Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 15 April 2018, 17:44   #1
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard Windows 10 ziet andere pc's in werkgroep niet

Heel raar probleem nu al op 2 stuks Windows 10 computers.

Schijnbaar konden deze andere computers en apparatuur in het netwerk niet meer zien.
Deze waren wel nog te pingen en ook via \\device\d bereikbaar, moet je wel inloggen terwijl deze eigenlijk op voor iedereen leesbaar staat.

Maar gewoon dus als je verkenner opent en dan bij netwerk gaat kijken, is alleen de eigen pc te zien waar je op werkt, wel andere media devices in het netwerk maar geen andere computers.
Dat ging op Windows 7 wel. Computers en apparatuur staan allemaal in dezelfde werkgroep uiteraard (nee ik gebruik nergens Thuisgroep).

Nu heb ik hier veel over gelezen en er staat dat je enkele services op automatisch moet zetten i.p.v. handmatig, ook al werken ze wel.

Het vreemde is echter dat als ik de werkgroep van de pc wijzig, en dan nieuw start, daarna wel alle andere computers in het netwerk zichtbaar worden.
Maar zo gauw ik hem in de correcte werkgroep zet is dat niet meer het geval.
Vandaar dat me de oplossingen met die services op automatisch zetten, niet echt een oplossing lijkt.

Is dat niet vreemd, heeft hier ook al iemand een fix voor gezien?

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 April 2018, 22:49   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Ik heb bij een club 18 pc's in één werkgroep staan, tot de najaars update 2017 (1709) van W10. Daarna werkte e.e.a. niet meer.
Ik las toen ergens bij MS over die update en dat werkgroep/thuisgroep standaard zijn uitgeschakeld in de update i.v.m. veiligheid.
Omdat ik geen behoefte had om op 18 pc's bepaalde instellingen te gaan wijzigen, heb ik gewoon de benodigde mappen op share gezet en dat werkt prima.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 15 April 2018 om 22:52
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 April 2018, 22:51   #3
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Tempfixed!
Het blijkt uiteindelijk toch aan de creators update te liggen, deze vernaggelt een deel van het netbios gebeuren. Alles werkt, behalve dus de master browser functie in Windows 10.
Er is wel een pc master browser, maar om een of andere reden kunnen andere pc's die info niet benaderen.
Aldus is wel alles rechtstreeks te benaderen behalve via de verkenner.

De tijdelijke fix (als MS uberhaupt nog met een oplossing komt) is om een ander apparaat in het netwerk master browser te maken.
Bijvoorbeeld een Windows 7 machine of een NAS of een W10 pc die geen creators update gehad heeft.

Edit: Ah tegelijk met Niek gepost zie ik. Thuisgroep is nog niet uitgeschakeld, gaat wel uitgeschakeld worden. Werkgroep is niets over gezegd. Het is echt een master browser issue sinds 1709. Heeft dus (nog) niets met veiligheid te maken, dat zou later komen.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten