Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 11 October 2013, 04:45   #1
anoniem14733
Guest

Standaard Advies fotograaf gevraagd

Ik zoek een goed advies van mensen die iets van fotografie en met name fototoestellen weten.
Het is me bekend dat ik eigenlijk een spiegelreflex camera zou moeten nemen omdat deze het beste resultaat zou geven, maar dat is me weer wat te duur.

Het volgende is het geval. Ik loop samen met anderen met regelmaat in de Zuid-Limburgse mergelgrotten. Daar maak ik ook foto's, maar het is me opgevallen dat mijn zeer oude HP Photosmart M23 wel nog uitstekend foto's maakt, maar met zijn 3 MP in deze moderne tijd toch ver te kort schiet.

Mij is door een fotograaf vertelt dat het goed is om een sluitertijd van minimaal 15 seconden te hebben als je echt mooie foto's in de grotten wilt maken. Daarom moet dat ook handmatig ingesteld kunnen worden.
Maar er is zoveel te krijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, vandaar dus het verzoek van iemand met verstand van zaken, die weet waar hij mee bezig is. Dus niet van iemand die even iets gegoogled heeft.

Dit zijn de vereisten:

1.) Minimaal 12 megapixel (14 of 16 heeft de voorkeur)
2.) Minimale sluitertijd van 15 seconden.
3.) Sluitertijd handmatig in te stellen, prioriteit instelling hoeft niet maar ik moet het wel handmatig kunnen instellen.
4.) Optische zoom van minimaal 10x (digitale zoom boeit me niet zo want dat verslechtert kwaliteit)
5.) Moet echt geschikt zijn om in grotten te kunnen fotograferen, daarbij moet soms wat ingezoomd worden en moet ook goed in daglicht kunnen werken zonder rare fratsen, kleurtjes op de foto's of andere afwijkingen.

Aanvullende wensen (hoeft niet, mag wel):
1.) Full HD video filmen (720p is ook goed)
2.) Eigen intern geheugen
3.) Ondersteuning voor sd, sdhc, xdhc etc.

Een tweedehands spiegelreflex mag evt. ook, maar dan zou het al van een betrouwbaar iemand moeten zijn en in elk geval ook aan deze eisen moeten voldoen.

Prijs tot max. ongeveer 150 euro.

Ik had al deze twee gevonden, maar gezien verschillende testuitslagen ben ik er niet uit wat nu beter is voor mijn doeleinde.
Panasonic DMC-SZ3
Medion X44088
Maar als er nog betere zijn hoor ik graag welke, vandaar ook de vraag.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 06:21   #2
anoniem13724
Guest

Standaard

ai bt

daar vraag je nog wat
ik heb zelf een canon spiegel reflex digitaal (2 body's en verschillende lenzen)

toch moet ik zeggen dat de fotograaf om de hoek is de beste referentie voor je

voor iets meer heb je de goedkoopste reflex kamera

onder de 600 heb je al iets vooral kijken bij saturn of mediamarkt

na eerst bij de fotograaf inlichtingen gewonnen hebt
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 07:43   #3
anoniem26473
Guest

Standaard

Voor 150 euro kom je denk ik toch niet veel verder dan een (redelijke) compactcamera. Alleen de body van een spiegelreflex- of systeemcamera kost al meer.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 10:04   #4
anoniem14396
Guest

Standaard

Ik heb het idee dat het een beetje mission impossible is, wat je vraagt.

Lange sluitertijden op compactcamera's met veel megapixels is een probleem.

De sensor in een compact camera is gewoon te klein, en door er veel pixels op te proppen krijg je al snel ruis. Dat is de reden waarom sensoren in een DSLR veel beter presteren, het aantal pixels per vierkante mm is veel lager.

En met dat budget gaat een DSLR gewoon niet lukken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door couch_potato Bekijk bericht
Voor 150 euro kom je denk ik toch niet veel verder dan een (redelijke) compactcamera. Alleen de body van een spiegelreflex- of systeemcamera kost al meer.
Twee originele accu's voor mijn DSLR kosten al meer

Laatst gewijzigd door Marc H : 11 October 2013 om 10:12
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 10:41   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Spiegelreflex zou ik mijn hoofd zetten met dat budget, dan zou je op nogal wat andere fronten teleurgesteld raken; niemand verkoopt een goede tweede hands spiegelreflex (met objectief uiteraard) voor dat geld.

Ik ben geen 'elke dag koper', heb twee digitale camera's allebei van Canon. De spiegelreflex laat ik daar even buiten, maar de compact (Powershot A540) welke al weer wat jaartjes oud is, doet ongeveer alles wat je vraagt, behalve de resolutie en de HD opnamen, die gaan niet verder dan 640x480.

Als ik jou was zou ik eerst je budget wat verruimen, anders wordt het misschien zelfs een tweede hands compact.

http://www.canon.nl/For_Home/Product...Shot_SX260_HS/

Dit is niet een exacte keuze, maar de eerste de beste Canon Powershot die ik op internet vond, omdat ik met hun compact voor zijn prijs een zeer redelijk resultaat had, uiteraard met wat kennis van fotograferen, en dus weten hoe een handinstelling te doen.
Maar ik neem wel aan dat andere merken in dit prijssegment (ik zag deze voor € 189) ook wel vergelijkbare camera's hebben. (Zelf ben ik geïnteresseerd in hoe de Panasonic Lumix serie is, maar dan spreek je over weer minstens € 100 meer).

Wel rekening houden dat er altijd nog kosten bij komen zoals een geheugenkaart en een extra accu.

Wat mij betreft heeft een (deze Canon) compact camera nog een klein maar significant voordeel boven de spiegelreflex met zijn verwisselbare lens, en dat is een beter macro bereik; deze hierboven doet vanaf 5 cm, en dat is een hele bruikbare bonus.

Ik keek naar jouw eigen keuzes met het oog op onbruikbaarheid (dingen die je misschien over het hoofd ziet), en kwam bij de Panasonic het volgende tegen:
Sluitertijd approx. 4 - 1/2000 sec / 15sec / 30sec in Sarry Sky mode.
D.w.z. dat je in handmatige modus maar een sluitertijd van max. 4 seconden hebt, en dat is te weinig voor een aantal onderwerpen. Wil je van die 15 sec. of meer gebruik maken, dan moet je naar 'Starry sky' modus overschakelen, en dat is een programmamodus; de rest van de besturing van de camera geef je dan uit handen. Of het één, of het andere.

Die Medion staat mij niet aan. Dat is puur op uiterlijk en het ontbreken van info, zoals het macrobereik. Het woord 'sluitertijd' komt niet eens in de index van de gebruiksaanwijzing voor, alhoewel wel in de tekst, maar daar staat weer niets over het bereik.

B.t.w., er is nog wel een nadeel voor compactcamera's in die prijsklasse, en dat is het helemaal ontbreken van een zoeker (alhoewel mijn Powershot A540 dat gelukkig nog wel heeft). Zelf zou ik daarom niet overgaan op zo'n model, maar eentje met aparte zoeker is al snel flink duurder zoals de Powershot G15, hier voor € 324 (+ bijkomende kosten...) en heeft ook maar een zoom van 5x vanwege die aparte zoeker:
http://www.onestop-digital.com/index...FcxV3godl0gAHw
( Canon site ) ( ! Dit is dus geen spiegelreflex)

Het alleen via een display kunnen kaderen vind ik een heel groot nadeel, maar het fabriceren van een aparte zoeker is relatief duur, omdat het ding moet meezoomen met het zoombereik.
Kader je alleen met het display, dan ben je snel geneigd om de (instelbare) helderheid van het display op max. te zetten omdat je anders niets ziet bij zonlicht, maar dat heeft het grote nadeel dat de representatie van het beeld steeds minder overeenkomt met de resultaten van de foto op je geheugenkaart, omdat alles op het display overbelicht wordt weergegeven.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 11 October 2013 om 22:01
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 16:02   #6
anoniem14733
Guest

Standaard

Allereerst alvast hartstikke bedankt voor jullie adviezen en met name ook de uitgebreide info van Erik.
Misschien is wat meer info van mijn kant wel nodig.

Een spiegelreflexcamera heb je pas vanaf een 250 euro, dat is een beetje het probleem. Mijn budget was 100 euro en is al opgerekt naar 150 of max 170 euro. Het was me ook al duidelijk dat het dan een compactcamera zou worden.

Het ligt namelijk niet in mijn bedoeling om een goede fotograaf te worden of van fotograferen echt mijn hobby te maken, anders wachtte ik nog wel en zou dan een spiegelreflex kopen.

Wat ik dus zoek is een compactcamera ter vervanging van mijn HP. Iets om gewoon foto's mee te maken.
Alleen had ik graag wat meer gekund in de grotten en daardoor zijn die hogere sluitertijden gewenst. Van enkele andere hier genoemde dingen, zoals een "zoeker" of DSLR heb ik nog nooit gehoord en ook geen verstand van.

Het was me al opgevallen dat sommige pagina's verschillende specificaties gaven, dus kijk ik het liefst bij de fabrikant en daar stond dit:
Sluitertijd approx. 8 - 1/1600 sec / 15 sec / 30 sec / 60 sec in Starry Sky mode.
Scheelt al weer 4 seconden. Maar wist ook weer niet dat je in zo'n mode de rest van de besturing weer uit handen geeft. De vraag is in hoeverre dat iets uitmaakt omdat het niet om professionele foto's gaat. Als het maar goede foto's in de grotten worden. Voor een grottenhobbyist.
Maar dat is zeker iets wat ik over het hoofd gezien had, dus dank daarvoor.

Een andere fotograaf gaf me een advies van de Canon Powershot A2500, maar daar kun je zelf helemaal niet de sluitertijd instellen.
Het viel me overigens op dat maar heel weinig van die compactcamera's (dus weinig merken) uberhaupt sluitertijden hebben van 15 sec of hoger. Dat zal dan ook wel een reden hebben neem ik aan.

De medion heb ik wat tests van gezien, maar daar werd van gezegd dat hij leuk was voor de zoom en het filmen, maar men voor een beetje foto's beter een ander merk compactcamera zou kunnen nemen.

@Erik: De Lumix serie begint overigens al bij een 100 euro, maar ik neem aan dat jij de duurdere serie bedoeld van een 389 etc.
De Canon PowerShot SX260 HS heeft slechts max 15 sec. sluitertijd. Kan wel goed hd filmen maar dat is voor mij bijzaak.
Hoofdzaak is voor mij foto'tjes maken, daarnaast ligt deze al weer boven mijn opgerekte budget. En die zou ik dan ook niet kopen, want geef ik dit geld uit, dan spaar ik ook nog wel een 50 of 60 euro erbij voor een spiegelreflex.

Dus tja, misschien zijn mijn wensen wat te strak, maar qua wens 1 t/m 5 niet onmogelijk, heb er toch een aantal gezien die dat konden.

Maar na wat ik allemaal gelezen heb zal het dan toch waarschijnlijk huis-, tuin- en keukenhobbyen blijven.
Dus dan maar een compactcamera met evt. max sluitertijd van 15 sec als die maar handmatig in te stellen is.

En in die context bekeken, zou die Panasonic dan een goede camera zijn? In elk geval heeft die dan hoge sluitertijden, zij het in een programma.
Of is er nog een van ongeveer hetzelfde budget of iets duurder, die toch nog kwalitatief beter is?
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 16:23   #7
anoniem14733
Guest

Standaard

Ik kreeg op een ander forum nog deze tip: Canon ixus 510 hs.
Deze lijkt meer te kunnen dan de Panasonic wat ik in gedachten had. Ik kan alleen niet terugvinden of de sluitertijd handmatig in te stellen is.

Waar het me hoofdzakelijk om gaat is dat ik wat betere opnames kan maken van de hoger gelegen opschriften in de grotten, daarom is de zoom en een beetje goede flits belangrijk.
De sluitertijd is belangrijk om foto's te kunnen maken van lange stukken gangenstelsel, een beetje op deze wijze:
http://www.vanschaikstichting.nl/jpg...0landschap.jpg
Daarbij gebruiken we dan diverse petromax lampen voor de verlichting. Hoeft niet deze kwaliteit,als het er maar wat op lijkt.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 16:43   #8
anoniem14396
Guest

Standaard

DSLR = Digital Single Lens Reflex = Digitale Spiegelreflex
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 17:25   #9
anoniem16239
Guest

Standaard

Wellicht is een "bridge" camera (DSLR-achtig) een idee voor je: Wat lomper dan een compactcamera, maar wel met een betere lens dan een compactcamera. Maar dat alles wel voor de prijs van ee compactcamera.

Voorbeeldje is de Sony Cyber-shot DSC-H200:
http://www.bol.com/nl/p/sony-cybersh...0000010642586/

En anders toch maar die Canon Powershot SX230 HS, bewezen kwaliteit in de compactklasse:
http://www.bol.com/nl/p/canon-powers...0000011191116/
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2013, 17:50   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Canon ixus 510 hs heeft geen handbediening.
(Is wel in staat geen goede foto te maken als er een slapende baby wordt gedetecteerd, de flitser en het geluid worden dan uitgeschakeld ... : - )) )

Mijn Canon spiegelreflex ( = Digital Single Lens Reflex-camera = DSLR) heeft een sluitertijd die maar tot 30 Seconden gaat. Maar 15 seconden daar doe je al best wat mee.

Zoeker: bij de spiegelreflex kan je, naast de mogelijkheid op een display te kijken, aan de achterkant in een zoeker (viewfinder) via een spiegel door de lens kijken (Single lens, geen aparte lens aan de voorkant voor de zoeker), op het moment van de ontspanner indrukken klapt even die spiegel omhoog en zie je een fractie niks door die zoeker, maar wordt het licht op de cel toegelaten. (Die spiegel staat ook omhoog bij het filmen, dus dat gaat sowieso alleen met het display.)
Maar wat ik bedoelde is dat er dus op de compact camera een apart lensje om te richten aan de achter- en voorkant zit, naast de mogelijkheid dit op het display te doen. Een beetje actiefotografie kan niet zonder.
(zie het vierkante lensje/gaatje boven de eigenlijke lens in http://www.canon.nl/For_Home/Product...PowerShot_G15/ )

Citaat:
Hoofdzaak is voor mij foto'tjes maken, daarnaast ligt deze al weer boven mijn opgerekte budget. En die zou ik dan ook niet kopen, want geef ik dit geld uit, dan spaar ik ook nog wel een 50 of 60 euro erbij voor een spiegelreflex.
Hm, denk dat je dan geen kwaliteit spiegelreflex overhoudt... Dan wat mij betreft bij een compact blijven.

Die 4- of 8 seconden max. daarbij weet ik niet waarom ik daar naast zat, ook ik keek bij Panasonic, maar ik moet het verkeerde model hebben bekeken.
8 sec. is wel bruikbaar, maar ik heb geen idee welke lichtomstandigheden daar in de diepte heersen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 11 October 2013 om 22:21
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten