Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 6 January 2016, 17:04   #1
anoniem56220
Guest

Standaard Verbindingsproblemen Ziggo router aanpakken..

Tijdje geleden heb ik even gekeken naar de internetverbinding van een vriend van me en dat heeft me aan het denken gezet dat mijn eigen internet verbinding ook niet al te jofel is. Alvast excuses voor het lange verhaal

Mijn setup:
•Een Ziggo Cisco EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway router in de garage. Daar zit bekabeld het volgende op aangesloten:
◦Mediacenter PC (ook in garage)
◦Netwerk tuner (niet in gebruik vanwege het ontbreken van een card reader); zat voorheen mijn Humax op
◦Kabel die naar de slaapkamer op de eerste verdieping loopt. Zit nu niets op, zat een Linksys router op die als access point diende
◦Belkin 5 poorts gigabit switch op zolder. Daar zit dan weer het volgende op:
◾Desktop PC
◾Loze kabel
◾Linksys Wireless-G-breedbandrouter WRT54G2 waarvan DHCP uit staat om zo een apart access point te hebben
Mijn router beneden heeft als SSID "Plantje" (zowel 2.4Ghz als 5Ghz) en mijn access point op zolder heeft als SSID "Plantje2". (En dat heeft een reden )

Welke problemen ondervind ik?
•Het 5Ghz netwerk is nauwelijks bereikbaar
•Het gebeurt zeer regelmatig dat ik op de begane grond ben en ik nog steeds met Plantje2 verbonden ben terwijl ik slechts 3 meter (en een dikke betonnen muur) van mijn Ziggo router verwijderd ben en Plantje2 zich twee verdiepingen hoger met twee betonnen vloeren er tussen bevindt
•Zo af en toe heb ik op Plantje helemaal geen internet meer via WiFi. Ik ben dan wel met het netwerk verbonden, maar niet meer met internet. Meestal duurt het een tijd voordat ik dat door heb, omdat de meeste apparaten dan met Plantje2 verbonden zijn. (Vandaar de verschillende SSID's)
Wanneer dat het geval is en ik ga naar http://192.168.178.1 (mijn router configuratie pagina) krijg ik dat de pagina niet weergegeven kan worden. Op dat moment hebben alle bekabeld verbonden apparaten (dus ook mijn Linksys die netjes Plantje2 uitzendt) nog wel internet. Maar ook op die bekabeld verbonden apparaten kan ik niet bij de router configuratie pagina komen. De router uitzetten en weer aan zetten lost dat probleem op.
•De tablet die ik in de badkamer heb staan voor het luisteren van internetradio verliest regelmatig verbinding. Kan er ook aan liggen dat het een wat oudere tablet is, maar in principe moet dat niet kunnen
•De tablet die ik in de slaapkamer heb liggen (en die op den duur door een Meegopad T02 vervangen wordt) en gebruik om via DVBLink live TV te kijken heeft moeite als het om full HD zenders gaat. Ook dat lijkt netwerk gerelateerd, want het is op dat moment het enige wat ik van die tablet vraag en zo'n Intel® Atom™ Processor Z3735G / Quad-Core @ 1.33 GHz zou dat prima aan moeten kunnen.
•Wanneer ik vanuit de desktop op zolder een backup wegschrijf naar de externe HDD die in de garage aan mijn mediacenter hangt kan ik het vergeten om in de slaapkamer TV te kijken!
Onlangs was ik bij een grote electronica keten en zij vertelden me dat de problemen die ik ondervind met de router van Ziggo komen doordat er een slechte processor in zit. De DHCP ervan zou ook niet goed zijn. De router zou "vollopen" wanneer er veel clients verbonden zijn. Is dat zo? Werkt die router gewoon niet goed? (Heb ik hier al eens eerder gevraagd)

Nu heb ik op Hardware.Info de koopwijzer voor routers al doorgenomen en wat reviews gelezen, dus ik ben al iets verder. Ik vind alleen dat er nogal wat opties zijn aan routers! (Met net zo uiteenlopende prijzen) Het lijkt vooral te zijn: hoe hoger de snelheden hoe hoger de prijs. Voor mij is met name stabiliteit van belang en niet zozeer de enorme snelheden.

Ik heb op het moment de volgende oplossing voor ogen: Een tweedehands Asus RT-AC68U kopen en die in de slaapkamer zetten. Vervolgens door Ziggo de routerfunctie van de Ziggo router uit laten zetten (dat schijnen zij te moeten doen) en helemaal overstappen op de Asus.

Wat wil ik hiermee bereiken?
•Geen probleem meer met bereiken van 5Ghz netwerk, want het hoeft niet door de dikke betonnen muur en doordat het ding op de eerste verdieping staat gebruik ik ook de straling die naar beneden gaat
•Geen probleem meer met uitvallende WiFi, want Asus router is beter dan Ziggo router
•Ook betere snelheden en minder problemen op 2,4Ghz netwerk, want simpelweg minder obstakels en de Asus kan beter omgaan met verschillende stromen langs elkaar.
•Beter bereik op plaatsen als de badkamer en andere wat verder weg gelegen plaatsen
Doordat nu heel veel via Plantje2 gaat gaat er uiteindelijk ook heel veel verkeer over "Eth switch LAN4" van de Ziggo router. Kan me voorstellen dat dat ook niet bevorderlijk is.

Ik heb afgelopen jaar van Ziggo al een keer een nieuw router gehad. Daarmee is het probleem niet opgelost. Verder heb ik ook al met een tooltje gekeken of er niet te veel draadloze netwerken zijn die elkaar bijten. Daarom heb ik in ieder geval al de router die als access point diende op de eerste verdieping weg gehaald

Zit ik hiermee in de juiste richting? Of maakt het niet zoveel verschil en kan ik net zo goed de routering van de Ziggo wel blijven gebruiken, maar gewoon op de eerste verdieping een goed wireless access point neerzetten? (En zo ja, welk access point adviseren jullie dan?) Of kan ik beter inderdaad de routering van de Ziggo router uit laten zetten, maar is het prima om die nieuwe Asus router in de garage te laten staan? (Dat scheelt me waarschijnlijk wel wat gaten boren)
Nog andere overwegingen die ik zou moeten/kunnen maken? Ik denk dat ik er goed aan doe in ieder geval voor een AC router te gaan en ik wil er het liefste geen honderden euro's aan uitgeven.

Alvast bedankt voor het meedenken!

PS: Ja, deze vraag heb ik ook gesteld op Hardware.Info. Soms hebben mensen daar moeite mee.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2016, 19:48   #2
anoniem45394
Guest

Standaard

Het is een bekend gegeven dat de 5 Ghz niet gemakkelijk door muren en beton gaat dus dat verklaart al waarom jij zo'n slecht bereik hebt.
Is de zolder ook van beton want dan zul je met de nieuwe router op de 1ste etage hetzelfde probleem krijgen als dat je nu door de dikke muur heen moet.Kun je de oude Ziggo router niet aan de andere kant van de muur zetten om het bereik beneden beter te maken? (scheelt 1 betonnen muur)
  Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2016, 20:01   #3
anoniem56220
Guest

Standaard

Ja, de vloeren tussen begane grond, eerste en tweede verdieping zijn ook van beton. Daarom verbaast het me ook zo, dat zelfs op de begane grond Plantje2 (2 verdiepingen door betonnen vloeren omhoog) beter bereik heeft dan Plantje.

Mijn Ziggo router of wat dan ook in de woonkamer is eigenlijk absoluut geen optie. Ik heb mijn tv op de muur en de speakers in twee hoeken. Verder is alles weggewerkt in de garage. Al zeg ik het zelf: dat ziet er netjes uit en ik heb geen zin om dan toch weer één of ander kastje met wat kabels in de woonkamer te hebben staan. Misschien moet ik het heroverwegen en ergens achter de gordijnen toch nog een gat boren en daar dat ding neer zetten.

Dan nog doe ik er waarschijnlijk ook goed aan om over te stappen op een andere router of niet?
  Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2016, 20:59   #4
anoniem27570
Guest

Standaard

http://wifi-versterker.net/5-beste-wifi-versterkers/
http://nl.hardware.info/reviews/5078...et-wifi-review

Ook opties.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2016, 21:29   #5
anoniem56220
Guest

Standaard

Voor in de woonkamer?

Dat lost dan de problemen met de stabiliteit niet op toch?
  Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2016, 21:56   #6
anoniem54435
Guest

Standaard

stabiliteit dat is met wifi altijd een probleem .
Er gaat niets boven vaste aansluitingen .
Als er al een mogelijkheid is , dan ging ik voor Homepluggen.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2016, 22:05   #7
anoniem56220
Guest

Standaard

Vaste aansluitingen heb ik sowieso zo veel mogelijk, maar helaas is dat niet overal mogelijk
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten