Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 10 September 2015, 21:17   #1
anoniem42121
Guest

Standaard ix2-200-T184CS kan netwerkpad niet vinden

Ik gebruik al enige jaren een NAS van Iomega, de ix2-200-T184CS. Tot nog toe tot volle tevredenheid. Sinds enkele dagen kan de NAS echter niet meer benaderen. Ik zie 'm in de verkenner maar bij alle directories met een rood kruis erdoor. Bij aanklikken krijg ik de foutmelding dat er geen netwerkverbinding gemaakt kan worden. Zie bijgaande.
Nu kom ik dit topic her en der op internet wel tegen, maar als leek begrijp ik weinig van de terminologie en de achterliggende gedachten.
Kan iemand mij in lekentaal uitleggen wat ik kan of moet doen?

De NAS zelf lijkt wel wat te doen: het blauwe lampje brandt en knippert af en toe, ik hoor dat er iets gebeurt met de schijven en het apparaat is warm, maar bijvoorbeeld uitzetten met de knop lukt al niet. Resetten van de microschakelaar achterin, met een paperclip, lukt ook niet.

Gaarne jullie advies!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg NASfout.jpg‎ (30,9 KB, 11x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 10 September 2015, 21:27   #2
anoniem22217
Guest

Standaard

Al geprobeerd de NAS een keer aan en uit te zetten door de stekker eruit te halen voor 30 minuten?
Heb je misschien Windows 10 geïnstalleerd, zo ja dan moet je de verbinding en drivers eventueel vernieuwen.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 September 2015, 21:34   #3
anoniem42121
Guest

Standaard

Dank voor snelle respons. Zal het eens proberen en het resultaat posten, maar dat wordt wel morgen of zaterdag. Heb overigens Windows 7.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 September 2015, 22:20   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Zelf een keer zoiets gehad. De Nas heeft een vast ip en staat alleen in de avond een paar uur aan voor de backup. Op een dag het hele ding niet meer te bereiken. Bleek dan m'n nieuwe smartfoon, gewoon het (vaste) ip van de nas had gepikt (of toegewezen had gekregen) van de router.
Nadat de tel. was uitgeschakeld en de nas opnieuw was opgestart, werkte dat weer.
Toen toch maar even in de router het ip van de nas vastgezet aan de nas.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 11 September 2015, 00:08   #5
anoniem14945
Guest

Standaard

Ik had laatst na stroomuitval dat ik er niet meer bij kon. Wel bij de webinterface, maar niet bij de shares. Na twee keer herstarten van de nas werkte het weer.

Als je een vast ip-adres geeft, neem er een buiten de dhcp-range, maar binnen het subnet (eerste drie getallen gelijk).
  Met citaat antwoorden
Oud 11 September 2015, 20:29   #6
anoniem42121
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stroke33 Bekijk bericht
Al geprobeerd de NAS een keer aan en uit te zetten door de stekker eruit te halen voor 30 minuten?
Heb je misschien Windows 10 geïnstalleerd, zo ja dan moet je de verbinding en drivers eventueel vernieuwen.
Helaas, dit heeft niet mogen baten. NAS nog steeds niet in het netwerk opgenomen.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 September 2015, 20:37   #7
anoniem42121
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Zelf een keer zoiets gehad. De Nas heeft een vast ip en staat alleen in de avond een paar uur aan voor de backup. Op een dag het hele ding niet meer te bereiken. Bleek dan m'n nieuwe smartfoon, gewoon het (vaste) ip van de nas had gepikt (of toegewezen had gekregen) van de router.
Nadat de tel. was uitgeschakeld en de nas opnieuw was opgestart, werkte dat weer.
Toen toch maar even in de router het ip van de nas vastgezet aan de nas.

Niek
Voor mij niet helemaal duidelijk. (a) heb ik geen smartphone of anderszins nieuwe apparatuur binnengehaald, en (b) ik zou niet weten wat het ip-adres van de NAS zou moeten zijn. Ik kan wel in de router kijken via de browser (een FritzBox) waar de NAS op een ip-adres staat, maar of dat de goede is weet ik niet. Hoe kom ik daar achter?
  Met citaat antwoorden
Oud 11 September 2015, 22:13   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Hier is het manual: http://www.manualguru.com/iomega/ix2...manual/page-81

Op blz 82 staat dit:

Citaat:
Manually Configuring the Network
You can have direct control of the network setup.
1. Click
Modify Network Settings.
2. Uncheck Automatically configure DNS, WINS, and all IP addresses (DHCP).
3. DNS Servers — enter the IP addresses of the DNS (Domain Name System) servers. DNS is used for translating the domain name to IP addresses.
4. WINS Servers — enter the IP addresses of the WINS server.
5. Click Apply to save your settings.
If a DHCP server is unavailable for a network interface card (NIC), the device could auto-assign an IP address, or you can uncheck the Automatically
acquire network address (DHCP) checkbox found in the Information section of a NIC.
6. The following are settings you can change in the Information section:
IP Address — the static IP address of the Iomega StorCenter ix2-200. An unused IP address from within the range used by the LAN should be
used.
If you are going to use Remote Access, it is recommended to use a static IP address for a NIC.
Subnet Mask — the subnet that the IP address belongs to. The default value is 255.255.255.0.
Gateway — the gateway IP address needs to be entered in this field.
7. Click Apply to save your settings
Punt 6 is daarin belangrijk. Het statische ip adres vast zetten.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2015, 20:43   #9
anoniem42121
Guest

Standaard

Enige tijd niet kunnen (re-)ageren. Wel het één en ander geprobeerd zoals hiervoor door anderen geadviseerd. Zelfs de schijven gedemonteerd en via een USB2.0 - IDE+SATA converter aan een Linux machine gehangen. Helaas, geen enkel succes. Vandaag de NAS maar eens weggebracht naar een datarceoverybedrijf. Eerste diagnose: één schijf is niet meer benaderbaar, andere (RAID 1) mogelijk nog wel maar dan "diep onder water". Hopelijk - de recoverer was niet meteen pessimistisch - kunnen de data nog teruggehaald worden.

Gevraagd naar de oorzaak werd mij medegedeeld - voor wat het waard is, ik kan het niet beoordelen - dat Seagate schijven uit 2012 notoir slecht zouden zijn, wegens hopeloze productieproblemen destijds in Thailand, waar de onderdelen vandaan komen. Of dit een broodje aap verhaal is kan ik als gezegd niet beoordelen, wel kreeg ik te horen bij binnenkomst: "Ah, daar is er weer één van Iomega". Tja. All that matters now is dat ik mijn gegevens weer terugkrijg
  Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2015, 20:54   #10
anoniem54435
Guest

Standaard

Produktie problemen ??? Thailand de fabriek waar schijven werden gemaakt hebben onder water en modder gestaan, en hebben heel lang niet kunnen leveren , in die tijd werd de prijs van schijven die nog wel geleverd werden, behoorlijk op gedreven die kwamen uit andere landen, en de grote afnemers hadden voorrang want die wilden ze natuurlijk niet kwijt.

Het is nog maar de vraag of Iomega zelf ooit schijven heeft gemaakt.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten