Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 16 October 2016, 18:58   #1
anoniem38757
Guest

Standaard Recovery tools?

Hoi, mijn desktop met windows 10 (voorheen 7) gaf eergisteren zwart scherm met witte cursor. Ik ben onnozel met dit soort dingen dus heb maar wat gedaan, toen vroeg hij om een reboot device. Ik heb een windows herstelschijf gegevn en dat werkte, alles deed het weer, tot gisteren alles weer uitviel.
Nu reageert hij ook niet meer op die herstelschijf.
Hij blijft vragen om en proper boot device , en geeft ook soms de melding dat hij reparatie nodig heeft en dat de ,'boot configuration data is missing or has errors' en dat er recoverytools nodig zijn.
Nu heb ik geen idee wat dat betekent en wat ik moet doen. Ik heb niets anders om hem te voeren dan die eerder gebruikte herstelschijf, maar daar reageert hij nu niet meer op.
Via F2 kom ik wel nog in een blauw scherm met witte letters waar van alles staat wat ik niet begrijp, dus ik heb geen idee wat nu te doen.
Kan iemand mij ( in kleutertaal graag) op weg helpen?
Dank alvast!
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2016, 19:57   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karen808 Bekijk bericht
Hij blijft vragen om en proper boot device , en geeft ook soms de melding dat hij reparatie nodig heeft en dat de ,'boot configuration data is missing or has errors' en dat er recoverytools nodig zijn.
Nu heb ik geen idee wat dat betekent en wat ik moet doen. Ik heb niets anders om hem te voeren dan die eerder gebruikte herstelschijf, maar daar reageert hij nu niet meer op.
Om zo'n bootschijf te gebruiken moet je wel de CD/DVD in de drive doen, en je PC herstarten; of via een reset knop, of door hem een aantal seconden uit te zetten en weer aan.
Maar.... ! mocht je de installatie- of herstelschijf van Windows 7 nog gebruiken, stop dan, dat is niet OK, je moet hem van Windows 10 hebben.

Ook je harde schijf met Windows hoort een 'proper boot device' te zijn, maar blijkbaar gaat daar iets fout, misschien na een slechte update, of een defect. Met de herstelschijf is er in principe een opstart herstel (boot repair) voor je harde schijf te doen, of eventueel een herstelpunt van Windows terug zetten naar een datum dat de PC nog werkte.

Dat blauwe scherm zou je wat beter kunnen uitleggen. Staan daar getallen met zoiets als 0x000.... ?

Helaas heb ik niet genoeg ervaring met de herstelopties van de Windows 10 DVD. Ik hoop dat iemand anders je hier meer mee kan helpen.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2016, 20:21   #3
anoniem14396
Guest

Standaard

Ik denk dat ze met een blauw scherm met witte letters de bios bedoelt, omdat ze via F2 erin komt.

Karen, heb je voor ons het merk en type van de computer?

Als ik het zo lees zou het kunnen zijn dat de harddisk defect is.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2016, 21:04   #4
anoniem38757
Guest

Standaard

Het is een Acer aspire X3300. En ik ben ergens een melding tegengekomen
File:/BOOT/BCD 0xc00000f. (kaneen 0 meer of minder zijn geweest)
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2016, 11:00   #5
anoniem38560
Guest

Post BCD probleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karen808 Bekijk bericht
Het is een Acer aspire X3300. En ik ben ergens een melding tegengekomen
File:/BOOT/BCD 0xc00000f. (kaneen 0 meer of minder zijn geweest)
Ik had toevallig gisteren het zelfde probleem. Ook fout 0xC000000F en het is de BCD die
het probleem is. Ik heb een herstel app (niet gratis 18,59 €) van het internet gehaald en dat werkte als een speer. Ik had ook het probleem dat ik niet van de Windows instal USB kon opstarten, maar dat kon weer wel na even de PC stroomloos te zetten. Ook kon ik in veilige modus met netwerk starten door op F8 te tappen na het Acer scherm (bij mij MSI). Ik heb toen hier http://www.neosmart.net/EasyRE dat programma gedownload en op een CD gebrand daarna gebruikt en alles werkt weer perfect na het uitvoeren er van. Alle bootrec opdrachten gaven aan geen Windows Installatie gevonden. Het schijnt een veel voorkomend Windows 10 probleem te zijn. Indien je wenst kan ik je het programma wel sturen via Wetransfer

Dappertje
  Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2016, 11:12   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Aan Dappertjes verhaal te lezen kan dit toch een foute update geweest zijn.

Voortaan bij zoiets minstens drie maal opnieuw opstarten om Windows 'de kans te geven' te herkennen dat er iets fout gegaan is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dappertje Bekijk bericht
Ik had ook het probleem dat ik niet van de Windows instal USB kon opstarten, maar dat kon weer wel na even de PC stroomloos te zetten.
Uitleg voor karen808:
zet je PC uit, maar laat een eventuele schakelaar achterop de voeding aan staan, niets aan veranderen dus. Trek nu de stekker uit het stopcontact. Druk een keer of drie op je aan/uit schakelaar aan de voorkant.
Sluit nu je PC weer aan op het stopcontact, prik de USB stick in, en start op.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 20 October 2016 om 11:14
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2016, 21:05   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Ik denk dat ze met een blauw scherm met witte letters de bios bedoelt
Ja dat zou zeker het BIOS kunnen zijn, alleen dan zijn er meestal nog meer kleurtjes dan blauw.

Zoals ik schreef, ik ben een beetje bang dat er met een oude (W7) herstelschijf is gewerkt, en nu Windows 10 zijn opstartconfiguratie niet meer op orde heeft.

@karen808
welke herstelschijf heb je gebruikt ?
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2016, 21:09   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Raar idee misschien, maar je kan eens proberen om gewoon (zonder herstelschijf) een paar maal op te starten, en zien of Windows 10 je na een keer of 3 vanzelf een herstelomgeving voorstelt. Er lijkt 'opstartherstel' nodig.

Je kan daarna ook kijken welke opties je krijgt als je op F8 blijft tikken (1x / sec) na het aanzetten. Daar bereik je misschien nog het Windows opstartmenu.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 16 October 2016 om 21:18
  Met citaat antwoorden
Oud 17 October 2016, 02:41   #9
anoniem14396
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Ja dat zou zeker het BIOS kunnen zijn, alleen dan zijn er meestal nog meer kleurtjes dan blauw.
Die Acer heeft een Ami Bios. Vrijwel alleen maar blauw( achtergrond) en Wit (Tekst)

@karen808
Ga de bios eens in F2 bij opstarten.

Ga dan naar: 'Standard CMOS Features' pijltje naar beneden drukken, en dan enter.

je krijgt dan een ander scherm. Op dat scherm staat eerst de systeemdatum en de systeemtijd. Klopt die?

Daarna zie je vier AHCI poorten. Achter AHCI port 1 zou '[harddisk]' moeten staan. Klopt dat?

Druk op de escape toets 'ESC' linksboven op je toetsenbord.

Ga dan naar 'Advanced BIOS Features' (pijltje naar beneden 2x, en enter toetsen)

in het scherm wat je dan krijgt staat het volgende
1st Boot device
2nd Boot device
3rd Boot device
4th Boot device

Wat staat daarachter?
  Met citaat antwoorden
Oud 17 October 2016, 14:24   #10
anoniem38757
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Die Acer heeft een Ami Bios. Vrijwel alleen maar blauw( achtergrond) en Wit (Tekst)

@karen808
Ga de bios eens in F2 bij opstarten.

Ga dan naar: 'Standard CMOS Features' pijltje naar beneden drukken, en dan enter.

je krijgt dan een ander scherm. Op dat scherm staat eerst de systeemdatum en de systeemtijd. Klopt die?

Daarna zie je vier AHCI poorten. Achter AHCI port 1 zou '[harddisk]' moeten staan. Klopt dat?

Druk op de escape toets 'ESC' linksboven op je toetsenbord.

Ga dan naar 'Advanced BIOS Features' (pijltje naar beneden 2x, en enter toetsen)

in het scherm wat je dan krijgt staat het volgende
1st Boot device
2nd Boot device
3rd Boot device
4th Boot device

Wat staat daarachter?
@Mark:
Datum en tijd klopt. Achter AHCI staat [harddisk], klopt ook.
Onder advanced BIOS staat:

1e Boot device [HDD:PO-ST3500418AS]
2e Boot device [CD/DVD:P1-HL-DT-ST]
3e Boot device [USB:Generic- Compa]
4e Boot device [ Network]

Daaronder staat:
> Hard disk drive priority [press enter]
> Optical disk drive priority [press enter]
> Removable device prioroty [press enter]
> Network device priority [press enter]

En er staat nog meer, heb getracht een foto te uploaden maar dat lukte helaas niet.

Voor mij is dit geheimtaal, daarom drf ik er ook niets mee te doen verder. Ik ben al stom geweest met die herstelschijf kennelijk

Als ik vandaag de pc aanzet geeft hij meteen na het Acerlogo een ander blauw scherm met witte letters, anders dan waar bovenstaande staat dus.
Op dit scherm roept hij ' Recovery' en geeft hij de errorcode met al die nullen. Dat er repair nodig is en dat als ik geen installation media heb dat ik iemand moet roepen..
Wat ik bij deze doe
Daana gaat hij weer naar zwart scherm met cursor, en moet ik hem uit en weer aan zetten om nog iets te kunnen doen.

In de BIOS kom ik nu alleen nog maar met Del, F-toetsen doen niet veel meer. Of misschien soms, ik heb het idee dat hij iedere keer iets anders oet.

Als ik het goed begrijp moet ik dus iemand zien te vinden die een systeemherstelschjf van Win10 voor me kan maken? Wnt ik hb geen andere pc.
Als ik die schijf dan straks heb, wat moet ik dan precies wel en niet doen daarmee?

En moet dat een Cd of een DVD zijn?
En maakt het uit op wat voor pc zo,n schijf gemaakt wordt, als het van internet gedownload wodt?

Laatst gewijzigd door karen808 : 17 October 2016 om 14:49
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten