Ga terug   Computer Idee Forum > Software > Software Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 22 December 2016, 12:53   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Asus P5B motherboard BSOD's

Info, waar moet ik het anders laten....

mijn moederbord, een Asus P5B uit 2006 of zo, heeft XP Prof gezien, en na 2014 een verse Windows 7 Prof, zoals deze nu draait.
Ik heb een upgrade naar W10 geprobeerd, dat is, door flinke problemen met de grafische kaart, teruggedraaid, en ik heb nu weer dezelfde installatie van W7 uit 2014.

Waar ik over het algemeen problemen mee had, onder XP, W7, en zeker onder W10, waren met regelmaat BSOD's. Soms een maand niet, maar twee maanden geleden na een update van W7 begon het BSOD's te regenen (één op de vier keer dat ik uit de slaapstand kwam, BCC 116).

In apparaatbeheer zag ik, sinds het geklooi met de teruggeschroefde W10 upgrade (chipset handmatig regel voor regel geupdate), twee extra ATA channels bij de schijfcontrollers, beide met een geel uitroepteken. Alle drivers (dacht ik) zijn up-to-date, en Windows liet ook niets nieuws zien, alles was 'de laatste versie'. Het draaide, maar echt niet stabiel. Ik overwoog een herinstallatie, wat voor mij de eerste maal zou zijn wegens problemen.

Wat mij op een gegeven moment opviel was het volgende:
zo lang ik dit moederbordje heb, zie ik bij boot NA het POST scherm, de volgende vermelding voor het laden van de SATA/RAID controllerdriver:

JMicron Technology Corp.
PCIE-to-SATAII/IDE RAID Controller BiosV1.06.59 Copyrights 2005 JMicron

Dit is twee seconden in beeld, en dan begint Windows zich te roeren.
Een versie uit 2005, en ik heb steeds dezelfde gezien, onder XP en W7. In Apparaatbeheer ben ik de naam zover ik weet nooit tegen gekomen, ik begon mij af te vragen hoe ik die moest updaten, want alle drivers worden toch door Windows geladen.

Google bracht me naar de Taiwanese JMicron ftp site, en met wat spartelen vond ik deze pagina voor Windows:

ftp://driver.jmicron.com.tw/SATA_Controller/Windows/

en de laatste driver geprobeerd: JMB36X_WinDrv_R1.17.65_WHQL_eSATA.zip
(met eSATA, want dit bordje heeft een externe SATA aansluiting).
Raar, maar ik zie bij boot nog steeds het jaar 2005 vermeld, terwijl ReleaseNote.txt spreekt van 13-11-2012

Maar dan het resultaat na herstart:

* de twee extra ATA channels met geel uitroepteken zijn weg.
* ook een eerder aanwezige Intel AHCI controller is verdwenen.
* In Apparaatbeheer heb ik ineens een tak 'Opslagcontrollers - JMicron', die ik hiervoor niet gezien heb.
* ruim 7 weken geen enkel BSOD.

Updaten in Apparaatbeheer en/of door Windows zelf kan wel eens niet alles bereiken. Misschien was 'verversen' (het opnieuw installeren van de driver) ook genoeg geweest, maar ik zag in Apparaatbeheer geen mogelijkheid voor JMicron.

Misschien is mijn eerder mislukte upgrade naar Windows 10 (met een nieuwe grafische kaart die inmiddels toppie retour 4Launch is) hier wel mee gestrand.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 December 2016 om 13:21
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2016, 12:58   #2
anoniem26473
Guest

Standaard

De jmicron controller wordt wel door windows herkend, hoef je niks aan te updaten.

De 116 error wordt veroorzaakt door de videokaart. Soms drivers, soms hardware. Daarbij is het een vage error, het is moelijk te bepalen wat precies het probleem is. Heb je mogelijk een andere videokaart liggen?
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2016, 13:26   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Geen andere kaart, ik had een nieuwe Asus grafische kaart speciaal voor de W10 upgrade, maar daar waren zoveel problemen mee dat die retour ging. Mijn nu aanwezige is niet W10 compatibel, maar ik draai daarom weer W7.

JMicron is bekend genoeg om niet door Windows te worden vergeten, maar ik zit nu toch met deze andere ervaring
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2016, 13:51   #4
anoniem26473
Guest

Standaard

Die 2005 melding is vermoedelijk van de hardware, dus dat jaartal verandert niet. Maar wel of niet herkennen van die jmicron controller, heeft niks met jouw 116 bsod te maken.

https://www.google.nl/#newwindow=1&q=stop+error+116
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2016, 14:38   #5
anoniem14733
Guest

Standaard

Zeg nooit nooit, er kan een driver conflicteren met een andere driver en dan heb je al een probleem.
De Jmicron kan een irq in beslag nemen en daardoor raar gaan doen en via de grafische kaart een 116 veroorzaken. Soms zie je echt de gekste dingen die feitelijk niets met elkaar te maken zouden mogen hebben.
Raar maar waar.

Prima bordjes overigens die P5B dingen, heb er hier ook nog pc's mee draaien, die blijven gaan die dingen.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2016, 14:41   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door couch_potato Bekijk bericht
Die 2005 melding is vermoedelijk van de hardware, dus dat jaartal verandert niet.
Dat zie ik inmiddels ook, het is een soort sub-sectie van het Asus BIOS, waarschijnlijk na de POST apart vermeld wegen de Copyrights. Het is blijkbaar niet de driver die daar geladen wordt.

Waarom het volgens jou niet kan dat die BCC 116 door de JMicron driver of controller kan komen snap ik niet.
Ik weet wel dat de grafische kaart het IRQ deelt met de JMicron controller.

(IRQ = Interrupt Request = een verzoek om aandacht aan de processor. Origineel waren er maar 16 IRQ kanalen, maar door meer aanwezige hardware rond de processor moest dat uitgebreid worden, en dat is gedaan door kanalen dynamisch te gaan delen)
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 December 2016 om 15:28
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2016, 14:45   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Prima bordjes overigens die P5B dingen, heb er hier ook nog pc's mee draaien, die blijven gaan die dingen.
Dat herinner ik mij nog, dat jij er mee werkte.
Zou je ooit eens willen kijken hoe het bij jou in Apparaatbeheer is, en of daar de JMicron vermeld staat, en welke versie dat dat is ?
(onder Opslagcontrollers, niet IDE/ATA ATAPI controllers)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
De Jmicron kan een irq in beslag nemen en daardoor raar gaan doen en via de grafische kaart een 116 veroorzaken.
En dat is ook precies het geval, in dit geval delen ze een IRQ, en dat moet Windows softwarematig in banen leiden (IRQ Steering of Programmeerbare Interrupt Controller).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door couch_potato Bekijk bericht
De 116 error wordt veroorzaakt door de videokaart. Soms drivers, soms hardware. Daarbij is het een vage error, het is moelijk te bepalen wat precies het probleem is. Heb je mogelijk een andere videokaart liggen?
Niet meer zo nodig, het draait nu juist beter dan ooit.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 December 2016 om 15:22
  Met citaat antwoorden
Oud 23 December 2016, 00:34   #8
anoniem14396
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Dat zie ik inmiddels ook, het is een soort sub-sectie van het Asus BIOS, waarschijnlijk na de POST apart vermeld wegen de Copyrights. Het is blijkbaar niet de driver die daar geladen wordt.

.
Nee, die JMicron chip zit gewoon op de PCI Express bus.

Wat je ziet is gewoon de hardware initialisatie, en is niet anders dan een Raid controller die je in een PCI-E slot steekt. Het enige bijzondere is dat je de chip in de bios kan uitschakelen.

Maar de firmware zit niet in de bios van het moederbord. Het is dan ook mogelijk om de firmware van die Jmicron controller apart te updaten. (Ik weet niet of er firmware updates voor precies die chip zijn uitgekomen, maar ik heb wel eens onboard raid controllers geflashed met een nieuwere of aangepaste firmware.)
  Met citaat antwoorden
Oud 23 December 2016, 13:42   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Ja, het is maar de weergave van de initialisatie. Het aan/uitschakelen doe je in het BIOS zelf.
JMicron_init_5569.jpg
Er worden maar twee apparaten weergegeven, en dat zijn precies de DVD's die op IDE zitten. De SATA apparaten zie je alleen in het BIOS. En in het BIOS staat het op de AHCI modus.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 December 2016, 15:30   #10
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Zou je ooit eens willen kijken hoe het bij jou in Apparaatbeheer is, en of daar de JMicron vermeld staat, en welke versie dat dat is ?
Als de 2de pc opstart blijkt dat mijn JMicron ook een jaartal van 2005 aan geeft en een versienummer 1.06.59. Exact hetzelfde als bij jouw screenshot dus.
Aan/uitschakelen van deze controller gebeurt inderdaad gewoon in de bios zelf meen ik me te herinneren, maar ik kan het niet meer zo vlug vinden waar dat zit.

In m'n Windows staat er geen Jmicron vermeld. Kan zijn dat ik die driver nooit geintalleerd heb. Er is in elk geval geen uitroepteken en ik weet dat mijn DVD speler op die Jmicron draait, net als bij jou.

Het betreft hier overigens inderdaad een chip die op het moederbord zit.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten