Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Computer Idee > Verschil van mening vanuit threads

Notices

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 22 October 2015, 15:19   #31
Carfran
Guest

Standaard

Citaat:
Wil je zeggen dat er wel nog 16-bits applicaties op Windows 7 32-bits kunnen draaien dan? Want anders zou ik ook geen nut zien in een 16-bits sub systeem.
In windows 7 zelf niet, onder Virtualbox wel, als je nog graag zou expereminteren met MS-DOS
http://www.instructables.com/id/How-...er-VirtualBox/

https://www.virtualbox.org/

Oud 22 October 2015, 16:38   #32
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Wil je zeggen dat er wel nog 16-bits applicaties op Windows 7 32-bits kunnen draaien dan?
Op mijn 32bit wel En ik lees W8.1 (W10 ?) ook. Maar dan heb ik het niet alleen over een DOS programma, ook de editor die ooit met Windows 3.1 werd meegeleverd, write.exe, draait:
W7_16bit_write.jpg
Windows7_16bit_write_in_taskman.jpg
Zie daar in Taakbeheer de NTVDM.exe (NT Virtual DOS Machine) en write.exe (kan je je het programma icoontje links boven nog herinneren ?) en wowexec.exe (Windows On Windows), welke nodig is voor Windows applicaties.

Ik heb nog zelf wat kleine programmaatjes geschreven in BASIC, en die draaien (bijna allemaal....) in een CMD opdrachtprompt.
Het is in de prompt echt niet zaligmakend hoor, vooral grafisch wil het vaak misgaan omdat er GEEN vol scherm wordt toegestaan, of omdat een bepaalde grafische resolutie niet wil.

De 64bit Windows versies hebben in feite (alleen) een 32bit subsysteem. Als je daar 16bit op zou willen draaien heb je iets virtueel nodig.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 October 2015 om 16:57
erikdenhouter is offline  
Oud 22 October 2015, 21:40   #33
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Jammer dat je in de 32bits het probleem met het beperkt geheugen hebt. Ik had nog wel een stuk of twee 16-bits applicaties maar dat was de moeite niet waard. Zeker niet als je er nog iets als Virtualbox voor moet gaan gebruiken.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Oud 23 October 2015, 11:19   #34
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Virtualbox heb ik dus niet nodig, die zou pas nodig zijn voor het draaien van 16bit onder 64bit Windows, en die heb ik niet.
erikdenhouter is offline  
Oud 23 October 2015, 13:11   #35
Lange Pier

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

Voor dos games etc. is er ook Dosbox indien nodig.
Lange Pier is offline  
Oud 23 October 2015, 17:10   #36
Hans60

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carfran Bekijk bericht
Er was ook Windows For Workgroups (NT) los als besturingssysteem .
....en weer fout.
Windows for Workgroups was Windows 3.11, Windows NT is de eerste versie welke ontwikkeld is voor bedrijfsomgevingen. Het is de eerste versie die niet gebaseed is op DOS. Het is ook de eerste versie die gebruik maakt van NTFS, iets waar WfW nooit mee om heeft kunnen gaan.
Ken uw klassiekers!
Oud 23 October 2015, 17:18   #37
Lange Pier

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

De "goede" man is weg............

Alles kun je via wiki lezen, overigens maar eigenlijk niet echt interessant.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows
Hoeft natuurlijk niet te kloppen, wordt ook maar door mensen opgetekend.
Lange Pier is offline  
Oud 24 October 2015, 00:23   #38
BlackTiger

Standaard

Citaat:
Voor dos games etc. is er ook Dosbox indien nodig.
Ja dat klopt maar ik heb geen zin in installatie van extra dingen. Op die manier werd ik fijn gedwongen weer eens wat nieuws te gaan gebruiken wat dan ook weer langer mee kan.

@Hans60: Had ik inderdaad ook al gezien, maar had geen zin om hem nog meer op de kast te jagen eigenlijk.

Wel jammer dat de man al weer weg is, als je toch met zoveel overtuiging iets zegt, moet je ook kunnen toegeven dat je het mis hebt op bepaalde punten, zeker als dat ook nog aantoonbaar is met links.

Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Oud 25 October 2015, 10:06   #39
JohnL

JohnL's schermafbeelding

Standaard

DOSbox is ook voor 32-bits Windows versies geregeld erg handig, hoor. Vooral hele oude DOS games zijn vaak niet compatibel met nieuwere Windows-versies, of hebben andere problemen. Er zijn er bijvoorbeeld die hun snelheid niet reguleren, en dus gewoon zo snel draaien als de processor toestaat. Da's leuk als de snelste processor van jouw tijd een 486DX2-66 is, die zoals de naam al impliceert op 66 MHz draait, maar als je dat dan op een huidige quadcore van 3.000 MHz loslaat, dan valt er weinig te spelen...

Ik heb dat eens zien gebeuren met CD-MAN, een pacman kloon. Dat werkte prima op mijn oude 50 MHz bakje, maar toen kwam er een AMD Duron van 800 MHz. Er zat een demo in die het spel zelf ging spelen, en die had binnen een halve seconde het hele spel uitgespeeld
Oud 25 October 2015, 15:06   #40
BlackTiger

Standaard

Ja het is me bekend dat DOSbox zo handig kan zijn, maar ik heb zoveel games dat ik er eigenlijk niet meer aan toe kom om oudere games nog te spelen.
Heb hem trouwens wel 2 jaar terug nog eens even geinstalleerd om een oude Tombraider nog eens te kunnen spelen voor een stukje. Best lachen!
Wat jij schrijft trouwens ook, snelle cpu's op sommige oude dingen...... hahahahaha.

BlackTiger is offline  
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten