Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 March 2019, 01:08   #1
anoniem44990
Guest

Standaard Elco's solderen op mobo Transcend ts-asp3

Hello iedereen,
Ik heb 4 elco's 1500 uF 6,3 V 105 C verwijderd van mijn moederbord ts-asp3. Deze elco's lekten bovenaan bruine electrolyt . De pc viel regelmatig uit en start nu niet meer op. Het is een computer met socket 370 intel pentium III/celeron en systeembord ts-asp3 gekocht in 2001.Onlangs verscheen een bericht op het internet dat lekkende elco's een mainboard kunnen slopen. Ik zou dus vier nieuwe elco's willen solderen op mijn mamaplank.
Ik vraag me wel af of dit mogelijk is? Ik heb een soldeerbout van 30 W. Blijkbaar is dit voldoende voor electronica werk, maar het duurde heel lang voor er een kontakt was losgesmolten. Als ik een soldeerbout van 80 W koop, is dit dan niet teveel watt om elco's te solderen? En welke diameter voor soldeertin is het best geschikt om elco's op een motherboard vast te solderen? Is een koker met soldeertin 60/40 20 gr voldoende voor het solderen van 4 elco's op het mobo? Er wordt ook aangeraden om een desoldeerpomp en desoldeerlint aan te schaffen en een lichte schuurspons voor het reinigen van de punt van de soldeerbout?Is dit echt nodig? En welke diameter is het best geschikt voor de punt van de soldeerbout voor het solderen van elco's op een moederbord?
Graag wat uitleg hierover.
grtz,
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 19 March 2019 om 01:47
  Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2019, 01:46   #2
anoniem44990
Guest

Ik heb reeds veel gezocht op het internet naar elco's 1500 uF 6,3 V 105 C met diameter 10 mm x 20 mm . Maar tot nu toe niets gevonden,zowel in Belgi als in Nederland.Weet iemand waar ik deze elco's kan bestellen?
gilberto
  Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2019, 14:12   #3
anoniem46701
Guest

Standaard

ik heb er verder geen verstand van, maar als ik google op pad stuur met de term '1500 uF 6,3 V 105 C ' vind ik al 273 mogelijkheden op https://nl.farnell.com/search?st=elc...0105%20%C2%B0C , en da's er nog maar 1.....
maar zoals gezegd: ik heb er geen verstand van....
  Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2019, 22:49   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Deze moeten geschikt zijn:

https://www.conrad.nl/p/panasonic-ee...-stuks-1475977

https://www.conrad.nl/p/panasonic-ee...-stuks-1471804

Iets verschillende bouwvorm (1: radiaal, 2: SMD), dus kies wat je het makkelijkst lijkt.
Duur, maar prima merk.

Let niet op de hogere werkspanning van 10V, want als de maat van 10mm goed is, en de condensator dus fysiek past, is die 10V alleen maar voordeel omdat de oude condensatoren misschien juist door een te lage werkspanning (i.c.m. hoge temps) overleden zijn. De 10V is de maximale werkspanning van de condensator, en die mag/moet simpel hoger zijn dan de spanning die er uiteindelijk op komt. Je zou zelfs 16V of 25V kunnen gebruiken, maar dubbele werkspanning is dubbel zo grote behuizing, en dan is 10V de beste keus.
6,3V zou ik vergeten, die ging kapot.

Tip: misschien is het voor jou beter om de condensator met een heel fijn scherp kniptangetje van de print af te knippen of te knabbelen. Dit type kniptang is het allerbest geschikt.
Beginnend een paar mm BOVEN de print, en zo de uit de print stekende draden blootleggen en gebruiken om de nieuwe aan te gaan solderen (! let op plus en min). Waarom ? Europese wetgeving heeft al lang bepaald dat elektronica met loodvrij soldeertin moet worden gebouwd, en dat heeft een FLINK hoger smeltpunt, > 217C of zo, het is 99% tin. Daar kom je met een gewoon soldeerboutje niet meer bij. Ik vermoed dat dat jouw situatie is. Maar als je de condensator voorzichtig afknipt (eerst door een klein stukje aluminium hulsje knabbelen...en dan steeds een paar mm verder) kan jij wel ouderwets met 60/40 soldeertin (loodhoudend dus, op lagere temps van 184C) aan de overgebleven puntjes die uit de print steken solderen
En begrijp, het is een twee (of meer-) koperlagige print, dus als je al met draadjes overgebleven door de print aangesloten zit (het zit aan twee zijden koperlaag gesoldeerd), hoef je die moeilijk smeltbare soldeertin lekker niet uit dat gaatje te verwijderen.

Maar ik heb geen idee hoeveel ruimte er is, en als je zoals bovenstaand doet zal je de condensatoren op hun kant moeten leggen, anders kan je er niet bij om te solderen.
Of dat SMD type gebruiken, daar steken de draadjes aan de zijkant, en valt er misschien makkelijker te werken.

Edit: ik lees iets te laat dat je ze al verwijderd hebt dat is een voordeel. Solderen met 60/40 zou dan geen probleem moeten zijn met 30 Watt, maar 40 zou beter zijn.

Soldeertips: in harskern-soldeertin (rasin core) zit flux (hars). Dat is verdampt na zo'n 4 seconden verhitten. Maar je hebt flux nodig om goede warmtegeleiding te krijgen, dus altijd (ook bij lossolderen...) vers harskern soldeertin toevoegen om voor een paar seconden een betere vloeibaarheid en betere warmteoverdracht te krijgen.
Soldeerbout minstens 10 minuten voorverwarmen. En oefen om de verwarmingstijd van een goede verbinding binnen 3 seconden te krijgen, want de onderdelen kunnen anders beschadigen. Als je langer verhit zonder resultaat, laat dan 10 minuten afkoelen voor je volgende poging.
En voeg de vier delen van je soldeerproject tegelijk bij elkaar, dus printdraad, elcodraad, soldeerbout, en soldeertin, zodat de vers gesmolten harskern soldeertin vol onverdampte hars de beste en snelste warmte-overdracht tussen de drie anderen verzorgt. Niet eerst je twee draden gaan verwarmen zoals vaak geadviseerd wordt, dat is overbodige (potentiel schadelijke) warmtetoevoer. Die techniek is alleen goed bij koperen leidingen en het solderen van plaatmateriaal.
Mijn eerste hittecontact met het onderdeel is bij voorkeur een vers gesmolten druppel soldeertin, vol onverdampte hars, terwijl je meer tin toevoert, en dan vloeit de warmte direct in je draden zonder deze overbodig voor te verwarmen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
Ik heb een soldeerbout van 30 W. Blijkbaar is dit voldoende voor electronica werk, maar het duurde heel lang voor er een kontakt was losgesmolten. Als ik een soldeerbout van 80 W koop, is dit dan niet teveel watt om elco's te solderen?
Ook bij los solderen EERST verse harskern toevoegen, en je zal zien dat het lood/tin ineens erg vloeibaar wordt (= een paar seconden een verlaagd smeltpunt door de toegevoegde hars)

80 Watt is wat te veel. Oefen met je 30 Watt op een vergelijkbaar dikke verbinding met bovenstaande tips.

Schoonmaken van je punt: neem een katoenen doekje, en bevochtig dat zo licht mogelijk. Wrijf daar je bloedhete punt op schoon, wacht een seconde of vijf, want hij is door het water wat afgekoeld, en vertin gelijk de punt weer. Nooit afvegen en niet vertinnen, dan krijgt oxidatie een grotere kans, direct vertinnen dus.
Wanneer je punt echt aangekoekt raakt, en een doek met geen mogelijkheid werkt, dan moet je sterkere middelen gebruiken, helaas zoals een vijltje, en direct vertinnen.
Om puntslijtage te voorkomen kan je direct na gebruik je soldeerbout uitschakelen.

20 gr. soldeertin zou voor mij echt genoeg zijn, maar jij moet eerst oefenen, en daarbij verbruik je wel flink wat. Wees er absoluut niet zuinig mee; het gaat namelijk niet alleen om de tin, maar ook om de flux die steeds nodig is.

Een tinzuiger.... tja, maar dat zuigt alleen tin wat cht vloeit, dus voor de vierde maal: vr het zuigen eerst vers soldeertin met flux toevoegen, en zodra het echt vloeit... afzuigen.

B.t.w., je kan ook losse flux kopen, en een druppel toevoegen voordat je verwarmt. maar dat is weer een andere verhaal.

Oh, de dikte vroeg je... 0,5mm - 1mm is lekker. Bij dikker heb je weer meer warmteafleiding, en gaat het verwarmen te langzaam met 30 Watt.

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 20 March 2019 om 01:16
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2019, 03:23   #5
anoniem44990
Guest

Bedankt voor de professionele uitleg. Om een elco los te maken met een soldeerbout die niet gekoppeld is aan een soldeerstation, moet je dus afgaan op het zicht en kan je niet de warmtegraden aflezen op een digitaal schermpje. Je vermeld dat er voor harskern-soldeertin ( rasin core) dus niet loodhoudend en voor 99% tin een tempratuur van 217 C nodig is. Voor loodhoudend harskern-soldeertin is een lagere temperatuur vereist van 184C; maar zonder soldeerstation zie ik dat niet. En de laagste prijs voor een Weller soldeerstation is toch snel meer dan 100 . Voor een nmalig gebruik met vier elco's vind ik dit toch wat duur en koop je al snel een tweedehands moederbord voor dezelfde verkoopsprijs. Ik vind ook dat een soldeerpunt van 1 mm ruim dik is wanneer de koperen banen zo dicht tegen de pinnetjes lopen van de elco. Ik zal dus een soldeerbout kopen met een punt van 0,5 mm en 40 W.
gilberto
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg elco 1500 uF 6,3 V 105 C.jpg‎ (61,8 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg transcend-ts-asp3.jpg MOEDERBORD TS-ASP3.jpg‎ (206,5 KB, 2x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2019, 10:12   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Je vermeld dat er voor harskern-soldeertin ( rasin core) dus niet loodhoudend en voor 99% tin een tempratuur van 217 C nodig is. Voor loodhoudend harskern-soldeertin is een lagere temperatuur vereist van 184C; maar zonder soldeerstation zie ik dat niet...
De flux gebruikt in loodvrij soldeertin is soms anders dan (alleen) harskern, ik ervaar het bij sommige merken als agressiever (slaat irritant als een zout op de lippen en longen), maar heb er te weinig mee gewerkt om daar een verder oordeel over te hebben.

Het feit dat je Mobo uit 2001 is, EN dat het je toch gelukt is om de elco's los te krijgen, vermoedt mij bijna 100% dat je met ouderwets loodhoudend soldeer te maken hebt met laag smeltpunt (De Europese wetgeving daarover is uit 2008 ).

Nu ze er al uit zijn.... hoef je niet meer boven 184C te werken, want dat loodhoudend spul hecht nu ook prima (bedenk, zelfs aan het onsmeltbare koper). Alleen moet je wel je gaatjes vrij van soldeer hebben, of de elco's aan de bovenkant op de print leggen, maar ik zie dat daar misschien niet veel ruimte voor is.
Citaat:
Je vermeld dat er voor harskern-soldeertin ( rasin core) dus niet loodhoudend en voor 99% tin een tempratuur van 217 C nodig is. Voor loodhoudend harskern-soldeertin is een lagere temperatuur vereist van 184C; maar zonder soldeerstation zie ik dat niet...
Wanneer jij ze allemaal met een 'ouderwets' boutje van 30 Watt hebt losgekregen, moet het je zo ook lukken ze weer vast te krijgen
Temperatuur monitoren is dan overbodige luxe.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 March 2019 om 10:24
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2019, 10:30   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Wel wat laat, maar i.v.m. statische ladingen; telkens als je het board opnieuw benadert/aanraakt nadat je even weg bent geweest, als eerste even de massa van het board aanraken om het statisch niveau van lichaam en board zoveel mogelijk tot n niveau te laten vloeien.

Massa is b.v. de metalen afscherming rond de USB- of parallel poort connectors.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2019, 03:55   #8
anoniem44990
Guest

Er wordt aangeraden om low esr radiaal elco's te gebruiken.
Ik heb op de website van Conrad dit gevonden:
Artikelnummer 1475945
Panasonic EEU-FC0J152 Elektrolytische condensator Radiaa…
%ص&/p/panasonic-eeu-fc0j152-elektrolytische-condensator-radiaal-bedraad-5-mm-1500-f-6.3-v-20-o-10-mm-1-stuks-1475945 0,91 € incl. BTW
Is dit een low esr elco ?

Wat betekent bedraad-5 mm, Is dit de dikte of diameter van de twee uitstekende draden die in de printer worden geplaatst?
gilberto

https://www.conrad.be/o/elektrolytis...245812?page=11
  Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2019, 10:48   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

ESR, ofwel Equivalent Series Resistance.

Datasheet van de Panasobnic die ik je aanbood:
http://www.produktinfo.conrad.com/da...10V_RADIAL.pdf

Datasheet van jouw type:
http://www.produktinfo.conrad.com/da..._3V_RADIAL.pdf

Beiden verklaren "Low impedance" (= AC resistance). Dat zijn dit soort caps van kwaliteitsmerken tegenwoordig meestal, het is een moderne eigenschap. Mocht je oude elco's hebben liggen uit 19xx dan zijn ze dat zeker niet, of als het een goedkoop merk is misschien ook niet.
Het is ook wat je als 'lage' ESR ziet, dat is per type ook weer verschillend, en als de enige eis (advies) is 'lage ESR' dan zit je goed. Het wordt niet gespecificeerd hoe laag.

Die link die ik gaf zijn prima bruikbare (Panasonic), en gebruik niet de 6,3V maar10 Volt uitvoeringen. Deze caps zijn zo modern dat ze al weer twee slagen kleiner zijn dan die origineel op je oude moederbord, waardoor je makkelijk een hogere werkspanning kan monteren zonder in ruimteproblemen te komen.
Nogmaals, die 6,3V is de maximale werkspanning van het ding, het heeft niks te maken met spanning die het ding veroorzaakt of zo. Het moederbord bepaalt welke spanning er op komt te staan, en de elco wordt gemaakt om die spanning te kunnen weerstaan. Is de spanning die het moederbord er op zet dichtbij- of hoger dan de werkspanning van de elco, dan gaan ze veel sneller kapot.
Waarom zit er dan een 6,3V type in ? Simpel economics; de fabrikant zet er altijd zo laag mogelijke waarden in, want die zijn kleiner, en goedkoper. En voor meer dan een aantal jaren hoeft deze dat vaak niet te ontwerpen. Maar de originele elco's zijn kapot gegaan, en je hebt nu de kans er iets veiligere in te zetten, doe dat dan maar, want fysiek past het prima.
Zie het zo: als jij een auto koopt die volgens de fabrikant 1000 kilo kan vervoeren, en je doet dat elke dag, maar na 10 jaar zakt het ding door zijn veren, dan zoek jij voor de volgende auto liever eentje die 1200 kilo kan dragen.
En als dat dan komt in de vorm van een elco die maar € 0,10 duurder is, dan zou ik die kans grijpen

(B.t.w., als je naar de (Conrad) prijzen kijkt:
1500F 6,3V = € 0,85
1500F. 10V = € 0,67
Dus de 10V uitvoeringen zijn bij hun zelfs nog goedkoper ook)

"Bedraad 5 mm" betekent de rastermaat, de afstand tussen de draadjes, dus de afstand tussen de printgaatjes.
De link die ik gaf heeft dat, en de doorsnede van de elco zelf is 10 mm, deze dus:
https://www.conrad.nl/p/panasonic-ee...-stuks-1475977

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 28 March 2019 om 11:27
  Met citaat antwoorden
Oud 29 March 2019, 01:26   #10
anoniem44990
Guest

Je kent er werkelijk alles van! En een leek zoals ik kan uw uitleg en raadgevingen goed gebruiken bij de aanschaf van zulke electro componenten.
Radial Lead Type
Series : FM Type : A
Low impedance (40 % to 70 % less than FC Series)
● Endurance : 105 C 2000 h to 7000 h
● RoHS compliant
Not applicable for automotive
Wat betekent NOT APPLICABLE FOR AUTOMOTIVE?
Op de elco 1500uF 10 V 105C van Conrad staat alleen de diameter 10mm vermeld, niet de hoogte of lengte die 20mm bedraagt op mijn kapotte elco's.
Bij de andere verkopers van elco's staat steeds de diameter + de hoogte of lengte vermeld, dus 10mm x 20mm.
Waarom duidt Conrad de hoogte of lengte niet aan?
Ik heb op het internet gelezen dat je ook oude soldeerharstin van voor 2008 moet gebruiken als de oude lekkende elco's met 60% lood en 40% tin waren vast gesoldeerd. Is dit juist? Want je vindt niet gemakkelijk soldeertin meer van voor 2008.
Op het moederbord kun je het plus teken zien staan, maar op de oude versleten elco's staat geen plus en min aangeduid. Ik moet me dus orinteren op dezelfde stand van de elco's die naast de verwijderde kapotte elco's staan. Welke diameter(dikte van de soldeerdraad) is het best geschikt om zulke elco's te solderen op de printplaat?
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het zo goed mogelijk doen, vandaar.
gilberto
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten