Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 26 July 2019, 13:56   #11
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Bij Ziggo kun je bellen en vragen het modem in bridgemode te zetten. Dan regelt je router alles.
Nadeel is dat je dan officieel geen gebruik meer kunt maken van Wifispots van Ziggo.
Zojuist ook door Ziggo gedwongen mijn losse modem te vervangen door een Ziggo modem/router connectbox TG2492LG-ZG.
Deze kan ik zelf (eventueel) in bridge modus zetten (onder 'Status'), dat ligt aan de firmware. Waarschijnlijk heb ik die optie omdat ik in voormalig UPC gebied zit.

Ik heb het als volgt gedaan om beide wifi routers te gebruiken, dus 2e router als Access Point (AP). Wel liefst instellen met losgekoppelde routers, dus alleen telkens een PC op eentje aangesloten:

(Edit: Inmiddels hieronder een belangrijke edit gemaakt )

* netwerksegment aflezen waarin de 1e (Ziggo) router werkt (b.v. 192.168.1.x)
* DHCP pool uitlezen die door de 1e router gebruikt wordt (b.v. 192.168.1.10 - 192.168.1.100
* 2e (eigen) router het LAN IP instellen binnen die DHCP pool (b.v. 192.168.1.10) Noteer, want dat is nu je toegang tot die router.
* DHCP 2e router uitgeschakeld.
* in 1e router een DHCP reservering gemaakt voor dat LAN IP van de 2e router (192.168.1.10)
* Dan een UTP kabelverbinding van LAN1 naar LAN1.
* Beide wifi 2,4 gHz kanalen vast maar verschillend gemaakt, met 6 kanalen er tussen.
* SSID en WW gelijk gemaakt.

Oh ja, voordat je je 2e router gaat instellen is het slim om een reset te doen. Voordat ik dat gedaan had werkte het wel, maar de eerstvolgende keer dat ik een verandering in de router moest doen kon geen apparaat dat ding meer onder het (genoteerde) IP vinden, terwijl alles wel werkte. Ik had die router al jaren draaien met heel andere instellingen, dus een reset is geen luxe.
Na een reset en opnieuw instellen bleef het (inmiddels een maandje) prima werken.

Nog wat opmerkingen:
Ik meen dat wanneer je een DHCP reservering in de 1e router maakt voor het IP van router 2, dat je dan niet in router 2 ook nog dat LAN IP hoeft vast te zetten daarop (statisch IP), maar ik heb dat om de één of andere reden toch gedaan. B.v., mocht router 1 uitvallen (geen DHCP) dan ben ik in ieder geval zeker van het IP van router 2.
Ik meen trouwens ook dat je een statisch IP in router 2 kan instellen BUITEN de DHCP reeks van router 1, zonder dat je dat IP dan in router 1 hoeft te reserveren.
Daar is het allemaal een beetje kneedbaar, ook in mijn hoofd

Ik heb er niet veel ervaring mee (netwerk algemeen), maar het werkt tot nu toe dus.
Netwerk gurus mogen mijn instellingen op de vingers tikken, liever nu dan wanneer het fout gaat

Als toegift een Ziggo geluidje:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/...ter/Connectbox

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 26 July 2019 om 15:21
  Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2019, 14:23   #12
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 Bekijk bericht
Het hoeft niet moeilijk: als je de WAN poort van de Netgear in een LAN poort van je Ziggo moden stopt heb je twee netwerken.
Dat las ik ook als optie, maar ik ben bang dat het roamen dan fout gaat, en ik wilde juist het wifi bereik vergroten omdat mijn nieuwe router verplicht verder van mijn verst liggende kamer kwam te staan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hobbybob6 Bekijk bericht
bridgemode is een oplossing voor mijn probleem , Alleen dan ben ik mijn wifi kwijt van mijn Modem/Router .
En deze wou ik eigenlijk gebruiken als gast ( dus wifi voor gasten )
Voor bovenstaand is het inderdaad wel een oplossing.

('Wifi voor gasten' is wel iets heel anders dan Ziggo spots, wat eigenlijk ook door gasten te gebruiken is)

Te overdenken: je kan met je 2e router als Access Point ingesteld eigenlijk ook een 'gescheiden' netwerkje voor gasten maken, omdat je voor beide wifi's een ander wachtwoord en SSID kan instellen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 26 July 2019 om 15:16
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2019, 11:07   #13
anoniem26138
Guest

Standaard

Oei..
Ik las deze vraag nog eens over, en ik zie dat wat ik als antwoord geef helemaal geen antwoord op de vraag van Hobbybob6 is... Ik heb vakantie nodig

De echte vraag is dus of het netwerk via de WAN poort van router 2 mogelijk is.
Tijdens het zoeken heb ik de methode van Hans60 meerdere malen gelezen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 Bekijk bericht
Het hoeft niet moeilijk: als je de WAN poort van de Netgear in een LAN poort van je Ziggo moden stopt heb je twee netwerken. Het netwerk van je Ziggo modem/router, waar de Netgear een client van is, en het netwerk van je Netgear, waar al je apparaten client van zijn. Je hoeft op geen van beide routers de DHCP uit te schakelen, je Ziggo router zal alleen op zijn eigen LAN adressen uitdelen, en je Netgear zal dat ook alleen op z'n eigen LAN doen. Zorg er alleen voor dat beide netwerken in een verschillend segment liggen, bijv. 192.168.1.0 en 192.168.10.0.
Je kunt dan de WiFi van je Ziggo modem als gasten netwerk gebruiken, terwijl de WiFi van je Netgear alleen voor jou is. Zo heb ik dat thuis ook ingesteld. Je zult alleen portforwards in twee routers moeten doen i.p.v. in één.
Maar daar werd wel bij vermeld: dat dat één nadeel heeft, namelijk dat aangesloten apparatuur op de 2e router (printer b.v.) niet gezien wordt door computers die met router 1 zijn verbonden, maar wel andersom, dat computers verbonden met router 2 wel de apparaten op router 1 kunnen bereiken. Hierdoor ben je min of meer verplicht om die apparatuur op router 1 aan te sluiten.
In hoeverre dit klopt heb ik niet geprobeerd.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2019, 18:03   #14
anoniem14945
Guest

Standaard

Zie https://www.gebruikershandleiding.co...html?page=0013 voor de handleiding van het apparaat.

De WAN-poort is er voor bedoeld om de TG789 als tweede router te gebruiken, als je hem aansluit op een ander modem.
Nu is de situatie precies andersom, en kun je de rode WAN-poort niet gebruiken.
De bestaande router prik je dan in op één van de gele LAN poorten. Verder geldt wat Hans60 schreef, behalve dat het hier geloof ik niet om Ziggo gaat, want het is een DSL modem.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 July 2019, 12:07   #15
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
De WAN-poort is er voor bedoeld om de TG789 als tweede router te gebruiken, als je hem aansluit op een ander modem.
...
het is een DSL modem.
Het punt dus, daar las bijna iedereen overheen. Het gaat om de WAN poort op de DSL modem/router, en die blijkt hiervoor niet bruikbaar.
Zou een simpele switch op een LAN poort misschien werken om extra poorten te krijgen ? Onder de € 20 klaar (100mb), of iets meer voor een gigabit switch.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 30 July 2019 om 12:21
  Met citaat antwoorden
Oud 30 July 2019, 18:26   #16
anoniem14945
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Zou een simpele switch op een LAN poort misschien werken om extra poorten te krijgen ?
Als het alleen om meer poorten te doen is, is dat wel de meest eenvoudige oplossing. Heb je ook geen gedoe met dubbele portforwards of twee gescheiden netwerken.

Als de voorkeur voor de bestaande router ligt, omdat deze bepaalde functies heeft of een veel beter wifi-bereik, dan ligt het verhaal natuurlijk net wat anders.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 July 2019, 19:20   #17
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hobbybob6 Bekijk bericht
...Ik wil namelijk de lan poorten van deze Modem/Router niet gebruiken...
Misschien omdat ze in gebruik zijn ? Ik kan me niks anders voorstellen.
Of we het ooit te horen krijgen....
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten