Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 18 February 2015, 11:37   #21
anoniem26138
Guest

Standaard

Een herstelschijf is een klein besturingssysteempje, een z.g. PE ofwel een 'Preinstalled Evironment' (een voorgeïnstalleerde omgeving). Die past op een CD, en kan ook naar wens op een CD of DVD gebrand worden.
Terwijl een Windows 7 volledige installatie een 10 gB + op schijf inneemt, is zo'n PE maar een 0,25 GB, een soort oude DOS, maar met een paar programma's met een grafische schil onvermijdelijk geladen.

Het is bedoeld om zelfs als Windows niet toegankelijk is toch toegang tot de schijf of schijven te hebben, en de databestanden voor b.v. systeemherstel of backup op de HDD of SSD te kunnen gaan gebruiken. De executables voor systeemherstel en backup zelf staan op die herstel CD of DVD, en die schijf kan je ook op een ander W7 systeem branden.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 February 2015, 17:51   #22
anoniem22217
Guest

Standaard

Na de topic nogmaals doorgelezen hebbende het volgende, zou omdat het een systeem is waar geen schijven zijn meegeleverd kunnen zijn dat systeem herstel naar de beginstand (fabrieksherstel) alleen gaat door het aanklikken van een functietoets bijvoorbeeld F2.
Mijn buurtjes (nieuw) hadden ook dat probleem namelijk, een goedgeschreven DVD overigens maar na CD/DVD in het bios als eerste bootschijf gezet te hebben, opstarten vanaf de DVD maar ook nada doorlopen, bootvolgorde terug gezet en met F2 toets ingedrukt tijdens het scherm waar o/a ook de toets aangegeven word om in het bios te komen ( DEL) komt er een menuutje met wat vragen o/a die over factory reset, beter gezegd systeem terug naar fabrieksinstellingen gaat prima.
Je moet natuurlijk niet met een formatteer programma/schijf de C:// geheel formatteren en zo ook de verborgen schijf met de herstel erop verwijdert.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2015, 17:40   #23
anoniem26138
Guest

Standaard

Yep, er zijn wel meerdere mogelijkheden voor herstel, deels afhankelijk van de fabrikant:

* de aanwezigheid van een recovery partitie van de fabrikant. ( = ver terug moeten gaan).

Of in Windows:
* de aanwezigheid van een (door de gebruiker in Windows ingestelde) systeembackup van b.v. ééns per week naar een ander station (= dan maximaal een week terug gaan).
* de aanwezigheid van Windows herstelpunten, vaak dagelijks aangemaakt (!) indien ingesteld ( = één of meerdere dagen teruggaan).
* het gebruik van overige herstelopties in het opstartmenu, zij het vanaf de harde schijf bij opstarten, zij het m.b.v. de herstelschijf (waar deze topic over gaat). Dit dan als tool om eerder genoemde Windows herstelmogelijkheden uit te voeren, of voor het gebruik van de prompt of het uitvoeren van opstartherstel .
* eventueel door de gebruiker met third party gemaakte images van de partitie of schijf.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2015, 18:43   #24
anoniem57694
Guest

Standaard

@stroke33 Bedoel je dit:
@erik dat wordt me iets te ingewikkeld
iig bedankt voor alle antwoorden en mocht het probleem opgelost zijn dan meld ik het hier
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 001.JPG‎ (66,7 KB, 9x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2015, 19:55   #25
anoniem22217
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Divadi78 Bekijk bericht
@stroke33 Bedoel je dit:
@erik dat wordt me iets te ingewikkeld
iig bedankt voor alle antwoorden en mocht het probleem opgelost zijn dan meld ik het hier
Nee dit is niet het door mij bedoelde menu, in het boekje van de PC staat de juiste f toets of combinatie van toetsen om een factory reset te doen.

Wat is het merk en type van de PC?
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2015, 20:00   #26
anoniem26138
Guest

Standaard

Sorry als ons gebrabbel wat teveel off-topic is gegaan, maar dat probeerde ik in mijn laatste bericht ook wat te sturen. Ik heb daarbij alleen wat mogelijkheden voor een Windows gebruiker opgesomd bij problemen.

Het scherm wat je hierboven in je afbeelding toont heb je via F8 getoverd. Daarin heb je een aantal mogelijkheden.
Maar als je harde schijf niet meer toegankelijk zou zijn (b.v. defect) dan kan je ook niet meer in dat scherm komen. Als alternatief voor die mogelijkheden kan je dan die herstelschijf opstarten, daar krijg je dan toch nog toegang tot de mogelijkheden die je hier ziet onder 'Uw computer herstellen'.

Wat stroke33 bedoelt is gemaakt door de fabrikant van de hardware, en niet door Microsoft. Zoals hij ook stelt, lees je daarvoor de gebruiksaanwijzing, of je vertelt ons welke het is zodat iemand dat kan zoeken.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2015, 21:55   #27
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Divadi78 Bekijk bericht
Hallo,
Ik wilde testen of mijn computer opstart met de recovery cd aangezien ik een paar keer een blauw scherm heb gehad.
Zo begon de vraag. De melding die je krijgt kan te maken hebben met de BSOD's (blauwe schermen) die je daarvoor al kreeg, of met de kwaliteit van dvd of dvd speler.

In het scherm wat je in de jpg van je laatste post toont kan je kiezen om "uit te schakelen dat de pc automatisch opnieuw opstart na zo'n BSOD". Begin daar eens mee en maak dan een foto van dat gehele scherm.
Met de gegevens die de bsod laat zien, kan misschien iemand eerst dat probleem oplossen en pas daarna de volgende stap nemen, als die daarmee niet gelijk is opgelost.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2015, 16:33   #28
anoniem57694
Guest

Standaard

Ik heb even gekeken,het is een Acer Aspire X3950. Ik heb gegoogled en kwam toen de toetsencombinatie alt F10 tegen. Dit uitgeprobeerd en dan kom ik bij Acer eRecovery Management (zie bijlage).

@Niekie Gelukkig heb ik de laatste tijd geen BSOD gehad,maar de instellingen wel zo gezet dat als het weer gebeurd de pc niet automatisch opstart zodat ik een foto kan maken.

Ik heb al een aantal dingen gedaan om de kans op een BSOD te verkleinen (http://computerworld.nl/it-beheer/76...s-te-voorkomen)
Ik moet alleen die Memtest nog doen,maar dat is iets voor een nieuw topic
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 001.JPG‎ (30,9 KB, 7x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2015, 18:23   #29
anoniem26138
Guest

Standaard

Die mogelijkheid heb je in ieder geval gevonden.

Mocht je de foutmeldingen van je twee eerdere BSOD's willen zoeken kijk dan in je logboeken. Daar kom je door een rechtsklik op 'Computer', en kiezen voor 'Beheren - Logboeken'.
Zie hier hoe dan verder te zoeken:

http://forum.computeridee.nl/showpos...87&postcount=3
  Met citaat antwoorden
Oud 21 February 2015, 02:51   #30
anoniem22217
Guest

Standaard

Die toetsen combi bedoel ik, zolang je schijf niet stuk gaat kun je hiermee een geheel schoon systeem maken.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten