Nee, voor mij nog niet Anacho.... Sorry
Laat mij nog een wandelingetje maken door bijna onmogelijk bewijsbaar massa-geld-vernietigingsland:
(
Eerder )
je kan een korte geschiedenis (20 handelingen max.) van je OV-chipkaart laten uitprinten.
Ik heb dat een tijd geleden voor een eerdere fout bij een balie van ons vervoersbedrijf laten doen. Het origineel van die print moest ik opsturen bij het restitutie formulier, maar.... de OV-hel gebood mij om 'stiekem' een kopie in te scannen.
Dus zij hebben het origineel, ik de kopie. (Te lang voor één A4, moet je twee maal inscannen en plakken. Het is net een kassabon van iemand met een half karretje vol boodschappen.)
Vandaag heb ik weer een print uitgedraaid bij een automaat op het station vanwege de € 4,00 fout die ik vandaag opmerkte. (De laatste fout was al een maand geleden gemaakt, maar daar kom je pas achter bij de eerst volgende rit, niet ? En dat was vandaag dus. Een maand later. Tenminste.... Je komt er achter ALS je het saldo op die kaart onthouden hebt...)
Dus nu heb ik twee prints, de laatste met een paar meer handelingen omdat ik inmiddels weer een paar ritten gemaakt heb.
Leg ik nu deze twee prints naast elkaar (één kopie van vorige keer, en één origineel van vandaag) dan vallen drie dingen op:
1) De OV-chipkaart-nummers komen overeen. Klopt, want dat nummer hoort bij de kaart.
2) De prints hebben een verschillende lay-out, ondanks dat ze bij dezelfde vervoersmaatschappij geprint zijn.
3) Op de laatste geschiedenis is de fout van de eerdere geschiedenis niet meer terug te vinden. Erger, er zijn nog veel veel meer verschillen

zoals bedragen, en tijden van in- en uitchecken.
Andere ritten op die twee prints komen weer wel exact overeen.
Zie hier, met moeite heb ik de twee prints naast elkaar gelegd.
De prints bevatten meer handelingen, maar het lukt niet om het leesbaar onder de 97 KB voor het forum te krijgen. Ik verzeker je dat de rest net zo chaotisch is.
(Ik vergeef het je als je het moeilijk en/of oninteressant vind, maar misschien krijg je een indruk van de toekomst):
OV-Cip_Kaartgeschiedenis.jpg
1 & 2 zijn hier de enige overeenkomende acties in beide. De anderen zijn met allerlei verschillende datums, of tijden, of ze ontbreken.
Nu de bewijsbaarheid:
Ik heb geen origineel van de eerste print, want deze heb ik naar Qbuzz gestuurd.
* Of ik kan bewijzen dat de geschiedenis een leugen is, maar dan mag ik geen restitutie vragen want dan ben ik het origneel kwijt (Kopieën accepteren ze niet).
* Of ik vraag restitutie maar dan kan ik niet meer bewijzen dat die geschiedenis een leugen is.
(de laatste restitutie duurde
3 maanden voor € 2,13 en het 'lot' wil dat ik deze vandaag kreeg terwijl ik dit zit te typen, na een bezoek aan een balie van een
andere vervoersmaatschappij...)
Zie je op de rechter print af en toe staan: "
Station ---- Unknown" ?
Weet je waarom ?
De print is vandaag gemaakt bij het
ene vervoersbedrijf, maar die gebeurtenis (in- of uitchecken in de bus) is gebeurd bij een
andere vervoersbedrijf. En die twee maatschappijen weten van elkaar niet hoe de haltes heten. Is dat in 2010 niet opvallend bekaaid ?
Het wordt ingewikkelder...
Ik ga met een klacht naar de vervoerder in Rotterdam, die geeft een restitutieformulier (
van hun) mee, ik stuur het op, krijg alles terug met de mededeling dat het 'voorval' in een voertuig van een andere maatschappij is gebeurd. Of ik daar wil klagen. Die maatschappij zit in een andere stad.
Nu heb ik weer zo'n fout, ga weer naar de vervoerder in Rotterdam (22 wachtenden voor me), krijg weer een restitutieformulier
van hun mee, maar.... ik weet al wat hun antwoord is als ik dat hun toestuur, want het gebeurde op een bus van een andere maatschappij. Waarom blijft hun personeel ongeldige restitutie-formulieren uitgeven ? Ik kan helemaal niet zien welke vervoersmaatschappij er bij betrokken is, maar zij wel !
Probleem extra

: de lijn waar het op gebeurde wordt door TWEE maatschappijen uitgevoerd , en ik weet niet meer (een maand geleden namelijk) welke maatschappij er toen die dag reed. Dan moet ik er dus eerst eentje proberen ?
Leuk joh, vanavond hoorde ik hem weer op Radio West, die leuke reclame, zoiets als : "
Hij komt er aan ! De OV-chipkaart. Stap voor stap op weg naar één vervoersbewijs voor het openbaar vervoer !".
Amehoela.... één kaart voor allemaal verschillende apparatuur, allemaal verschillende tarieven, allemaal verschillende klachtenbalies, allemaal verschillende websites, allemaal verschillende restitutieformulieren, allemaal verschillende printlay-out, allemaal verschillende geschiedenissen, gewoon, allemaal verschillende fouten....
Ja ja, "
Stap voor stap op weg...." Inderdaad. Dat is het enige wat klopt, want ik moet inmiddels gaan lopen.
Ik heb nog meer, maar kan ff nie meer