Ga terug   Computer Idee Forum > Overige > Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 27 July 2014, 22:10   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Wat kan ik met mijn prepaid SIM ?

Weet ik even weinig van mobieltjes...

Ik heb nu 15 jaar eenzelfde mobiele telefoon (bellen en gebeld worden, that's all...), een Motorola M3288 (uit 1999 dus).
Het is voor vandaags standaard een nogal groot ding, en als ik hem bij me heb in mijn volle tas dan gebeurt het nog wel dat ik een stem uit mijn tas hoor komen omdat er per ongeluk een knop is ingedrukt. Verder is het display gedeeltelijk defect en is er weer eens een nieuwe accu nodig.
Kortom.... ik ga een nieuwe aanschaffen.

Vanaf het begin is het een prepaid abbo geweest. De eerste provider was Dutchtone, die ging over in Orange, en Ben, en uiteindelijk T-Mobile.

Nu weet ik inmiddels dat ik een simlock vrije telefoon moet (of kan) kopen, en de SIM kaart daarin over kan zetten, en dat ik dan zonder verder iets met de provider van doen te hebben onder mijn oude nummer verder kan gaan. Toestelletjes zijn te koop vanaf zo'n €15.

Maar dan komt mijn vraag en gebrek aan inzicht:
ik zie ook smartphones. Wat kan ik met die (prepaid) SIM kaart (van een 'gewone' mobiele telefoon) in een smartphone ?
Bij de eigenschappen van de smartphones zie ik WiFi. Is er b.v. een mogelijkheid om via een draadloos thuisnetwerk met Voip goedkoper te bellen ? En Internet, is dat wel of niet mogelijk ? Of heb ik alleen maar een mogelijkheid om simpel te bellen ?

Kortom, wat zijn eigenlijk de eigenschappen van een prepaid SIM kaart uit een gewone telefoon in een smartphone (en dan wel aangenomen dat de kaart past, 'mini (standaard)').

Bollebozen daar met hun 15e telefoon die daar een antwoord op weten ? Graag...
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 27 July 2014 om 23:47
  Met citaat antwoorden
Oud 27 July 2014, 22:35   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik ben ook met een Smartfoon begonnen met een prepaid kaartje erin. Goed ingesteld (door m'n zoon) zorgde dat ervoor, dat ik thuis op m'n eigen wifi kon internetten, whatsappen etc. Elders was het gewoon m'n oude telefoon. Simpel bellen en gebeld worden. Voip heb me nooit in verdiept.
Intussen heb ik een abbo van 20 euro per maand (tele2) met 500MB internet en 200 belminuten (of smsjes). Per maand hou ik meer dan de helft over van beiden.
Maar omgerekend is het bellen wel veel goedkoper geworden, dus doe je dat ook sneller, vooral omdat het al betaald is.
Voorheen was ik er zuinig mee en verbruikte ik 2 tot 4 prepaid kaartjes per jaar van 20 euro.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 27 July 2014, 23:02   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Hoi Niek, dank voor je snelle reactie. Ik popel een beetje om een beslissing te nemen, anders heb ik nog een nieuwe accu nodig voor mijn oude.

Jij begon dus met een smartphone, en dat werkt, maar dan had je ook gelijk een SIM kaart voor een smartphone.
Wat ik wil weten is of mijn oude SIM kaart zonder morren in een smartphone kan, en wat ik er dan (nog) mee kan doen ? Krijg ik extra's t.o.v. de oude kale telefoon waar hij uit kwam ? Of heeft het type SIM kaart helemaal niks te maken met wat je met het apparaat kan doen ?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 July 2014, 23:16   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik had een heel oud Samsung mobieltje (prepaid) waarmee ik kon bellen en smssen (punt). De simkaart daarvan is eerst gewoon over gezet in een door een zoon afgedankte HTC one (en daar paste hij in).
Toen kon ik op m'n eigen wifi al denk ik alle functies van die smartphone gebruiken.

Toen ik daarna zelf een Samsung Galaxy Core (weet ik veel) kocht is eerst de simkaart op maat geknipt daarvoor.
Omdat ik ook van provider veranderde maar mijn eigen nummer wilde behouden, kreeg ik er wel een kleinere simkaart bij die ik 1 of 2 weken later (na een smsje) kon plaatsen. Toen ging ook m'n huidige abbo in.

En volgens mij heeft het type simkaart weinig of niets te maken met de functies van de smartphone. Ja er staan vermoedelijk wat contacten en foto's op. Die zijn bij mij allemaal gratis overgezet naar m'n nieuwe telefoon.
Ik denk dat je jezelf het best kan laten voorlichten in zo'n winkel die die dingen verkoopt.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 27 July 2014 om 23:19
  Met citaat antwoorden
Oud 27 July 2014, 23:39   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Ik had een heel oud Samsung mobieltje (prepaid) waarmee ik kon bellen en smssen (punt). De simkaart daarvan is eerst gewoon over gezet in een door een zoon afgedankte HTC one (en daar paste hij in).
Toen kon ik op m'n eigen wifi al denk ik alle functies van die smartphone gebruiken.
Dit vertelt misschien al wat, en is hoopgevend...

(ik vergat dat ook ik met dat ding kan SMSsen)

Tja, laten voorlichten, maar wat ik nu niet weet is nogal basaal, en ik wil eerst mijn gedachten opmaken over de mogelijkheden die het antwoord vrijmaakt. In een winkel voel ik me dan veel te veel onder druk om toch maar iets aan te schaffen, of om hypocriet geïnteresseerd te lijken om vervolgens met de verkregen info naar b.v. de Kijkshop te stappen en daar veel anoniemer mijn keus aan te schaffen. Nee ik wil eerst wat meer weten
  Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2014, 00:15   #6
anoniem42071
Guest

Standaard

Omdat ik aan m'n 2e SP bezig ben alvast de volgende tip:
Die HTC (was in aanschaf wel duurder) maar had een automatische afstemming in het scherm op het buitenlicht. In het donker werd je niet snel verblind en in de zon kan je het scherm nog aflezen.
Dat heeft mijn huidige (goedkopere) Samsung Core niet en dat is erg wennen.
Maar ik vermoed, dat het de SP ook stukken goedkoper maakte.
Ik dacht rond de 140 euro deze.
Maar zo heeft elke functie op zo'n sp een prijs.
Ik hoor en lees heel veel positiefs over de Huawei (chinees ding gellof ik) SP.
http://www.huawei.com/nl/
Of beter deze: http://consumer.huawei.com/en/mobile-phones/index.htm
Geeft erg veel voor vrij weinig geld.
http://www.kieskeurig.nl/gsm/merk/huawei

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 28 July 2014 om 00:17
  Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2014, 02:04   #7
anoniem14945
Guest

Standaard

Ik heb al jaren een smartphone met prepaid. Internetten kan dan alleen als er ergens wifi is, maar dat vind ik geen probleem. Ik heb dat ding namelijk vooral als fototoestel en navigatiesysteem (met offline kaarten, dat doet/deed Nokia erg goed). Dat je er mee kan bellen is mooi meegenomen.

Sinds ik een tablet heb internet ik nog maar zelden op de telefoon. Goed beschouwd is het scherm stiekem toch gewoon te klein. Punt. Als je ff iets moet is het wel handig, maar dan houdt 't dan okk mee op.

Als je net als kk geen behoefte hebt om permanent verbonden te zijn, dan is een smartphone nog steeds een uitstekende keuze. Kijk dan vooral naar de extra functies die het apparaat kan bieden waar geen internet voor nodig is en of je daar iets mee wil. Baseer daar dan je keuze op. Wifi hebben ze immers allemaal.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2014, 04:06   #8
anoniem35068
Guest

Standaard

Als je thuis internet van UPC of Ziggo hebt kun je op steeds meer plaatsen in Nederland gebruik maken van gratis wifi-spots van die providers. Daarnaast heb je bijv. in de trein ook steeds vaker gratis wifi van NS. Veel winkelcentra worden steeds scheutiger met gratis internet. Door dit alles wordt de beperking die je ondervindt van het alleen hebben van een prepaid telefoon abonnement steeds kleiner. M.a.w. je kunt steeds meer gebruik maken van alle functies waarbij internet nodig is, zonder dat je een abonnement met databundel nodig hebt.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2014, 11:26   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Thanks, ik krijg wat hoop dat het een geruisloze overgang blijkt met mijn prepaid SIM, al weet ik zeker nog niet of het een smartphone wordt.

Ik heb helaas niet het budget om me te ver te laten meeslepen in alle mogelijke functies en daar een aankoop op te doen, de vraag is bij mij vooraan gaan staan toen ik in het onderste marktsegment bij € 55 ineens 'smart' er voor zag staan, en WiFi bij de eigenschappen (een LG), en nog véél meer, terwijl er nog steeds gewone mobieltjes te koop zijn duurder dan € 55. Als je de mogelijkheden ziet dan vraag je je weer af waarom een mobieltje nog voor meer verkocht wordt.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2014, 11:29   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 Bekijk bericht
Als je thuis internet van UPC of Ziggo hebt kun je op steeds meer plaatsen in Nederland gebruik maken van gratis wifi-spots van die providers.
En daar hoef ik geen speciaal abbo voor te hebben, gewoon de (TV / Internet) kabel van UPC elke maand betalen en dat lukt ? Want hoe weten zij onderweg dat ik het ben, mijn telefoon provider (prepaid SIM) is ten slotte een andere dan mijn Internet provider.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 28 July 2014 om 11:33
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten