precies wat ik hebben wilde in het statusbalkje. Dat is niet te realiseren zonder classicshell? Want hoe zit het dan met de zoekfunctie? Of krijg je gewoon een extra verkenner in classic mode erbij?
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2017, 12:15   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Classic shell is in feite een add-on voor de Verkenner, je werkt dus nog met dezelfde MS Verkenner. Je krijgt er alleen wat functionaliteit bij. Zo is er ook weer de 'een map naar boven' knop, iets wat je nu moet doen door in de symbolische adresbalk de mapnaam erboven te vinden.
Ik weet niet of je de delen apart kan installeren, er is een Classic Startmenu en een Classic Explorer in Classic Shell.

Als ik deze discussie lees:
https://social.technet.microsoft.com...orum=w7itproui
dan ben je niet de enige, en ik kan ook op latere datums niets te vinden dat er andere methoden zijn dan Classic Shell.

De reden opgegeven voor het er uitslopen is dat Windows is gaan werken met Bibliotheken, en dat die meerdere drives (lees waarschijnlijk ook: cloud) kunnen overspannen, en dat dan die info niets waard is. Daarmee natuurlijk de mensen die niet met hun bibliotheken werken weer wat bagatelliserend.
Ook wordt verklaard dat dat getal nooit real-time is (was), je zal met F5 het venster moeten vernieuwen om de huidige waarde te zien..
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 17 January 2017 om 12:32
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2017, 14:28   #8
anoniem14733
Guest

Standaard

Ja smoesjes hebben ze genoeg om zoiets er uit te slopen. Het was ook gewoon mogelijk er een functie van te maken die je aan of uit kon vinken als je het wilde gebruiken. Want status moest je sowieso aanvinken in XP, stond standaard uit voor zover ik me herinner.
Dan gaan we maar die Classic Shell installeren want het is gewoon erg handig.

Marc bedankt voor de tip en Erik bedankt voor de uitleg/aanvulling!
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten