Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeronimo33
Hoi Niek,
Herstel moet ook uitgevoerd kunnen worden door het indrukken van een F-toets tijdens het opstarten.
Zover wil ik eigenlijk niet gaan. Is er geen andere manier om bovenstaand probleem op te lossen?
|
Wat Niek voorstelt houdt in dat je opstart met een opstartbare Windows 10 DVD, en op die manier toegang krijgt tot herstelfuncties (Systeemherstel) die Windows aan boord heeft. Je kan dan een herstelpunt van b.v. vorige week terug plaatsen.
Je kan die DVD opstarten door in het BIOS dat station als eerste opstartstation toe te wijzen. Hoe dat te doen is per BIOS anders ("
Boot sequence")
Die DVD (het zal geen CD zijn ?) is qua opstarten niet afhankelijk van de Windows versie, maar... omdat je er wel herstelwerkzaamheden voor Windows 10 mee wil uitvoeren moet de DVD een W10 opstartbare DVD zijn, anders kan het hoogstwaarschijnlijk niet goed communiceren met de aanwezige Windows 10 op je harde schijf.
De DVD moet wel als ISO gebrand zijn, niet als gewone data DVD, anders is hij niet opstartbaar.
Ik zou rekening houden met een defect aan je harde schijf. Ik zou ook zeker checken of de kabels naar die harde schijf en het geheugen goed aangedrukt zitten.
Eventueel kan je, als de DVD goed opstart, ook een prompt openen, en daarin een schijfcontrole uitvoeren.
Verder lees ik voor (een gewoon gestarte) Windows 10:
"There are
two ways to get to the recovery options screen.
* (
1) Firstly, you can click on the new Start button, which is back again in a different form, and then hold down the SHIFT key and click on the power button. While still holding down the SHIFT key, click on Restart.
* (
2) The other way is the same as Windows 8, but it just looks a bit different. Click on the Start button and then click on Settings as shown above. This will bring up a new Settings dialog that basically replaces the PC Settings dialog in Windows 8. Here you will click on Update & recovery."
.