Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 28 May 2016, 20:48   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Asus graphic card with Nvidia Control Center?

Hoi, een simpele vraag, maar ik ontbreek het net aan ervaring hier, en wil niet graag overbodige software installeren.

Ik gebruik nu nog een oud Nvidia grafisch kaartje wat niet compatibel is met Windows 10, een Geforce 7300LE. Een upgrade naar W10 kan ik alleen uitvoeren wanneer ik het kaartje vervang voor iets nieuwers (of moet gaan rotzooien met drivers, waar ik even geen behoefte aan heb).
Nu heb ik een simpele vervanger gekocht, de Asus GT730, passief gekoeld, gebaseerd op de GT730 Nvidia chip.
Alleen komt na aankomst van de bestelling plots de vraag op.... kan ik, net als bij het Nvidia kaartje, uitsluitend het Nvidia Control Center installeren om de basis instellingen voor contrast, helderheid, en gamma in te stellen, of ben ik gebonden aan de Asus Tweak Interface die bijgeleverd is ?

De driver is hetzelfde, dat zie ik, maar het gaat om de interface voor de instellingen.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2016, 21:02   #2
anoniem27570
Guest

Standaard

Dat van Asus niet installeren, haal gewoon de driver bij nVidia op met het configuratiedeel.

Maar wie gebruikt die instellingen als je dat via de monitor meestal doet.....
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2016, 21:41   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Thanks, dus ik hou de Asus software even uit de buurt.

Op mijn CRT monitor is het een heel gedoe om een instelling te wijzigen, en gamma is b.v. helemaal niet te wijzigen, dat kan alleen softwarematig. Een probleem is dat er een interface op die monitor zit waarbij je bij elke verandering een heel menu moet doorlopen, en dat je pas verder kan wanneer het venstertje voor die instellingen na zo'n 8 seconden wachten (zucht..... ) wegfloept. Wordt je helemaal murw van, want soms wijzig ik wel een keer of 30 voordat ik tevreden ben (fotografie), en dan maar hopen dat er geen wolkje voor de zon schuift zodat het omgevingslicht weer wijzigt..... Dan is de software interface van Nvidia echt heel wat sneller.
Contrast en helderheid moet ik overigens wel met de monitor regelen, want dat bepaalt of ik het omgevingslicht kan trotseren (verschil tussen zonlicht of avond-kunstlicht in de omgeving), maar kleine kleurvariaties en/of Gamma doe ik voor bovenstaande reden het liefst softwarematig.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2016, 20:22   #4
anoniem27570
Guest

Standaard

Ow, je heb een computer museum, wist ik niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2016, 20:30   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

De laatste ( ~ ) generatie CRT's, betere kleur heb ik nog niet gezien. Ben bang dat ding te vervangen alleen omdat er een tuutje achter aan zit.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2016, 20:36   #6
anoniem27570
Guest

Standaard

Mag je toch zelf weten, als dat ding bevalt en werkt, prima toch?

Eizo, Nec of Dell LED's voor fotobewerking zijn ook nogal aan de prijs.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2016, 20:59   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Nadeel is dat over de jaren de helderheid afneemt (van binnen af het elektronenkanon op de gevoelige laag + daglicht van buiten af), en dan moet je het zonlicht echt uit de buurt houden om nog iets te zien. Dus na 10 jaar kan je wel aan een andere gaan denken. Laat nou zijn dat die dingen een paar jaar geleden met vrachtwagenladingen bij het grofvuil gezet werden (ze moesten allemaal aan de flat), dus heb ik nog gratis een 'verse' ergens op zolder staan, een echt bakbeest zo groot.

Ik heb geen idee hoe duur een goede LED is, of misschien nog plasma of zo ? Nog niet in verdiept.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2016, 21:28   #8
anoniem27570
Guest

Standaard

Pss, niet verder vertellen hoor, heb nog een HP 19" s9500 op de testkamer staan.

Hoe hoog is je pensioen?
http://www.fotokonijnenberg.nl/beeld...-fotobewerking
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2016, 19:42   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Pss, niet verder vertellen hoor, heb nog een HP 19" s9500 op de testkamer staan.
20 kilo, het eind van zo'n beetje 80 jaar perfectioneren van de beeldbuis.

Mijn kaartje draait, zonder Asus software, en voorlopig even een paar dagen op de Nvidia driver die Windows zelf neerzette. Eerst even checken of dit werkt, dan de laatste van Nvidia installeren.

Passief gekoeld, 50 °C idle in 20 °C ambiënt.
Eén kleine hickup: hij zit in een desktop, en het koelblok hangt zo onder de kaart (moederbord staat verticaal), dus de kaart wordt door zichzelf verwarmd.
Door het formaat van het koelblok neemt hij overigens wel 2 sloten in beslag.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 30 May 2016 om 19:46
  Met citaat antwoorden
Oud 1 June 2016, 22:14   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Phoe.... BSOD's bij de vleet, ook met de nieuwste Nvidia driver, version 368.22. Slaapstand is een kernprobleem.

Ik heb maar even op het Nvidia forum gepost, hier kom ik niet zo maar uit:

https://forums.geforce.com/default/t...fset=2#4892840
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten