Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 1 April 2018, 16:04   #1
anoniem19955
Guest

Question USB vingerafdruklezer

Hallo luitjes,
I.v.m. de laatstelijk in het nieuws gewezen ophef betreffende "op straat liggende wachtwoorden" heb ik de volgende vraag.
Ooit, in het verre tijdperk van Windows XP had ik een USB vingerafdruk scanner van Medion (Aldi). Deze werkte uitstekend. Wachtwoorden hoefde ik niet meer te onthouden, net zo als gebruikersnamen. Als ik bij voorbeeld op deze site wou gaf ik eenmalig mijn gebruikersnaam en wachtwoord op en bevestigde dit met een vingerafdruk. Bij een volgend bezoek hoefde ik slechts mijn vinger te laten scannen en ik was binnen.
Helaas kwam er een einde aan de pret toen Windows 8 en later Windows 10 verschenen. Geen geldige Drivers. Medion kon of wou niet helpen, driverupdates kwamen niet en nieuwe scannertjes evenmin.
Mijn vraag is dus: "wie weet waar een dergelijke scanner te koop is?" Google bied geen uitkomst. Is vergeven van verwijzingen naar Fingerprint Scanners for IPhone and/or Android Phones.
Dus, wie het weet mag het zeggen.
Alvast bedankt.

PS
Helaas is niet elke site zo gebruiksvriendelijk als deze van Computer Idee. Hier kan ik gewoon inloggen omdat en gebruikersnaam en wachtwoord al zijn ingevuld.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2018, 17:23   #2
anoniem46701
Guest

Standaard

met deze termen 'vingerafdrukscanner w10' is het bij de bovenste drie hits in google al raak.....
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2018, 22:57   #3
anoniem19955
Guest

Standaard

@ falstring:
1e link: gaat over dat fingerprint niet werkt na upgrade naar Windows 10.
2e link: 9 handige tips voor Windows 10 (door computer totaal)
3e link: Fingerprintscanner Windows Central, is alleen om Windows wachtwoord te vermijden..
4e link: Alleen voor Windows Hello.
dus helaas, pindakaas PAASHAAS,
PS. Was dit som een 1 April Grap?
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2018, 16:44   #4
anoniem46701
Guest

Standaard

neen, geen grap, ik houd helemaal niet van de gemiddelde 1 april flauwekul.
ik heb geen van de links op mijn google probeersel bestudeerd maar zag in de gauwigheid 3 op het oog betrouwbare hits, dus de hint 'zoek eens met deze termen' leek me een goede.
bijv: de eerste link die google bij mij tevoorschijn toverde leidde naar https://www.kensington.com/nl/nl/777...ingerprint-key en zie de specs: die is geschikt voor w10 (zag ik nu....)
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2018, 21:30   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik vermoed dat je alleen met Windows Hello verder kunt, omdat wat je had uit de tijd van XP misschien niet meer aan veiligheidseisen voldoet.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2018, 21:51   #6
anoniem19955
Guest

Standaard

@ falstring: Onder Windows 10 compatibel met Internet Explorer, Google Chrome en Firefox. Dus weer een gat in Edge wat niet met het desbetreffende programma wil werken. I.E. is zachtjes aan achterhaald, Google Chrome heeft m.i. al een te dikke finger in de pap en Firefox werkt (bij mij) niet onder Windows 10. Voor de rest voldoet de Kensington aan alle wensen, inclusive 2 traps wachtword verificatie..
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2018, 21:54   #7
anoniem19955
Guest

Standaard

@ erikdenhouter: Enig idee wat nu? Om voor elk account een ander, uniek wachtwoord te maken én te onthouden word voor dit oude koppie (75 lentes jong) een beetje te veel van het goede.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2018, 23:01   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Windows Hello uitproberen ? Het schijnt dat dat vernieuwd is onder latere versies van Windows 10, en daar zijn vingerscanners voor te koop. Zoek eens met deze termen:

Kensington vingerafdruk

Dat merk blijkt hier te koop, maar er zijn er echt meer als je ook buitenlands zou kopen.

Het onthouden van wachtwoorden is een pain in the a.. , maar er is een mogelijkheid om ze met een pen op te schrijven, en dan in huis ergens te bewaren, gewoon op een velletje. Het hacken voor het achterhalen van wachtwoorden is bijna volledig gericht op je netwerk en computer, vele malen minder op fysieke inbraak. Onder voorbehoud natuurlijk
Bewaren in data-vorm op een computer natuurlijk niet doen.
Vergeet ook niet dat wanneer er met de scan(ner) van je vingerafdruk iets fout gaat, dat je dan toch echt een wachtwoord moet weten om nog toegang te krijgen, dus opschrijven moet je eigenlijk toch.

Bij deze wordt vermeld dat het alleen Windows Internet Explorer ondersteunt, dat lijkt een belangrijke factor. Blijkbaar kan je niet zomaar jouw vingerafdruk aan een willekeurig wachtwoord koppelen, je browser speelt een rol:
https://www.banggood.com/nl/PQI-Fing...p-1213004.html
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 2 April 2018 om 23:12
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2018, 23:26   #9
anoniem19955
Guest

Standaard

Bedankt Erik, ga de PQI uitproberen, voor die kleine € 25,00 kan ik me geen bult vallen.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2018, 13:25   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Nog wat info over de PQI MyLockey:
https://nl.hardware.info/reviews/781...e-pc-voor-e-30

En over die Kensington (welke hetzelfde apparaat lijkt te zijn):
https://tweakers.net/nieuws/124303/k...anner-uit.html
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 3 April 2018 om 13:31
  Met citaat antwoorden