Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 March 2019, 14:02   #11
anoniem26138
Guest

Standaard

"Not applicable for automotive".
Ik denk: voldoet niet aan de vereiste standaard om toegepast te worden in de auto industrie. Dit i.v.m. schokbestendigheid of andere eisen om de veiligheid te garanderen.

"Ik heb op het internet gelezen dat je ook oude soldeerharstin van voor 2008 moet gebruiken als de oude lekkende elco's met 60% lood en 40% tin waren vast gesoldeerd. Is dit juist? Want je vindt niet gemakkelijk soldeertin meer van voor 2008."
De 60/40 die je al hebt is het type soldeertin wat toen gebruikt werd, vanaf de vroege jaren van de vorige eeuw.
Bij Conrad kon ik het zo snel niet vinden, maar wanneer je op (b.v.) 'Velleman loodhoudend soldeertin' zoekt vind je genoeg leveranciers.
B.v.: https://www.allekabels.nl/solderen/1...CABEgKNfPD_BwE

"Op het moederbord kun je het plus teken zien staan, maar op de oude versleten elco's staat geen plus en min aangeduid."
Op de nieuwe elco's staat het aangegeven, maar let op, op elco's staat in (zover ik weet) alle gevallen de 'min' aangegeven, dus let op wat er op je moederbord staat. Ook op jouw oude elco's staat het (zie foto), maar dat is heel vaak wat moeilijk te interpreteren als een min, omdat je verwacht dat de plus wordt aangegeven

Dikte soldeertin had ik al beantwoord, 0,5-1mm.

"Waarom duidt Conrad de hoogte of lengte niet aan?"
Daar heb je een punt... twee zelfs.
Ten eerste, Conrad vergeet wel vaker info, maar levert altijd een datasheet waarin je zelf kan spitten.
Ten tweede, en die is belangrijker: de 10V uitvoering is 25mm hoog, de 6,3V uitvoering is 20mm hoog. Dat betekent dat dit type helemaal niet kleiner is, en dezelfde afmetingen als je origineel uit 2001 heeft.
Dat valt flink tegen, en als je de ruimt niet hebt, dan moet je wel voor die 6,3V gaan
Hier een deel van de datasheet van de link die ik eerder gaf, met de twee kandidaten (6,3 en 10V) in highlight:
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Panasonic_1500uF_10V_10x25mm.jpg‎ (164,3 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg Min_op_oude_elco.jpg‎ (150,0 KB, 6x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 29 March 2019, 14:23   #12
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
Je kent er werkelijk alles van!
Nee ....
  Met citaat antwoorden
Oud 30 March 2019, 09:59   #13
anoniem26138
Guest

Standaard

Na nog wat zoeken vond ik bij Conrad nog een ander type Panasonic, welke wél kleiner is:
https://www.conrad.nl/p/panasonic-ee...-stuks-1475946

De datasheet spreekt van Ø 10, en 16mm hoog (3e pagina):
http://www.produktinfo.conrad.com/da...10V_RADIAL.pdf

Dat is dan toch een nieuwer product.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2019, 20:43   #14
anoniem44990
Guest

Standaard Elco's solderen op mobo Transcend ts-asp3

Ondertussen zijn de elco's gesoldeerd op het moederbord. Het zijn elco's 1500 uF 6.3 V +105 °C van Conrad,diameter 10mm lengte 20mm,rastermaat 5mm.Ik heb ook een desoldeerpomp en een derde hand aangeschaft.Ik ben een leek in het solderen,en weet dus niet of ik de elco's correct heb gesoldeerd.De elco's staan goed vast op het mobo,maar ik heb mijn twijfels . Moet het soldeersel goed tussen de bedrading lopen en zo ja ,dat zie je niet meer nadat een heuveltje is gevormd rond de draad. Ik heb ook een paar keren met een dun metalen draadje de gaatjes doorprikt opdat de rasterdraden er goed doorheen zouden kunnen glijden.Maar ik vraag me nu af of ik door heen en weer de wrijven in de gaatjes er geen statische ontladingen en schade is ontstaan aan het systeembord.Ik heb alleen de processor en een geheugenblokje laten zitten op het mobo en daarna de netstroom ingeschakeld. Er brandde toen een groen ledje( Stby-led ) bovenaan de geheugensleuven .Toen ik de startknop in duwde gebeurde er niets en het rode ledje( mem-led) naast het groene ledje brandde niet.Ik heb de bedrading van de startknop gecontroleerd maar alles was oké.Ik denk dus dat het moederbord stuk is.Worden de groene en rode led gevoed door de knoopbatterij of door de stroom van het voedingsblok.Indien ze door de knoopbatterij worden gevoed dan is het mobo zeker niet meer in orde. Wat denk jij ervan?
gilberto.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2019, 21:24   #15
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Moet het soldeersel goed tussen de bedrading lopen en zo ja ,dat zie je niet meer nadat een heuveltje is gevormd rond de draad. Ik heb ook een paar keren met een dun metalen draadje de gaatjes doorprikt opdat de rasterdraden er goed doorheen zouden kunnen glijden.Maar ik vraag me nu af of ik door heen en weer de wrijven in de gaatjes er geen statische ontladingen en schade is ontstaan aan het systeembord
Dat doorprikken op zich is geen probleem, zolang je voordat je het doet even met je vingers de massa (kast b.v.) aanraakt zodat eerst de statische niveaus van apparaat en jouw lichaam gelijk kunnen worden.

Alle LED's werken op de PSU zelf, geen maakt gebruik van de knoopcel. (De knoopcel houdt uitsluitend het vluchtig geheugen van het BIOS onder spanning zodat zijn instellingen bewaard blijven)

Ik vind het toch raar dat er geen reactie komt op de aan/uit schakelaar, maar er wel een groen LEDje brandt, dus de PSU geeft wel iets. Ik zou toch beter checken of de schakelaar goed zit. Heb je die los gehad van het MoBo ?
Je kan natuurlijk ook even de twee contactje aan het MoBo kortsluiten om te zien of er reactie is.

Tip: je PSU (Power Supply Unit) zit met een grote connector op het moederbord. In het midden van die dubbele rij draden zitten een paar zwarte draden, en één groene draad. Zodra die groene wordt doorverbonden met één van de zwarte (= massa) zou de PSU moeten aanslaan, te herkennen aan de fan in de PSU die gaat draaien.
Zoiets moet je natuurlijk op een verantwoorde manier proberen, zodat er verder geen sluitingen gemaakt worden dan die twee draden. Je moet het dus een beetje voorbereiden. Zo kan je testen of de PSU werkt.
Er staat daar overal geen hogere spanning dan 12V, dus niet snel een persoonlijk gevaar, maar ook 12 Volt moet je natuurlijk met respect gebruiken om niets te beschadigen.

Een juist soldeercontact herken je gewoon aan het vloeiend omgeven van het soldeer rond de draad. de soldeer gedraagt zich 'capillair', het kruipt als water tegen de draden aan, maar het gedraagt zich niet afstotend zoals vloeibaar kwik.
Kijk naar andere verbindingen.

https://www.budgetronics.eu/index.ph...deren_&lang=nl
Bestandstype: jpg Soldeerverbinding_door_printplaat.jpg‎ (132,9 KB, 3x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2019, 23:55   #16
anoniem44990
Guest

Standaard Elco's solderen op mobo Transcend ts-asp3

Ik vind het toch raar dat er geen reactie komt op de aan/uit schakelaar, maar er wel een groen LEDje brandt, dus de PSU geeft wel iets. Ik zou toch beter checken of de schakelaar goed zit. Heb je die los gehad van het MoBo ?
Je kan natuurlijk ook even de twee contactje aan het MoBo kortsluiten om te zien of er reactie is.De schakelaar zit achter het voorpaneel en daar kan ik niet bij om dit volledig los te maken zoals bij de reset schakelaar. Ik kan de draadaansluiting wel zien op de schakelaar en er zijn twee draden goed op aan gesloten. Welke zijn de twee contactjes aan het MoBo en hoe sluit je die kort Daar ken ik niets van.
De test met de paperclip heeft geen resultaat en de fan op de cpu draait niet. Ook de fan in de PSU werkt niet. Alhoewel ik niet begrijp als de connector van de voeding niet is aangesloten op het MoBo er stroom op het moederbord kan komen!!! De fan op de koeler is niet verbonden met draden van het voedingsblok en enkel maar op het systeembord. (Zie foto bijlage) Ik heb op het internet gezien dat je met een voeding tester de voltwaarden van de draden kunt checken. In de handleiding van de computer staan deze voltwaarden (pinout- schema)aangeduid. Ook met een multimeter kun je de voedingsblok testen, maar ik begrijp niet wat ze bedoelen met VDBC instellen waardoor deze automatisch werkt of instellen op 10 V. Zie hieronder de uitleg.

Test de voeding met een multimeter. Buig een paperclip recht en buig het daarna in een "U"-vorm. Zoek de groene pin op de connector. Steek de paperclip in de groene pin (pin 15) en in een van de zwarte pin ernaast. Op die manier denkt de connector dat het verbonden is met het moederbord.
⦁ Steek de stekker in het stopcontact en zet de schakelaar aan.
⦁ Zoek een pinout-schema voor jouw voeding. Aan de hand van dit schema kun je zien welke pin welke voltages leveren.
⦁ Zet je multimeter op VDBC. Als het bereik niet automatisch wordt aangepast stel je je multimeter in op 10V.
⦁ Verbind de negatieve sonde van de multimeter aan een aardepin (zwart) op de connector.
⦁ Verbind de positieve sonde met de eerste pin die je wilt testen. Schrijf het voltage op dat je ziet op het display.
⦁ Controleer of de voltages binnen de maximale afwijkingen vallen. Als een van de voltages buiten de maximale afwijking valt is de voeding kapot.
Herhaal het proces voor alle connectoren. Zoek eerst de specifieke pinout-schema's op voor elke connector om te zien welke pins getest moeten worden
Er is ook een foto in de bijlage van de aansluitconnector onder de knoopcel met 20 pinnen voor de leds en drukknoppen op het voorpaneel. Weet jij hoe die precies moeten aangesloten worden?
Enfin, ik heb weer jouw hulp nodig om verder te kunnen onderzoeken wat er precies schort .
gilberto
Bestandstype: jpg fan aansluiting.jpg‎ (166,4 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg pinnen voor aansluiten van power sw power -led speakers reset hhd.jpg‎ (145,2 KB, 1x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2019, 08:39   #17
anoniem44990
Guest

Standaard

Ook de ventilator van de voedingsblok draait niet meer, hij beweegt een beetje en stopt dan.Dat zou kunnen verklaren dat er niet veel stroom wordt geleverd,waardoor alleen het groene lampje nog brandt.
Ik zal eens kijken op het internet waar ik nog een voeding van 250 W enlight(huidig merk) of een ander merk kan vinden en kopen.
gilberto.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2019, 12:14   #18
anoniem26138
Guest

Standaard

VDBC is denk ik een foutje, dat moet VDC zijn, ofwel Volt Direct Current, ofwel gelijkspanning, het symbooltje met de twee platte streepjes.
!0 Volt bereik hebben meters meestal niet, dat moet 20V zijn. Tenslotte moet je nu ook 12V gaan meten, slecht advies dus.

Sommige voedingen starten niet wanneer er niet voldoende belasting op staat, b.v. minimaal een harddisk.
Voedingen starten ook niet wanneer er een probleem op aangesloten zit; het wil wel voor komen dat b.v. een vastgelopen harddisk zorgt dat de kortsluitbeveiliging van de PSU triggert, en dan zie je alleen zijn fan even starten, en direct stoppen.
Proberen dus met- en zonder harddisk, maar als de PSU aan het moederbord zit houdt dan de harddisk voorlopig los, niet aangesloten om problemen er mee uit te sluiten, het bordje alleen moet voldoende belasting zijn, daar heb je dan geen extra HDD voor nodig.

Als de PSU niet op het Mobo geprikt zit kan de CPU fan natuurlijk niet draaien. Maar je kan de paperclip (of draadje) methode ook toepassen als de PSU WEL op het bord zit aangesloten.

Wanneer je de voeding niet aan de praat krijgt met die paperclip methode (groene draad) heeft het nog geen zin om je op de frontschakelaar te richten. Maar die moet wel werken en aangesloten zijn om te proberen, of je moet dat even vanaf de connector regelen:

download je manual:
https://www.infania.net/misc/moboarc...e-asl3.1.1.pdf

Daarin vind je de frontaansluiting op pag. 16 (zie ook bijlage), met de tekst:

"Soft Power-Off Lead (2-pin SOFT_OFF)
Attach the SOFT_OFF switch of the panel to this connector. Use the switch to Power On/Offyour system.Pin18&Pin20
".

Ik heb ook jouw foto wat duidelijker gemaakt en bijgevoegd.
Bestandstype: jpg Front_aansluiting_in_manual.jpg‎ (151,9 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg Front_aansluiting.jpg‎ (148,9 KB, 2x gelezen)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 23 April 2019 om 12:26
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2019, 07:25   #19
anoniem44990
Guest

Standaard Elco's solderen o mobo Transcend ts-asp3

Ik dacht ook dat de paperclip op de voedingsconnector kon aangesloten worden, maar omdat dit niet duidelijk aangeduid of vermeld wordt op het internet heb ik dit niet gedaan. In mijn handleiding staat bij de groene draad (contactje 14) PSON# POWER SUPPLY ON. Contactje 15 zwart wordt GND dus massa. Omdat mijn voedingsconnector 20 contactjes telt is de groene draad met contactje 14 verbonden en de zwarte draad met 15. Bij een 24 voedingsconnector is de groene draad op contactje 15 aangesloten en de GND op 16. Zie bijlage.
Is het toeval of niet. Ik heb deze avond en nacht de voedingsblok gedemonteerd en open gedaan. Alles zat onder het stof en ik heb alle componenten grondig gereinigd. Alle elco's zagen er goed uit, geen lekken en bolle bruine elektrolytische uitstulpingen op de elco's.
Nadat ik de PSU terug had geplaatst sloot ik de pc terug aan op het net en het groene lampje en ook het oranje ledje op het frontpaneel brandde. Ik had nog niet op het forum gekeken naar een nieuw antwoord van u, omdat mijn zoon nu thuis is van zijn beschutte woning tot woensdagavond. Mijn zoon is gaan slapen om 24h en toen begon ik pas te sleutelen aan de pc. Omdat het oranje ledje brandde keek ik in mijn handleiding van de computer en keek nog eens heel goed hoe de leds van de harddisk en stroom moesten worden aangesloten. Ik ontkoppelde alle connectoren van het frontpaneel en plugde ze opnieuw in volgens het schema in mijn handleiding. Daarna sloot ik de pc terug aan op het stopcontact en drukte op de startknop. De desktop maakte plots geluid en tot mijn grote verwondering draaiden de beide fans volop in de pc. Na ontelbare keren zonder resultaat drukken op de aan-en uitknop klonk het gezoem van de ventilatoren als muziek van Mozart in mijn oren. Zowel het groene lampje als het rode lampje op het moederbord brandden. Ik had ook deze avond nog een hele tijd zitten kijken naar verschillende PSU's op het internet en nu dit !!! Mijn eerste besef was dat ik een grote leek ben op het gebied van elektronische schema's lezen en begrijpen. Pas toen ik door had hoe ik hoe ik de pinnen moest tellen kon ik de frontpaneel connectoren goed aansluiten. Die waren gans de testtijd verkeerd aangesloten en daardoor werkte de startschakelaar niet. Maar ook de gedachte dat ik de elco's NIET goed had gesoldeerd, en daar bijna volledig van OVERTUIGD was, remde mij om dieper in te gaan op andere oorzaken die het opstarten van de pc verhinderden. Het was reeds 3h in de nacht maar ik wilde dit zo gauw mogelijk aan u melden. Toen ik mijn topic opende en jouw bericht las en het schema zag met de rode pijlen viel ik uit de lucht. Het feit dat op een connector POWER SW stond aangeduid en ik deze al een paar keren verkeerd had aangesloten, en ook dat ik niet begreep wat Soft-Off betekende is de ware reden dat het zo lang geduurd heeft. Toen ik de volledige regel in het Engels las bij de beschrijving van Soft_Off switch en besefte dat de connector met de aanduiding POWER SW moest worden aangesloten op de pinnen 18 en 20 heeft voor de oplossing gezorgd. Jij kon natuurlijk niet weten dat ik had geblunderd bij het aansluiten van de frontpaneel connectoren. Ik had wel al artikelen gelezen op het internet over een force shutdown, maar kon niet vermoeden dat met Soft-Off de startknop werd bedoeld. Ik weet ook niet wat s-led betekent en key-lock, nc want die connectoren zijn niet aanwezig in mijn pc.Maar ik ben heel tevreden dat ik ondanks ik nog nooit iets heb gesoldeerd en met uw vakkundige hulp geslaagd ben om elco's goed te solderen op een MoBo. De computer is gekocht in 2001 en dus nog altijd bruikbaar,zeker als het gaat om meer kennis over de werking van een pc te leren.Zie bijlagen voor foto's.
gilberto
Bestandstype: jpg power on.jpg ok.jpg‎ (172,9 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg reset en soft off connector.jpg ok 2.jpg‎ (103,0 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg led en soft off connectors.jpg ok.jpg‎ (79,5 KB, 1x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2019, 10:47   #20
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Ik dacht ook dat de paperclip op de voedingsconnector kon aangesloten worden, maar omdat dit niet duidelijk aangeduid of vermeld wordt op het internet heb ik dit niet gedaan...
Gewoon verder zoeken, er zijn meer dan honderd van die uitleg te vinden. Het is algemeen voor deze mobo/PSU combinatie, er bestaan er letterlijk nog honderd miljoen van.

Citaat:
....Pas toen ik door had hoe ik hoe ik de pinnen moest tellen kon ik de frontpaneel connectoren goed aansluiten. Die waren gans de testtijd verkeerd aangesloten en daardoor werkte de startschakelaar niet. Maar ook de gedachte dat ik de elco's NIET goed had gesoldeerd, en daar bijna volledig van OVERTUIGD was, remde mij om dieper in te gaan op andere oorzaken die het opstarten van de pc verhinderden.
Je overtuigen dat het ene goed zit voordat je aan het andere begint is cruciaal, want je stapelt fout op fout, en in je hoofd onthou je een test die een valse uitkomst heeft, en die uitkomst blijft hangen en verwarren.

Dat 'Soft-Off' vatte ik ook pas toen ik die regel las in de manual, want wat er op jouw foto bij de connector stond was mij een raadsel. Een heel slecht overzicht.

Manuals zoeken, van sommige apparatuur heten ze 'service manuals' (laptop, audio spul, wasmachine), maar bij een los moederbord gewoon 'manual'. Maar ik lees nu dat jij hem al had.

Bij die connector:
* in de elektronica, zodra je NC ziet, betekent dat 'Not Connected', ofwel 'niet aangesloten', ongebruikt dus.

* S_LED: Ook in die manual: "The S_LED will light when the system is in Suspend mode
(Hoe suspend mode te krijgen weet ik zo snel niet)

* Key-lock : oudere PC kasten hadden soms een soort 'contactslot' met een sleutel, waarmee je de PC kon locken als je naar de WC ging
Let wel op of daar een jumper op zit of zat, want ik lees net dat sommige mobo's daar als default een open verbinding hebben, en sommigen een gesloten, dus een jumper om het keyboard te laten werken. Zeker ben ik (lees: is je manual) daar niet over, dus als het keyboard niet werkt moet je daar naar kijken.

! Let wel op:
het openen van de voeding is levensgevaarlijk. Zelfs langer nadat de spanning er af is kan er hoge spanning op condensatoren blijven staan. Op de elco's staat gedrukt voor welke spanning ze geschikt zijn, dan kan je zeker zijn dat die er ook bijna vol op staat of stond.
Werken aan een open PSU kan alleen veilig als je onaangesloten de condensatoren hebt ontladen (met een weerstand) of hem uren zonder spanning hebt laten staan. Hoe lang is maar een gok, verschillend per ontwerp.

Dat de elco's in de voeding het beter hebben gedaan dan op je mobo valt mee, de voeding wordt meestal wat warmer.

Heel geslaagd

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 24 April 2019 om 11:33
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten