Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 25 November 2017, 15:21   #1
oldhopeless

Standaard RAID1 uit- en weer inelkaar zetten

Hallo,
Ik hoop dat de vraag op deze plek mag.
Ik heb een machine met 2 harddisks in raid-1 configuratie onder Linux.
Het OS staat op de schijven zelf (dus niet op een usb-stick o.i.d.).
Ik moet aan het werk IN de kast.

Mijn vraag: kan ik beide harddisks bij een uitgeschakelde machine gewoon van de voedings- en datakabel afkoppelen en na de interne ombouw van de kast deze zelfde disks weer (aan dezelfde kabels en connectors) aankoppelen en heb ik dan na het booten alles weer net zo terug als voor de operatie?

Ik lees namelijk dat -wanneer ik een van de schijven wil verwijderen (als ie stuk is b.v.)-, ik deze moet afkoppelen met mdadm, en daarna de nieuwe weer moet aankoppelen en volspelen met mdadm (het raidbeheerprogramma in Linux).

Op mijn eigen vraag kon ik in het net niets vinden, dus daarom hier maar.

Ik hoop dat iemand met ervaring iets hierover kan melden.

Groet,
oldhopeless
oldhopeless is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2017, 16:56   #2
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

De vraag is of het om software- of hardware raid gaat. Dan is er nog de mogelijkheid om raid via de bios te doen.
Heb je raid via de bios en ga je er een ander moederbord in zetten heb je grote kans op een vet probleem want die raid systemen kunnen verschillen.

Op hardware raid ga ik even niet in, want mijn vermoeden is dat het om software raid gaat wat je via Linux zelf hebt geinstalleerd.
Je hoeft normaliter alleen met mdadm te werken indien een van de harde schijven stuk is normaliter. Dus je kunt als de machine uit staat rustig afkoppelen en daarna weer aankoppelen als je het maar op dezelfde manier doet.

Vraag 2 is dan wat voor werk je aan de kast wilt gaan doen. Ga je het moederbord vervangen? Is dat hetzelfde merk en type?
Een Linux installatie neemt in de kernel een aantal zaken mee o.a. cpu gegevens en nog wat andere dingen. Bij een vervanging van een moederbord of cpu durf ik niet te zeggen dat alles hetzelfde blijft om die reden.

Wil je gewoon de kast uitzuigen bijv. dan moet het geen probleem zijn.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2017, 09:10   #3
oldhopeless

Standaard

Hallo Black Tiger,
Je vermoeden is juist: het gaat om software-raid.
Aan het mobo ga ik niets veranderen, de bedoeling is een extra koelinrichting (ventilator) voor de disks in te bouwen, daarbij moeten de disks van hun aansluitingen af (en daarna weer er aan).

Fijn dat je zo een to-the-point antwoord kon geven!

Veel dank daarvoor van
oldhopeless
oldhopeless is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2017, 17:57   #4
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Moet in dat geval geen probleem zijn, zolang je de boel maar op exact dezelfde wijze weer aansluit (waarbij voedingsstekkers ruilen geen probleem mag zijn). Uiteraard zorg je vooraf wel voor een goede backup, voor het geval dat. Moet niet nodig zijn, maar je weet nooit.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten