Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 1 June 2016, 22:51   #11
anoniem27570
Guest

Standaard

Niet de Microsoft driver gebruiken en de auto updates voor drivers uitschakelen.
Best kans dat de microsoft driver er weer op staat.

Een werkende of downloaden bij nVidea of via apparaatbeheer kijken of die bij de drivers op de schijf staat.

Wat zijn fe foutcodes?
Whocrashed kan dat wel weergeven.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 June 2016, 23:29   #12
anoniem42071
Guest

Standaard

Heb je rekening gehouden met extra stroom verbruik Erik?
http://www.geforce.co.uk/hardware/de...specifications

Verder zou ik zeker de Nvidia driver uit proberen.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 1 June 2016, 23:51   #13
anoniem26138
Guest

Standaard

Laatste Nvidia driver geprobeerd, maar daarmee is het net zo erg, zo niet erger. Ik ben juist terug gegaan (via een herstelpunt vanwege het formaat van het laatste Nvidia driver pakket) naar de driver die Windows zelf installeerde, versie 358.91, en dat is ook gewoon een Nvidia driver, alleen een half jaar ouder.

Mijn voeding is 400 Watt, en de specs zeggen minimaal 300 Watt.

Foutcode is voornamelijk (zo niet telkens) BCC 124, "Een onherstelbare hardwarefout is opgetreden".

Minidump door WhoCrashed vertaald:

================================================== ==
On Wed 1-6-2016 16:23:52 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\060116-16629-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x32D9E7)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFFFF86336024, 0x0, 0x0)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft« Windows« Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.
================================================== ==

Tot nu toe heb ik het idee dat het voornamelijk direct na of niet lang na de slaapstand voorkomt. Al een keer of vier is hij niet zonder een reset uit de slaapstand kunnen komen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 1 June 2016 om 23:55
  Met citaat antwoorden
Oud 2 June 2016, 01:05   #14
anoniem26138
Guest

Standaard

Heb zojuist een stresstest gedaan met Furmark, en het zaakje is na 14 minuten draaien stabiel op 94░C, terwijl de GPU 98░C mag worden.
Niet echt best zo'n resultaat, want dit is gedaan bij ambiŰnt temperatuur van 22░C, en een extra casefan op volle toeren. En maar 1024x768 resolutie.

Maar het laat wel zien dat het stabiel blijft, en geen voeding- of temperatuur probleem de oorzaak is.

Asus_Geforce_730GT_Silent_stresstest.jpg
  Met citaat antwoorden
Oud 2 June 2016, 11:26   #15
anoniem27570
Guest

Standaard

https://msdn.microsoft.com/en-us/lib...=vs.85%29.aspx
Die 0x124 0x0 wijst op een hardware fout, onduidelijk is waar je moet zoeken.

Zou beginnen met een memtest, dat er uit de slaapstand problemen komen kan daardoor ontstaan, een deel wordt daarin weggeschreven.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 June 2016, 15:27   #16
anoniem26138
Guest

Standaard

Nee, geheugen is gecheckt.
Er is een probleem met de chipsetdrivers.
Ik dacht daar inmiddels aan omdat het om kernelbestanden gaat, i.c.m. een hardware gerelateerde fout.

Chipset
northbridge: Intel P965
Southbridge: Intel ICH8

In Apparaatbeheer onder de tak Systeemapparaten staan een aantal items met die omschrijvingen in de naam:
Asus_P5B_chipset_W7.jpg
Bij de Eigenschappen van elk stond een driverdatum van 29-06-2006. Raar, die chipsetdrivers zijn ge´nstalleerd in 2014 toen ik vers Windows 7 er op zette. Kijk ik op de Asus site, dan staat daar een versie uit 2009.

Ik vond hetzelfde Asus bestand (chipset driver installatiepakket) ook op mijn harde schijf, blijkbaar is dat nooit (goed) ge´nstalleerd.
Uitgepakt, maar de setup.exe wilde niet starten, en een paar maal heeft het zelfs mijn Verkenner gecrashed bij lancering.
Twee maal startte het wel, en kreeg ik al na 0,5 seconden de mededeling dat de gewenste software was ge´nstalleerd.
Ik checken, nee, nog steeds overal dezelfde 2006 versies, ook na reboot. Alleen een AHCI driver was wel nieuwer.

Toen geprobeerd om bij elk item apart via een rechtsklik online Windows voor een update te laten zoeken, helaas gaf Windows telkens de melding dat de laatste en beste versie al op mijn systeem stond.

Ikke niet geloven.

Nogmaals elk item via een rechtsklik laten updaten, maar nu heb ik het telkens naar de map geleid met de uitgepakte .INF en .CAT bestanden van de chipset. En jawel, met die methode vond Windows het OK om elk dingetje apart te ´nstalleren, en ik had ineens latere versies voor alles, behalve de PCI bus. Die was blijkbaar niet nieuwer in dat pakket.
Daarna nog hetzelfde gedaan met de USB controllers, en ook die werden ge-update.

Ik geloof niet dat ik van alle problemen af ben, dat nog niet, ik heb er zelfs al een probleem bij gekregen, namelijk dat mijn Realtek LAN adapter na het uit slaapstand komen niet direct een verbinding tot stand weet te brengen, waardoor Firefox meldt dat er servers niet gevonden worden; FF begint namelijk wel gelijk sommige pagina's te verversen. Het duurt 10-15 seconden voordat ik verbinding heb (nee, het vinkje in Energiebeheer voor die adapter is weg).

Laatste LAN driver heb ik ook.... volgens Windows dan. Ik geloof het niet meer zo.

Ik heb net de laatste Nvidia driver maar weer eens ge´nstalleerd (368.22), kijken wat er van komt.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 2 June 2016 om 15:34
  Met citaat antwoorden
Oud 5 June 2016, 21:02   #17
anoniem26138
Guest

Standaard

Bagger bagger bagger...

Al sinds 30 mei bezig.
Chipset drivers update heeft niet het gewenste resultaat gehad, al heb ik het idee dat de klacht consistenter geworden is, en vaker, zo niet altijd, na het uit de slaapstand komen gebeurt.
(Update van die chipset heeft waarschijnlijk wel voordeel gebracht, zoals performance van de schijven / USB.)

Vastlopers zijn:
* Bugcheccode 0x124 WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.
* "Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld."
* Of vastlopers die zich nog half IN de slaapstand afspelen, en geen logboek entree hebben. Ook eentje waar alle error nummers nul zijn, voor diezelfde reden waarschijnlijk.

Als ik gewoon boot, dan krijg ik zover ik zie geen vastlopers, ik heb al sessies van 6 uur gehad. Maar zodra hij lang de slaapstand in gaat, en er uit komt (aan/uit knop), dan zie je na 1 seconde tot 20 minuten de PC volledig bevriezen, heel vaak met de whirlpool draaiend, maar in bevroren toestand. Soms bevriest het al voordat het beeld verschijnt, en zie je er voor dan nog wel kort harddisk activiteit.
Dat deed mij denken dat er op dat moment toch iets specifieks plaatsvond, en dat dat misschien met het netwerk te maken heeft, zoals het planmatig checken voor updates misschien ?
Daarom heb ik de netwerkkabel er na boot eens uit getrokken, 20 minuten slaapstand gedaan, en hem er uit gehaald.... De PC bleef zo 2 uur draaien, en liep niet vast. Langste tijd na de slaapstand tot dan toe.
Vervolgens de netwerkkabel er hot ingeplugd, en na ÚÚn minuut had ik de bekende vastloper.

Dit zijn de tijden die zaten tussen uit slaapstand komen en vastlopen volgens het systeem logboek:

03:21:00 (langst, misschien oude chipset drivers, het was net na het plaatsen van de kaart, met een oudere driver)
00:03:58~
00:01:50
00:05:33
00:11:11
00:00:20
00:03:38
00:00:06
00:07:53
00:17:00
00:00:05
* Ook een aantal waarbij de slaapstand nooit bruikbaar verlaten is, 0 seconden dus.

Alle sessies na normale boot houden het zeker uren vol.

Ben nu bezig met het uitschakelen van niet-MS services en opstart-items in MSCONFIG. Gaat nog lang duren, want de meest zekere vastlopers zag ik altijd na een nacht slaapstand.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 5 June 2016 om 21:15
  Met citaat antwoorden
Oud 5 June 2016, 21:58   #18
anoniem27570
Guest

Standaard

https://downloadcenter.intel.com/dow...pdate-Utility-
Denk niet dat de chipset het probleem veroorzaakt, maar laat ze updaten als dat wil.
Of de chipset zelf heeft een mechanische fout in de geheugencontroller.

Waarmee was het geheugen gecontroleerd en met hoeveel passes?
Blijf erbij dat daar het probleem zit, uit de slaapstand wordt de sessie die in het geheugen is bewaard aangesproken.

En met de oude grafische kaart waren er geen problemen?
  Met citaat antwoorden
Oud 5 June 2016, 23:39   #19
anoniem26138
Guest

Standaard

Dit systeem is nooit helemaal verschoond geweest van vastlopers, meestal BSOD's, 15 keer in precies 2 jaar Windows 7, met toch wel minstens 8 uur per dag in gebruik, maar telkens iets andere BSOD's. Voor die reden heb ik het geheugen al twee keer eerder getest (memtest86 met 8 passes) en niets gevonden.

De fout nu is echt gestart een paar uur na het plaatsen van de nieuwe grafische kaart, en de vorige kaart (ook Nvidia) had dat zeker niet. Een aantal jaren geleden heeft die overigens wel eens wat problemen gehad, maar dat was vooral onder XP.

Dit nu is overigens geen BSOD, er is nog niet ÚÚn keer een blauw scherm geweest. Dit type fout is anders, maar genereert wel een bugcheckcode. Zover ik weet is dit een melding vanuit de processor.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2016, 00:01   #20
anoniem42071
Guest

Standaard

Veel verschillend voorkomende bsod's los ik nog weleens op met een andere voeding.
Werkte 2 keer, bij op het eerste gezicht niet oplosbare vastlopers.

Niek
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten