Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 15 January 2015, 14:58   #11
anoniem26473
Guest

Standaard

Als je niks met de videokaart doet, kan die er gewoon uit. Onboard video is voldoende voor beeldweergave. Doe je windows erbij, verzendkosten een tientje, dan zit je met verder dezelfde samenstelling nog steeds onder de 1000 euro. Windows installeren stelt niet zoveel voor, maar je moet wel zeker weten dat dat je lukt. Doe ik dat bij de prijs, dan zit je op 973 euro incl. verzenden.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkel...ct%5B9448%5D=1
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2015, 16:40   #12
anoniem16239
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reintje Bekijk bericht
Opstartsnelheid vind ik geen probleem, ik weet dat SSD beduidend sneller is, maar heeft voor mij ten opzichte van de kosten geen meerwaarde
Besef je wel dat al het opstarten en (be)werken in het virtueel geheugen veel sneller gaat met een SSD, dus niet alleen wanneer je de PC aan zet. Ik zou het zonde vinden als je een vette Core i7 CPU neemt, maar nog steeds blijft werken op een trage systeemschijf. Vraag het aan een ieder met een SSD in z'n systeem en die zal het beamen.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2015, 23:35   #13
anoniem42071
Guest

Standaard

Inderdaad. Alles gaat enorm snel. Opstarten van je email client, de browser, andere software.
Ik heb er al diverse oude pc's (een jaar of 4 a 5 oud) een enorme boost mee gegeven. Niet anders dan verwonderde en tevreden gebruikers.
Ik zou geen pc meer willen zonder een SSD.

Komend jaar hoop ik de ssd te vervangen door een NVMe-SSD met nog ongelooflijkere snelheden. http://nl.hardware.info/nieuws/42664...son-controller

Doorvoersnelheden oplopen tot 2,8 GB/s lezen en 1,2 GB/s schrijven.
Een gewone ssd zit rond de 500 a 550 MB/s lezen.
Een "sluwe Vos" koopt er een ssd in. Zal je nooit spijt van krijgen.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2015, 05:02   #14
anoniem26473
Guest

Standaard

Allemaal waar en ik sluit me er ook bij aan, maar als reintje dat nou eenmaal niet wil, wie zijn wij dan om hem te dwingen.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2015, 08:07   #15
anoniem13425
Guest

Standaard

Dank allen voor de respons.
Ik denk misschien de verkeerde kant op: SSD van 250 gig kost zo'n beetje € 125,-- . Dan heb ik weinig installeerruimte en al helemaal weinig werkgeheugen voor de fotobewerking voor Photoshop op C. Dat zou je dan kunnen verplaatsen naar een andere schijf, maar levert me in dat opzicht geen snelheidswinst op. (PS gebruikt behalve de RAM ook geheugen om foto's gedurende de bewerkingen weg te schrijven en te bewerken).
Ik begrijp dat opstarten en aanroepen via SSD op zich veel sneller is, maar nadeel is dat ik minder ruimte heb en veel duurder is. Als geld geen rol zou spelen zou ik het gelijk doen, maar ik hecht meer aan kracht (processor) en weergave voor de fotobewerking (video weergave) dan aan snelheid. [qoute] vette Core i7 CPU neemt, maar nog steeds blijft werken op een trage systeemschijf [/quote] zou dus overkill zijn
Wellicht is het moederbord geschikt, om later nog een SSD te plaatsen???

Wat de videokaart betreft: ik meen dat de onboard altijd minder weergave biedt dan een losse grafische kaart? Is dat inmiddels niet meer zo en zijn de onboard video weergaven veel beter geworden? Ik wil niet een plaatje bewerken, maar doe echt aan fotobewerking dat vergelijkbaar is met wat de profs doen. iMac is voor mij ook financieel niet haalbaar (is voor grafische bewerkingen subliem) dus moet het met een flinke Windows doen. Dus begrijp niet zo goed Couch waarom je de video kaart dan zou kunnen weglaten. (geen kritiek: ik wil snappen waarom ik iets wel of niet doe).

Graag feedback zodat ik kan afwegen.

Laatst gewijzigd door reintje : 16 January 2015 om 08:24
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2015, 08:39   #16
anoniem26473
Guest

Standaard

Je kunt natuurlijk ook photoshop op de harddisk installeren, en windows op de ssd. Ik meen dat photoshop een scratch disk gebruikt voor tijdelijke bestanden. Mogelijk kun je die dan verplaatsen naar de harddisk, en photoshop zelf wel op de ssd zetten.

Hoeveel ruimte gebruik je trouwens? Een 512GB ssd kost ook de wereld niet meer.
https://tweakers.net/pricewatch/3915...100-512gb.html

Later plaatsen kan ook. Je moet wel windows en software verhuizen of opnieuw installeren.

Losse videokaarten geven geen beter beeld dan onboard/oncpu video. Deze kaarten zijn puur bedoeld voor de berekeningen die in games nodig zijn, of eventueel gpgpu. Maar niks let je om het eerst eens te proberen met onboard. Een los kaartje aanschaffen kan altijd nog.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2015, 11:24   #17
anoniem13425
Guest

Standaard

hmmmmm, dank voor je reactie. Laat dit nog even bezinken. Afweging SSD en grafische kaart versus processor. Laat wel weten hier wat het geworden is...
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2015, 13:16   #18
anoniem26473
Guest

Standaard

Een SSHD als bootdisk is ook nog een optie. Dat is een gewone schijf met een 8GB buffer van flash geheugen. De meestgebruikte bestanden komen in die buffer terecht. Niet zo snel als een SSD, maar wel sneller dan een gewone schijf.
https://tweakers.net/pricewatch/3479...specificaties/
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2015, 14:59   #19
anoniem13425
Guest

Standaard

Dank couch voor de update. Laat de (on)mogelijkheden even bezinken en kom er zeker op terug.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2015, 15:08   #20
anoniem13425
Guest

Standaard

Kogel is door de kerk. PC is besteld. Toch een SSD kaart van 256 GB en een videokaart er in en ipv windows 7, windows 8.1 (moet daar toch maar aan geloven). Iets boven de begroting : € 1200,--, maar kan nu weer een aantal jaren vooruit. Bedankt!
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten