Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Overige > Overige

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 18 July 2018, 00:09   #1
burgkop

burgkop's schermafbeelding

Standaard Zijn er geen kant en klare Excel pagina's

Het is allemaal wel mooi dat Excel, maar ik gebruik het nooit en heb het ook nooit gebruikt.
Al dat spul is voor mij veel te ingewikkeld, heb er wel veel over gelezen, maar snap er de ballen niet van en zal er ook geen moeite voor doen om dat ingewikkelde gedoe te snappen.

Ik zoek gewoon een A4 pagina, liggend, waar 10 kolommen op staan, voorzien van lijntjes, om met balpen wat in te vullen, zoals km. stand - datum, dus korte gegevens in te vullen.
In de bovenste regel schrijf ik dan zelf wel wat het is, al is voorgedrukt natuurlijk iets mooier, maar weet nog niet wat er precies in komt te staan.
De lijntjes moeten iets verder uit elkaar staan, zodat je er makkelijk in kunt schrijven.

Is zoiets nu niet gewoon even ergens op te halen?

Ik krijg steeds weer hoe je dat kunt maken in Excel, maar ik heb het gewoon nodig als een éénmalig iets en als het vol is zijn wij weer een jaar verder en print ik weer een nieuwe.
In mijn ogen dus makkelijk, als ik het eenmaal heb.

Iemand een tip?
Oud 18 July 2018, 11:03   #2
porrelaar

porrelaar's schermafbeelding

Standaard

Heb je Microsoft Word of LibreOffice Writer? Dan kun je daarmee een tabel maken met 10 kolommen. Uitleg vind je hier: https://www.seniorweb.nl/tip/tip-tabel-maken-in-word
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: docx 10 kolommen liggend.docx‎ (12,1 KB, 3x gelezen)
porrelaar is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 July 2018, 18:31   #3
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Sluit ik me helemaal bij aan. Voor dat doel is Excel ook echt veel te ingewikkeld. Als je het toch echt in Excel wil doen, dan is de gouden tip om eerst een afdrukvoorbeeld op te vragen. Sluit dat, en je ziet daarna een stippellijntje op het werkblad wat aangeeft wat nog op 1 pagina past.

Als je het zelf in Word wilt maken: je kunt de lijntjes makkelijk verder uit elkaar krijgen door de tabel te selecteren en daarna de lettergrootte te vergroten. Zo rond de 18 punten is over het algemeen wel aardig om in te schrijven, maar maak het naar wens groter of kleiner.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2018, 12:56   #4
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop Bekijk bericht
en zal er ook geen moeite voor doen om dat ingewikkelde gedoe te snappen.
Als je er geen moeite voor wilt doen, omdat het zo ingewikkeld is, waarom zou je dan in Excel zoeken naar een oplossing?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Voor dat doel is Excel ook echt veel te ingewikkeld.
Vind ik reuze meevallen, al ben ik niet helemaal objectief als Excel liefhebber....

In Excel vind ik het ook niet zo moeilijk:
Selecteer 10 kolommen en x regels. Kies onder lettertype voor randen. Daar kun je aangeven welke randen getoond moeten worden. Kies (of klik) alle randen aan.
Afdrukken is net zo makkelijk / ingewikkeld als in Word.

Hiervoor is al aangegeven dat Word een prima alternatief is en voor iemand die geen kennis heeft van Excel lijkt me dat ook een hele goede, eenvoudige, oplossing.

Mocht je het in Excel willen zien: bekijk bijlage maar eens (zip-file omdat Excel bestanden niet worden geaccepteerd).
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: zip tmp_cid.zip‎ (7,2 KB, 3x gelezen)
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2018, 21:09   #5
burgkop

burgkop's schermafbeelding

Standaard

Bedankt voor reacties.

Nee natuurlijk hoeft dat niet in Excel, dat kwam ik steeds tegen, vandaar dat ik dacht dat het de simpelste manier was/is.
Volgens mij is iets in PDF het duidelijkste.
"Vroeger" maakte ik het wel eens in Paint, ook omslachtig.
Dat was nooit super scherp.
Oud 19 July 2018, 23:46   #6
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

@Foobar:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foobar
Voor dat doel is Excel ook echt veel te ingewikkeld.
En dan ga jij Word als makkelijker beschrijven? Hahahaha. Die zag ik even niet aan komen.
In Word is dat net zo moeilijk als het niet moeilijker is met dat tabel maken.
Net zo makkelijk om in Excel 10 blokken te selecteren en hoogte en breedte gelijk te maken, effe lijntjes er in, klaar. Overigens kun je in Excel ook tabellen maken als je dat leuk vindt.
Maar ik vind het wel grappig dat je Excel omschrijft als "echt veel te ingewikkeld" voor zoiets terwijl je in nog geen 2 minuten klaar bent. Echt heel simpel.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 July 2018, 07:52   #7
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Begrijp me niet verkeerd, de uitspraak "veel te ingewikkeld" was gericht op iemand die al huiverig wordt bij aanblik van het Excel icoontje. Als je wil kun je uiteraard ook in Excel hetzelfde bereiken, al helemaal als je de nodige ervaring in het programma hebt. Echter, als je nooit Excel gebruikt hebt weet je waarschijnlijk niet hoe je de kolombreedte moet wijzigen en waar het knopje voor de celranden zit en welk van de opties je daar uit moet hebben. En hoe je de rijen hoger maakt. Dan is Word een stuk vertrouwder en bij het invoegen van de tabel krijg je de lijntjes die je wil er gratis bij. En de 10 kolommen automatisch passend voor het papier.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 July 2018, 14:18   #8
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Heb je hier wat aan ?

Het is wel in A6 formaat, anders overschreef ik het maximale van wat ik op het forum kan plaatsen, maar dat is een kwestie van de schaal passend maken voor het A4 medium door in een bewerkingsprogramma de lengte-pixels en breedte-pixels allebei te verdubbelen.
Ik hoor het wel als er nog aanpassingen nodig zijn, maar ik dacht dit er van te begrijpen.

Sla het daarna op als .BMP zodat er geen extra compressie plaatsvindt, anders krijg je lelijkere lijntjes.

( let op, het Computeridee forum stopt er mee: https://forum.computeridee.nl/showth...801#post685801 )
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Lijst.jpg‎ (184,8 KB, 3x gelezen)
Oud 21 July 2018, 00:02   #9
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Ik kwam er ineens achter dat ik hierboven een lijstje met 12 kolommen had gemaakt i.p.v. 10 die je vroeg. Hier is die met 10.
(Het zijn natuurlijk geen Excel bestanden, het zijn gewone afbeeldingen)

* Open in MS Paint
* Kies voor 'Formaat wijzigen'.
* Zet het vinkje bij 'Hoogte-breedte verhouding behouden'.
* Druk de radio-button 'Pixel' (i.p.v. 'Percentage')
* Verander de hoogte van 1240 naar 2480 pixels
* Klik 'OK'.
* Sla het op als een .BMP of .PNG om de kwaliteit te behouden.
.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Lijst_10_koloms.jpg‎ (177,9 KB, 1x gelezen)
Oud 21 July 2018, 01:37   #10
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door foobar
Dan is Word een stuk vertrouwder
Is eigenlijk hetzelfde van toepassing lijkt me dan. Want ik heb altijd al moeite gehad met tabellen in Word, maar ik werk dan ook vrijwel nooit in Word.
Zojuist een tabel gemaakt van 10 kolommen breed, geselecteerd, Calibri 18 gekozen en er gebeurt niets. Na even mauwen gebeurde er alleen iets in de lengte maar niet in de breedte, dat kreeg ik niet voor mekaar, weet niet hoe dat moet.
Ik denk dus dat het niet veel scheelt als je ook niet niet gewend bent te werken met Word.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten