Ik heb wat beter gekeken, en ik zie dat er met een batchbestand toch iets mogelijk is.
Het hele idee dus...
(maar wel met een probleempje, want ik heb nog nooit shortkeys voor een snelkoppeling ingesteld op mijn PC (XP Prof) en het lukt mij tot nu toe ook niet)
De restrictie dat het batchbestand "wacht" tot een opdracht is uitgevoerd is er niet meer wanneer je in het batchbestand elke gewilde opdracht laat voorafgaan door de opdracht "START".
(die functie is er voor het eerst bij gekomen in XP)
Dus als je Internet Explorer wil starten in een bepaalde map (zeg "Mijn documenten"), en vervolgens ook kladblok wil openen, dan komt er dit in een batchbestand te staan:
Code:
START "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" "C:\Documents and Settings\gebruikersnaam\Mijn documenten"
START "C:\Windows\notepad.exe"
(Bovenstaand batchbestand maken met Kladblok, en opslaan met de extensie
.BAT, dus
niet opslaan als tekstbestand (
.TXT))
Zo kan je dus meerdere opdrachten uitvoeren, door één maal te dubbelklikken op dat batchbestand.
Maar, ik krijg het dus niet voor elkaar om een snelkoppeling naar dat .BAT bestand te maken, en daarbij een shortcut key (sneltoets) in te stellen. Hij werkt dan niet..... ( Iemand een idee waarom ? )