Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 26 March 2014, 08:09   #11
anoniem26473
Guest

Standaard

En 135, en 140, en 92, vandaar ook het woord vaak ipv. altijd. Maar in budgetvoedingkjes zie je toch meestal 80mm. Maakt voor het verhaal niet uit. Fans in voedingen zijn standaard, maar de aansluiting meestal niet. Soms een tweepolig stekkertje, soms rechtstreeks gesoldeerd. Een standaard fan kost een paar euro, dus als je daarmee het probleem kunt oplossen, scheelt het toch een leuk bedrag.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 March 2014, 17:11   #12
anoniem15441
Guest

Standaard

Als je PC je nog wat waard is, koop dan de voeding wat couch_potato je aanraad.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 March 2014, 23:04   #13
anoniem13515
Guest

Standaard

ik heb de Coolmaster M620.
Heeft veel aansluitingen en ook een grote ventilator.

Maar eigenlijk snap ik het ook niet, voordeligste is even een losse ventilator te kopen, voor een paar euri. Wat hier al eerder is aangegeven.
Is toch even voordeliger dan een goede nieuwe voeding????

En als je perse niet wilt of kunt solderen, als de aansluiting anders is.......
Hoef je niet eens handig voor te zijn:
Stekker van de oude ventilator gebruiken door er 10/15 cm. draad aan de laten zitten.
Van nieuwe ventilator de draad direct achter de stekker afknippen en de draadjes, kaal maken over 1.5 cm.
Van ieder de gelijke kleuren goed in elkaar draaien.
Stukje isolatieband er een paar keer omheen wikkelen zodat er gaan kale delen zichtbaar zijn. klaar.
Draad een beetje bij elkaar binden zodat het niet tegen draaiende of hete delen kan komen.

Ik soldeer ze netjes en voorzie ze van een stukje krimpkous, maar dat is voor sommigen ook een gedoe.

Of vragen bij de computerboer, of die hem er even in zet, want het is maar 5/10 min. werk. Een beetje service gericht bedrijf doet het gratis, als je met een losse voeding komt.
Hoogstens voor een paar euro arbeid.
Dan zou je voor max. plm. 10/15 euro klaar kunnen zijn. (in een winkel)
Voedingen kunnen zo lang mee gaan, als de koeling maar goed is.

Op de ventilator zelf staat meestal de blaasrichting, die gaat naar buiten, moet je dus voelen blazen.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 March 2014, 23:09   #14
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik zou de pc, die voorzien is van een voeding, waarin de draadjes met stukjes isolatie band aan elkaar zitten, geen moment meer alleen laten als tie aanstaat.
Voor 30 euro bezuinigen en een dag later een afgebrand huis hebben..

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 30 March 2014, 09:39   #15
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoppeta Bekijk bericht
Ik ben niet van plan om te gaan solderen ofzo.
Dat geeft al aan dat hoppeta niet thuis is in dit soort dingen, het werken op component niveau, en dan zou ik ook echt maar niks doen met het openschroeven van een voeding. Daar staat als het goed is nog steeds een waarschuwing op dat dat niet voor consumenten te openen is. De voeding zelf is een module, en modulair bouwen is daarmee wel mogelijk voor consumenten.

Uitwisselen die voeding door hem mee te nemen naar een winkel als voorbeeld, of door een electronica monteur in die winkel een nieuwe ventilator te laten plaatsen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop
Op de ventilator zelf staat meestal de blaasrichting, die gaat naar buiten, moet je dus voelen blazen.
Dat is summier uitgelegd, 'naar buiten' is dan bedoeld als de voeding IN de PC gebouwd zit, een situatie die nog niet bestaat wanneer je de fan nog moet plaatsen en de voeding in je handen hebt; voedingen hebben vaak aan de onderkant hun fan, en dan blaast deze naar binnen, voor de voeding zelf gezien dan.

Solderen met twee laagjes krimpkous er over is te doen, maar dan alleen voor een monteur.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 March 2014, 15:05   #16
anoniem13515
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Ik zou de pc, die voorzien is van een voeding, waarin de draadjes met stukjes isolatie band aan elkaar zitten, geen moment meer alleen laten als tie aanstaat.
Voor 30 euro bezuinigen en een dag later een afgebrand huis hebben..

Niek
Tja, dan doe je het niet goed, zit best wel degelijk.
Als je ze goed in elkaar draait en goed isoleert , kan er niets gebeuren.
Gaat best wel goed hoor, maar solderen heeft natuurlijk altijd de voorkeur voor de techneuten onder ons, dat is logisch.

Ik heb al heel wat ventilators vervangen, uiteraard de nette gesoldeerde manier, als het niet paste.
Dan maak je de overtollige draad ook vast aan een koud gedeelte, meestal ergens aan de ventilator bevestiging, zodat het nergens tussen komt.

Maar als iemand die inzichten niet heeft, moet hij uiteraard niet zelf gaan klooien en het uitbesteden.

Ik heb overigens ook wel eens, jaaaaren geleden, een computer bij een echte computer zaak gebracht, was wat met Windows 95 waar ik niet uit kwam.
Kreeg ik hem retour, dat werkte weer.
Alleen bleek de resetknop niet meer te werken, kom je natuurlijk later pas achter.
Vreemd, gebruikte ik altijd.
Toen was ik ook niet zo van openmaken, een computer was een eng ding, vanbinnen.
Toch maar open gemaakt, bleek die draden los getrokken te zijn en en los op het moederbord te liggen.
Waren geen geïsoleerde schoentjes.
Kijk dan kan je de grootse ellende krijgen
Uiteraard is dat niet expres gedaan, maar bewijs het maar.
Denk je het naar mensen te brengen die er wat van afweten.
Nog mazzel dat ik er achter kwam omdat ik het vaak gebruikte.
Nu overigens nog zelden.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 March 2014, 15:25   #17
anoniem13515
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
.......................

Dat is summier uitgelegd, 'naar buiten' is dan bedoeld als de voeding IN de PC gebouwd zit, een situatie die nog niet bestaat wanneer je de fan nog moet plaatsen en de voeding in je handen hebt; voedingen hebben vaak aan de onderkant hun fan, en dan blaast deze naar binnen, voor de voeding zelf gezien dan.

Solderen met twee laagjes krimpkous er over is te doen, maar dan alleen voor een monteur.
Dan moet zo iemand er ook niet aan beginnen, als het allemaal abracadabra is, niet dan?
Want iedereen (nou, iedereen) weet dat de ventilator naar buiten moet blazen, hoe hij ook zit.
De lucht gaat de kast uit, zit meestal een rooster waar je het blazen moet kunnen voelen. Ook al is het niet direct bij de ventilator omdat ie aan de onderkant of zo zit.
De pijl geeft dan de goede richting aan, als het goed is.

Had er een tijd geleden overigens een zooi (kast) ventilatoren gekocht, veel met een ledje, geinig, omdat ze nogal eens stuk gingen, herrie begonnen te maken, terwijl ze niet in het stof stonden te draaien.
Nu draaien ze al weer een paar jaar zonder probleem, zul je altijd zien
Die in de voeding heeft nog geen probleem gegeven.
Mooie voeding overigens met veel aansluitingen, zijn geld wel waard.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten