Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > E-mail

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 22 November 2013, 17:13   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Ongewenst / spam mappen

Licht gefrustreerd over het volgende, en daarmee een kleine waarschuwing formulerend aan zowat iedereen met een emailadres:

nu in een maand op twee (web)mailadressen meegemaakt dat echt belangrijke emails (4 stuks) zijn verdwenen in de map 'Ongewenst' (live.nl) en spam (gmail.com).
Alle vier mails hadden niets met spam van doen, alle vier mails kwamen van adressen die al jaren door mijn ontvangen worden of van adressen die überhaupt vertrouwd zouden moeten zijn, zoals een notificatie van de chello Postmaster dat een door mij verzonden mail niet bezorgd kon worden.

Wat ik nu ook pas bemerk is dat er ook geen methode te vinden is om te zorgen dat je een mail welke naar één van die mappen gaat kan opmerken, of voorkomen dat de map na een maand automatisch geleegd wordt.
Het enige wat je kan proberen is het maken van berichtregels, maar dat lukt pas wanneer het een keer gebeurd is, want dan pas weet je welk adres er ineens 'geboycot' wordt door je server. En dan nog moet je het allemaal wel binnen die maand opgemerkt hebben, anders is de map leeg.

Dus advies, zeker wanneer je belangrijke mail verzendt, of verwacht en het lijkt te laat te zijn; log in op de server en check.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2013, 17:36   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Los daarvan, maar wel de kern van de weigering van twee van bovengenoemde mails waarvan ik dus de delivery note van de Mail administrator in de spammap vond:
weten jullie dat als je een foto bijvoegt, als bijlage of in de body van de mail, dat dan de bestandsgrootte van de mail+afbeelding ongeveer 35% groter wordt in bytes ? Als je dus denkt dat je 10 MB hebt bijgevoegd dat de mail dan ongeveer 13,5 MB groot wordt, en dat DAT de reden kan zijn dat een server (zoals chello) met een limiet van 10 MB hem kan weigeren ?

Dit schijnt te komen doordat vroeger een email oorspronkelijk alleen tekst bevatte, en daardoor maar een heel beperkt aantal verschillende tekens kon bevatten, maar dat een afbeelding 256 verschillende waarden herbergt. Daarom moet een afbeelding eerst in een soort tekstformaat worden omgezet (MIME noemen ze dat), maar omdat er geen 256 verschillende waarden in die tekst tekens zitten moet er voor sommige waarden van die 256 twee tekst tekens gebruikt worden waardoor de mail gemiddeld die 35% groter wordt.

Kan iemand dit trouwens bevestigen ? Ik heb dit antwoord via Google, maar vraag me af waarom ik daar eerder geen last van had of op gewezen ben.

Een manier om te testen is om voor verzending eerst de email met de bijlage als .EML op te slaan, en de grootte te checken. Doe maar eens....
Thunderbird geeft mij netjes aan '9,9 MB bijlage', ik sla hem op, en zie zomaar 13,3 MB op schijf ! En chello zegt: 'Geweigerd'. (En de melding daarover verdween dus in Spam...)
Je kan zo'n .EML met Kladblok openen, en dan zie je onderaan je afbeelding staan in een tekstvorm.

(Het kan misschien wel zijn dat een afbeelding maar een beperkt aantal kleuren heeft, speciaal voor het web, misschien dat dan deze groei van het aantal bytes niet gebeurt)

================================================== ===========
"Mail System Error - Returned Mail Reporting-MTA: dns; viefep18.chello.at

This Message was undeliverable due to the following reason:

Your message is larger than the destination computer is willing to
accept, so it was returned. The error message below indicates the
size of your message and the maximum size allowed by the receiving
E-mail system. You may be able to split your message into several
smaller pieces and have them delivered separately.

Size of this message: 13553227 bytes
Server maximum size: 10485760 bytes

The following recipients did not receive this message:

Etc. etc. etc....
"
================================================== ===========
Thunderbird toonde hier dus 9,9 MB.

Ge zijt ook hier een pietsje gewaarschuwd
.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 23 November 2013 om 09:48
  Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2013, 13:47   #3
anoniem46701
Guest

Standaard

maar dat er verschillen zijn in de aangegeven bestandsgroottes, da's toch geen nieuws?

over de remmen die de verschillende providers verschillend hanteren: ik vind dat we daar blij mee moeten zijn.
ik haat grote mails, ze vertragen het ophalen van de mail, ze vertragen je mailcliënt (in elk geval op den duur), en voor je het weet zit de mailbox bij je provider (een nog nite genoemd aspect) ook nog eens vol als je even een paar daagjes er tussen uit bent...
(moest ik even kwijt)
  Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2013, 13:49   #4
anoniem46701
Guest

Standaard

en wat ik nog vergat: ik beheer dagelijks een behoorlijk aantal mailadressen (>20).
spamboxen heb ik altijd gemeden, je loopt er snel genoeg doorheen, is mijn ervaring, en je hebt het in eigen hand. en wat ik tegenwoordig nog aan spam zie is echt verwaarloosbaar.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2013, 15:09   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door falstring Bekijk bericht
maar dat er verschillen zijn in de aangegeven bestandsgroottes, da's toch geen nieuws?
Hoe bedoel je dit ? Voor mij is het zeker nieuws dat een kleine tekst in een email met een fotobijlage van 9,9 MB op schijf en bij verzending 13,5 MB is geworden. En klopt dat ook als jij zo'n mail als test op schijf opslaat ?

Die begrenzing van de grootte is ook geen probleem als je dan die grens maar weet, en weet wat je er wel en niet mee kan. In mijn geval ging het om belangrijke mail waarvan ik bijna een maand overtuigd was dat ze zonder probleem waren aangekomen.

Weinig spam... Wees juist daarom alert dat als het er echt op aan komt je je over de gewenning dat er toch niet veel spam is moet heen zetten, en die map regelmatig moet blijven checken. Bij mij zat er ook helemaal niets in, behalve....

Het lijken wel creatieve vuilnisbakken.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 23 November 2013 om 15:13
  Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2013, 11:41   #6
anoniem46701
Guest

Standaard

voor mij geen nieuws: ik gen nog steeds fervent oe-gebruiker (vrees de dag dat ik over moet stappen en dan voor elke account in de linkerkolom een eigen serie postvakken moet zien), en heb altijd al de kolom bestandsgrootte in het zicht staan. vandaar dus geen verbazing bij mij.
dat je de spambox met regelmaat moet checken is me uit mijn hulppraktijk meer dan bekend; jouw ervaring heb ik menigmaal ondervonden voor mensen die iets kwijt waren of 'niet ontvangen' hadden.
om alert te blijven: ik heb zelf dus geen spambox, niet op mijn pcs en niet bij een provider..
  Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2013, 14:53   #7
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik heb in WLM alleen een mapje "ongewenste email". Een Spamfilter is geregeld via m'n provider. Werkt allemaal perfect.
Nou kijk ik ook nooit via webmail, want ik krijg ze overal ter wereld binnen met WLM.
Heb ook in 18 jaar nog nooit klachten gehad, dat ik een mailtje niet gekregen had.
Als ik een te groot mailtje verzend (ik hou het altijd max, rond de 7 MB) krijg ik hem keurig terug in de Inbox, met de reden.
Ik heb accounts bij Gmail, @outlook en m'n provider

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2013, 18:16   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Leer je toch elke dag weer wat

@falstring
Even gecheckt, bij Thunderbird kan je één gezamelijke In-box hebben, dat je dat alvast weet.
Maar iets over de weergave van 'bestandsgrootte' vind ik niet. Alleen de totaal grootte van bijlage(n), en dat is nou net het foute getal.

Inmiddels wel een methode gevonden om de spam folder in Gmail uit te schakelen, dat doe je met een filter met voorwaarde 'Bevat niet de woorden...', en voor de woorden gebruik je dan een onmogelijke string zoals "ditwoordkomtnatuurlijknooitineenemailvoor". En dan tik je 'Never send it to spam' als actie aan.
En nu maar hopen dat ik niet overspoeld wordt anders heeft het zo nog geen nut.

@Niek
aan de 7 MB die jij hanteert te zien wist jij dat dus ook.
Mocht het er om spannen gebruik dan dat getal wat in mijn tweede bericht genoemd wordt door chello, en als .EML opslaan om het te checken.:
"Server maximum size: 10485760 bytes".

Ik dacht trouwens dat de Microsoft diensten inmiddels 25 MB hanteren ( ≈ 17 MB bijlage)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30
Heb ook in 18 jaar nog nooit klachten gehad, dat ik een mailtje niet gekregen had.
No go, ik maak wel eens een foto op straat, en heel af en toe beloof ik iemand een afbeelding op te sturen. Ik noteer daar hun email, en verzend thuis... Als een mail dan niet aankomt kan de ander mij dat niet meedelen, ze hebben mijn email niet.
Na een laatste foto welke ik zo onbewust verzond heb ik toch maar even een mailtje zonder foto er achteraan gestuurd om te vragen of de foto ontvangen was, en nee hoor, die was zonder dat ik een melding daarover kreeg in de bittenbak verdwenen. De melding is waarschijnlijk ook in de gmail spam folder beland en na een maand weggegooid.

Nu weet ik beter, ik hou het onder de 6,5 MB, of gebruik een upload site voor grote bestanden.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 24 November 2013 om 19:12
  Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2013, 18:27   #9
anoniem54435
Guest

Standaard

Ziggo mail versturen

De maximale grootte van een e-mailbijlage is 5 MB via Webmail.

Via andere mailprogramma`s zoals Outlook Express is dit 10MB..
  Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2013, 19:22   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Desperado het gaat hier over het ontvangen van de mail.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten