Ga terug   Computer Idee Forum > Software > Software Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 7 September 2009, 18:20   #1
anoniem38480
Guest

Standaard met sneltoets, verschillende prog. openen

Hoi,

ik heb een vraag. ik wil dat ik met een sneltoets bepaalde programma's+mappen opent

Bv met Ctrl+Shift+6 dat mijn pc dan mijn documenten openen+internet explorer opent+msn

dit is maar een voorbeeld natuurlijk

Thanks
  Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2009, 18:21   #2
anoniem38480
Guest

Standaard

ohja, ik heb windows vista
  Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2009, 20:06   #3
anoniem38480
Guest

Standaard

Niemand die een antwoord heeft?
  Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2009, 20:26   #4
anoniem15124
Guest

Standaard

Even rustig aan a.u.b.
Nog geen 2 uur verder en dan al zo ongeduldig.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2009, 20:42   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Als je op een map rechtsklikt in het rechter venster van de verkenner, dan kan je kiezen voor het maken van een snelkoppeling (voor het openen van die map).
Die snelkoppeling kan je een gemakkelijke naam geven, en overal plaatsen (slepen naar b.v. een verzamelmap, of het bureaublad, of snelstartbalk).
Ook kan je er dan op rechts-klikken, en kiezen voor "Eigenschapppen", en in dat venster kan je een sneltoets instellen met Ctrl+Alt+karakter.
(druk daarvoor Ctrl+Alt (+karakter) in, of varieer het met Shift voor meer mogelijkheden)

Hetzelfde kan je doen met een .EXE, b.v. van een programma.
Of een document, waarmee het bijbehorende programma ook gelijk geopend wordt.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 7 September 2009 om 20:51
  Met citaat antwoorden
Oud 9 September 2009, 14:31   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Maar ik snap nu dat jij natuurlijk drie programma's tegelijk wilt starten met één klik.... En dat weet ik ff niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 September 2009, 14:44   #7
anoniem15124
Guest

Standaard

Een batchprogramma aanroepen? Die opstarten met 1 klik?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 September 2009, 14:49   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Da's een half idee, maar niet helemaal.

Een batchfile voert regel voor regel uit, en wacht na het uitvoeren van regel 1 tot het in regel 1 aangeroepen programma weer wordt afgesloten, en gaat dan pas over tot het uitvoeren van regel 2.....
  Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2009, 13:52   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik heb wat beter gekeken, en ik zie dat er met een batchbestand toch iets mogelijk is.
Het hele idee dus...
(maar wel met een probleempje, want ik heb nog nooit shortkeys voor een snelkoppeling ingesteld op mijn PC (XP Prof) en het lukt mij tot nu toe ook niet)

De restrictie dat het batchbestand "wacht" tot een opdracht is uitgevoerd is er niet meer wanneer je in het batchbestand elke gewilde opdracht laat voorafgaan door de opdracht "START".
(die functie is er voor het eerst bij gekomen in XP)

Dus als je Internet Explorer wil starten in een bepaalde map (zeg "Mijn documenten"), en vervolgens ook kladblok wil openen, dan komt er dit in een batchbestand te staan:

Code:
START  "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe"  "C:\Documents and Settings\gebruikersnaam\Mijn documenten"
START  "C:\Windows\notepad.exe"
(Bovenstaand batchbestand maken met Kladblok, en opslaan met de extensie .BAT, dus niet opslaan als tekstbestand (.TXT))

Zo kan je dus meerdere opdrachten uitvoeren, door één maal te dubbelklikken op dat batchbestand.

Maar, ik krijg het dus niet voor elkaar om een snelkoppeling naar dat .BAT bestand te maken, en daarbij een shortcut key (sneltoets) in te stellen. Hij werkt dan niet..... ( Iemand een idee waarom ? )

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 12 September 2009 om 14:51
  Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2009, 14:45   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Oplossing voor de niet-werkende sneltoets gevonden:

"Make sure that the shortcuts for which you want to use shortcut keys are on the desktop, on the Start menu, or in the Windows\Start Menu\Programs folder".

Dus plaats het .BAT bestand waar je wil, en maak er een snelkoppeling naar (er op rechtsklikken en "Snelkoppeling" kiezen) maar plaats die snelkoppeling daarna op een plaats zoals in die Engelse tekst aangegeven, Bureaublad, Start menu, of Start menu\Programs.

Sneltoets instellen doe je in het (rechtsklik) - "Eigenschappen" venster van de snelkoppeling.

Mocht de gekozen sneltoets al voor een ander programma bestaan (conflict) dan zal er niets starten.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 12 September 2009 om 15:14
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten