Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 10 April 2014, 08:04   #11
anoniem54435
Guest

Arrow

Die 100 mb zit je wel erg dwars .

Laatst gewijzigd door Desperado : 10 April 2014 om 08:07
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 08:46   #12
anoniem26138
Guest

Standaard

Ja, dat staat ook in de topic titel

Het is niet de ruimte, 100 MB is minder dan een promille van de totale schijfruimte... (Maar toch)

Zonder één van die partities is Windows niet opstartbaar.
Het is dat mensen BACKUPS van partities maken, CLONEN maken van partities, en dat lukt nu alleen wanneer dat met TWEE partities tegelijk gebeurt. Dat is gecompliceerder, zeker ook omdat de tweede partitie verborgen is.

B.t.w., het is toch mijn schijf ? Waarom gaat MS daar mee aan het werk terwijl ik daar helemaal niet naar gewezen heb, of terwijl mij dat helemaal niet gevraag wordt ? Ik moet een andere schijf toch weer kunnen verwijderen, desnoods als hij vol is met gewone data ?

Ik noem het gedrag van Microsoft hierbij invasief. Wil naar mijn idee zo steeds minder rekening houden met modulair bouwen, en drijven naar het kant en klare tabletje wat één hardware configuratie heeft, en verder via WiFi verbonden is, niet met de cloud, maar met hun cloud.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 10 April 2014 om 16:24
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 08:55   #13
anoniem54435
Guest

Standaard

Het is jou schijf .

Maar de Windows versie is en blijft van Microsoft , je koopt alleen het gebruik.
En met het in gebruik nemen ga je akkoord met de Microsoft gebruikers voorschriften.

Verder geef jezelf in je eerste post al aan dat je niet goed hebt gekeken wat er stond .
..

Ik wijs bij de Windows Setup naar schijf 0 om op te installeren, en er komt een pop-up met "Het is mogelijk dat er een extra partitie voor systeembestanden wordt gemaakt", en ik meen dat ik daar 'Annuleren' geklikt heb, want waarom zou ik 'OK' bij zoiets klikken; ik wil Windows het liefst op maar één partitie.

Laatst gewijzigd door Desperado : 10 April 2014 om 08:58
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 09:33   #14
anoniem26138
Guest

Standaard

Wat ik daar schrijf (op annuleren geklikt te hebben) is toch al zo niet een vrijbrief om dan een andere schijf als naar gewezen te gebruiken ?

Niet goed gekeken...
Microsoft heeft niet goed gekeken hoor, anders komt er niet een twijfelachtige tekst als "Het is mogelijk dat er een extra partitie wordt aangemaakt...", want als MS goed gekeken had wist deze al precies dat er een extra partitie zou worden aangemaakt, de DVD draait, en Windows setup heeft alle gegevens bij de hand.

Ik vind het erg naïef van je.

En wat betreft de licentie, als er een clausule over een harde schijf in staat welke dit toestaat, of een algemene clausule dat wat MS ook fout doet het altijd op het bordje van de klant komt, dan is er altijd nog een mogelijkheid dat dit uit onredelijkheid ongeldig verklaard wordt.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 10 April 2014 om 09:36
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 09:58   #15
anoniem26138
Guest

Standaard

Overigens kan je toch met de juiste blik zien dat er iets niet klopt van de kant van MS, want Windows 7 werkt met- en zonder die extra partitie. Ik lees dat deze nodig schijnt te zijn voor bitlocker (stationsversleuteling), en het lijkt mij dan een peulenschil om de klant voor die keus te zetten, en desnoods een mogelijkheid in te bouwen om later die keus ongedaan te maken door de partitie weer vrij te geven nog voordat bitlocker ooit gebruikt wordt op dat systeem.
Dat zo'n partitie dan definitief vast zit als bitlocker inderdaad effectief in gebruik is kan ik dan best begrijpen.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 10:20   #16
anoniem26138
Guest

Standaard

Nice, geen tweede systeempartitie ? Als je nu nog even verteld waarom jij niet- en ik wel (op W7) in de problemen raakte, dan hebben anderen er zeker iets aan

(Jammer dat je plaatje zo breed is)
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 11:56   #17
anoniem54435
Guest

Arrow

Ja plaatje was erg breed ,maar verwijderd.

Maar eigenlijk heb je van de 100 mb [ partitie ] geen last want er is geen letter toegewezen.

En de meeste mensen zullen hem dus ook niet zien ,
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 12:30   #18
anoniem35068
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Microsoft heeft niet goed gekeken hoor, anders komt er niet een twijfelachtige tekst als "Het is mogelijk dat er een extra partitie wordt aangemaakt...", want als MS goed gekeken had wist deze al precies dat er een extra partitie zou worden aangemaakt, de DVD draait, en Windows setup heeft alle gegevens bij de hand.
.
Nee hoor, het staat wel degelijk goed, het is mogelijk dat er een extra partitie aangemaakt wordt. Als je n.l. een tweede versie van Windows (dualboot) installeert bestaat deze partitie al van de eerste installatie en wordt er dus niet nog een aangemaakt.
Als je de extra partitie gewoon op dezelfde schijf laat aanmaken als waar je Windows installeert kun je dataschijven wisselen en verwijderen zoveel je wilt. Waarom altijd dat gerotzooi in installaties? Kun je later weer klagen dat het niet werkt....
Ik begrijp niet wat het probleem is van een verborgen systeempartitie van 100Mb, je ziet hem niet, je mist de ruimte niet....
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 16:26   #19
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 Bekijk bericht
1) Als je de extra partitie gewoon op dezelfde schijf laat aanmaken als waar je Windows installeert kun je dataschijven wisselen en verwijderen zoveel je wilt.

2) Waarom altijd dat gerotzooi in installaties? Kun je later weer klagen dat het niet werkt....

3) Ik begrijp niet wat het probleem is van een verborgen systeempartitie van 100Mb, je ziet hem niet, je mist de ruimte niet....
1) Ik kreeg de keus niet, Setup plaatste de 100mb partitie zelf op een tweede schijf (SATA-2), en installeerde Windows op de eerste (SATA-1), de aangewezen schijf.
Nu weet ik beter en zal geen tweede schijf aansluiten bij de Setup.

2) Welk gerotzooi ? Ik heb een simpele installatie uitgevoerd, en dat liep wat mijn installatie betreft uit op een Windows 7 verdeeld over twee fysieke schijven. Dat hoort niet, dat geeft o.a. problemen met klonen. Die tweede schijf is voor iets anders, als ik die tweede er uit haal is mijn Windows systeem schijf niet opstartbaar.
(Ook ik ben maar een amateur, maar waarom MS dan die 100 miljard heeft snap ik soms niet)

3) Dat heb ik toch heel duidelijk proberen te maken ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter
Het is niet de ruimte, 100 MB is minder dan een promille van de totale schijfruimte... (Maar toch)

Zonder één van die partities is Windows niet opstartbaar.
Het is dat mensen backups van partities maken, en klonen maken van partities, en dat lukt nu alleen wanneer dat met twee partities tegelijk gebeurt. Dat is gecompliceerder, zeker ook omdat de tweede partitie verborgen is.
En ik vraag me nu ook af hoe dat zal moeten als je de twee benodigde partities op twee verschillende fysieke schijven hebt; moet je dan ook naar twee fysieke schijven gaan klonen ?
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 10 April 2014 om 16:39
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 18:56   #20
anoniem42071
Guest

Standaard

En daarom kloon ik nooit. Een pc met een ssd heeft er in zo'n korte tijd W7 of W8 op staan, dat het niet loont om te klonen.

MS zegt er dit over de 100MB partitie:
Citaat:
Windows 7 kan de systeempartitie beveiligen door te verhinderen dat deze opnieuw wordt geformatteerd of verwijderd. Als de systeempartitie bovendien gescheiden wordt gehouden van een opstartpartitie (zoals aanbevolen), wordt hieraan niet automatisch een stationsaanduiding toegekend. Dit houdt in dat de systeempartitie niet wordt weergegeven in Windows Verkenner, waardoor onbedoeld gebruik van de systeempartitie wordt voorkomen.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/w...#1TC=windows-7

Dus eigenlijk is het een soort "beveiliging" voor de echte amateur.
En ja Raid 0, als je moederbord dat kan, maakt de pc nog sneller. De bestanden worden dan van 2 schijven tegelijk gelezen en ook verdeelkd. Met Sata 2 zit je dan ook (theoretisch) op 600MB/s. Probleem is dat je dan wel goed moet backuppen, want als 1 van de 2 raiddisks het opgeeft, kan je vaak niets meer herstellen.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 10 April 2014 om 19:11
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten