Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 8 April 2014, 20:31   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Windows 7 100mb partitie ramp

8 april 2014.... XP ondersteuning eindigt, en ik afgelopen zondag Windows 7 gaan installeren. Dinsdagavond is het nu, en zojuist heb ik de tweede (dus her-) installatie van Windows 7 moeten doen.

Wat ging er fout ?

Twee SSD's heb ik gespaard, en naast elkaar in mijn PC gebouwd. Eentje als systeem, de andere voor een kloon van het systeem, mijn gekozen manier van backup.
Beide schijfjes zaten nog verzegeld, dus nooit gebruikt, en beiden waren niet ingedeeld ("Niet toegewezen ruimte").

Ik wijs bij de Windows Setup naar schijf 0 om op te installeren, en er komt een pop-up met "Het is mogelijk dat er een extra partitie voor systeembestanden wordt gemaakt", en ik meen dat ik daar 'Annuleren' geklikt heb, want waarom zou ik 'OK' bij zoiets klikken; ik wil Windows het liefst op maar één partitie.

Goed, installatie verliep zeer vlot, en ik begonnen aan de heerlijke taak van het herinrichten van Windows 7, terug inrichten naar een systeem zo ik het in 7 jaar had opgebouwd (in die 7 jaar nooit een herinstallatie van XP gedaan).

Twee dagen bezig, en nu op het punt gekomen dat ik mijn oude harde schijven bij het systeem moet gaan betrekken, en alle zes partities daarvan een schijfletter moet geven, en wat partities ga samentrekken.

Dus voor het eerst loer ik in schijfbeheer, en wat zie ik:

....
After_W7_install_100MB_on_second_disk.jpg

Windows Setup kon weer niet van mijn tweede schijf afblijven, en heeft de systeem gereserveerde partitie daar gezet, en de eerste schijf voor het systeem gebruikt.
M.a.w., als ik de tweede schijf verwijderde, startte Windows niet meer op.

Hoe is het toch mogelijk dat Microsoft steeds op schijven komt waar het helemaal niet hoort te komen ?

Gezocht naar oplossingen op Internet, maar wat ik vond werkte niet, en ik zat na wat handelingen vast met een rotte installatie die niet meer wilde booten. Vanmiddag de boel opnieuw gedaan, TWEE dagen pleite, op een moment dat ik mijn PC eigenlijk hard nodig heb.

TIP: bij installatie van Windows ( 7 en 8 ) is het slim om al je andere schijven even af te koppelen, SPECIAAL als ze nog niet ingedeeld zijn (!). Ik denk dat Windows gepartitioneerde schijven wel met rust zal laten.

Wil je op die ene over gebleven schijf waar je Windows (7) op gaat zetten geen extra partitie van 100 mb, zorg dan dat de schijf al voordat je Setup start gepartitioneerd (en misschien geformatteerd) is tot de volle ruimte.
Voor een SSD moet je dat wel doen onder een Windows 7 of 8 systeem, omdat die bekend is met de speciale alignment die voor SSD nodig is.

Je kan dit vooraf partitioneren ook doen aan de prompt van de herstelconsole van de installatiedisk (met diskpart), maar dat is een wat groter verhaal.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 April 2014, 20:36   #2
anoniem54435
Guest

Standaard

Eerst 1 Schijf [ SSD ] en daar Windows 7 op installeren dat werkt het best

Daarna de andere schijven aansluiten .

Verder bij bovenstaande situatie van niet opstarten.

De DVD plaatsen als first boot zetten dan herstarten en in het menu voor opstart herstel kiezen , simpeler kan het niet.

Laatst gewijzigd door Desperado : 8 April 2014 om 20:38
  Met citaat antwoorden
Oud 8 April 2014, 20:43   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Dat laatste gedaan, na twee keer opstartherstel kreeg ik de melding dat Windows deze installatie niet automatisch kon herstellen.

Het kan zijn dat ik eerdere handelingen heb gedaan die dit opstartherstel moeilijker hebben gemaakt, maar dat is na een paar uurtjes Google nu eenmaal mijn gekozen weg geweest.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 April 2014, 20:47   #4
anoniem54435
Guest

Standaard

Maar het probleem zit dus niet bij Microsoft .

Het is hier al vaker voorbij gekomen, zelfs je kameraad uit het Westland zou de manier die ik aangeef zo uitvoeren.

Dus toch beter opletten misschien.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 April 2014, 20:52   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Maar het probleem zit dus niet bij Microsoft
Hoe kom je daar nu bij, Windows Setup kan toch niet zo maar een installatie over twee fysieke schijven verdelen ?

Zelfs ik zelf heb die methode een maand of twee geleden nog geadviseerd, alleen dacht ik deze keer dat een niet ingedeelde schijf veilig zou zijn, er staat immers niks op....
  Met citaat antwoorden
Oud 8 April 2014, 20:54   #6
anoniem54435
Guest

Standaard

Alles word altijd anders , wat vroeger was is niet meer.

Die 100 MB partitie was er al bij Vista .
  Met citaat antwoorden
Oud 8 April 2014, 22:20   #7
anoniem13291
Guest

Standaard

Om dit soort zaken te voorkomen koppel ik bij een (her)installatie van Windows altijd alle fysieke schijven los, behalve degene die ik als C: schijf ingericht wil hebben. Die 100MB partitie blijft dan ook precies daar en nergens anders.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 April 2014, 23:17   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Had vanmiddag exact hetzelfde bij een pc met 2 x 240 GB (normale) schijven. De extra partitie van 100 MB (Bij een dualboot is dat soms 300MB) wordt gewoon op de "data"schijf aangemaakt. Die was overigens keurig (toevallig al) in 1 partitie geformatteerd. Achteraf gezien, stond er zelfs nog (gebackupte) data op, die dus foetsie was.
In dit geval was het geen probleem en heb ik het zo gelaten.
Maar inderdaad, alleen de schijf waar W7/W8 op moet, aangesloten houden kan dit voorkomen.

Ik zou trouwens die 2 ssd's in raid 0 zetten en een kopie van de systemdisk op een (goedkoop) extern medium zetten.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 00:41   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

RAID 0 is zo te lezen voor performance verbetering, ik heb de tweede schijf puur voor regelmatige backup van de systeemdisk.

Dit is de methode die ik aan de prompt van de herstelprompt van de Windows installatie DVD heb gebruikt om de schijf uiteindelijk schoon te krijgen van wat er eerder gedaan was. Start op met de DVD, kies voor 'De Computer herstellen', en daar voor 'Opdrachtprompt'.
Dus hiermee heb ik (buiten Setup om) de vernachelde Windows partitie verwijderd (de enige), en vervolgens één partitie met alle ruimte van de disk aangemaakt en geformatteerd. Met die situatie (een al volledig toegewezen diskruimte zonder tweede disk aangesloten) zal W7 geen extra 100mb partitie aanmaken.

(Let hier goed op dat je de juiste disk kiest; als je maar één disk
aangesloten hebt heb je weinig kans op een fout natuurlijk)
Code:
diskpart        ; (om de diskpart prompt te openen)
list disk       ; (om de aanwezige fysieke schijven te zien)
select disk n   ; (n het nummer van de schijf gegeven in de eerdere opdracht 'list disk')
clean           ; (Verwijdert elke partitie/indeling)
create partition primary align=1024   ; (creëert één partitie met de volle ruimte, uitgelijnd voor SSD)
format fs=ntfs  ; (formatteert als NTFS)
active          ; (maakt de partitie actief, aangenomen dat je een besturingssysteem wilt installeren)
exit            ; (om de diskpart prompt te sluiten)
exit            ; (om de opdrachtprompt te sluiten)
  Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2014, 00:42   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Had vanmiddag exact hetzelfde bij een pc met 2 x 240 GB (normale) schijven. De extra partitie van 100 MB (Bij een dualboot is dat soms 300MB) wordt gewoon op de "data"schijf aangemaakt. Die was overigens keurig (toevallig al) in 1 partitie geformatteerd. Achteraf gezien, stond er zelfs nog (gebackupte) data op, die dus foetsie was.
Dit moet toch allemaal niet magge....
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten