Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 31 March 2016, 18:27   #1
anoniem14733
Guest

Standaard Windows 10 en maprechten?

Weet iemand hier of Windows 10 toevallig anders om gaat met maprechten op externe HD's?

Ik kreeg op mijn forum namelijk iets aparts te lezen van een van onze gebruikers:
Citaat:
Ik heb dus als satelliet-ontvanger de NanoXX 9800HD, deze heeft geen interne harde schijf dus ik gebruik een externe harde schijf, dit is de Platinum van My Drive 500GB, 6,4cm zonder externe voeding (wordt aangestuurd door alleen de USB-poort).

Toen ik nog Windows 7 gebruikte maakte ik mappen op mijn PC en in die mappen stopte ik opnames om het makkelijk te kunnen organiseren.

B.V. heb ik mappen gemaakt voor Galapagos (series die door de BBC werden uitgezonden), Jiskevet, Life Story, My Zen TV, Vietnam, Glastonbury, De TV Kantine en Amy Winehouse.

Ik wilde gisteren een nieuwe map aanmaken genaamd Indonesie; ik wilde opnames omtrent Indonesie hierin stoppen; dit lukte gewoon op mijn PC zoals ik het altijd had gedaan.

Toen ik mijn externe HDD weer aansloot op mijn ontvanger kon ik die map niet openen, mijn ontvanger sloeg op tilt; het enige wat ik kon doen was de stroom eraf halen, weer de externe HDD aansluiten op de PC, de opnames die ik had gemaakt -in die map- eruit te halen, te copiŽren naar mijn PC, map verwijderen van de externe HDD en later de opnames apart weer te plakken op mijn externe HDD.

Alles is weer in orde dus. (alleen heb ik geen map kunnen maken voor Indonesie, maar de opnames heb ik gewoon weer terug). (.trp-bestanden)

Dit kleine ongemak is gebeurd sinds ik Windows 7 heb laten upgraden naar windows 10.
Hij kan dus geen mappen meer maken op zijn PC anders gaat zijn ontvanger raar doen. Dit is niet een eenmalig iets, hij heeft verscheidene keren geprobeerd. Telkens met hetzelfde resultaat.

Weet iemand of Windows 10 hier anders mee om gaat?
  Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2016, 23:24   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik weet het niet zeker, maar rommel nogal aardig raak op heel wat pc's en laptops, maar ik heb nog geen echt verschil gemerkt tussen W7 en W10 en beheersrechten op mappen.
Nou weet ik niet of hij geupgrade heeft naar W10 of een verse installatie heeft gedaan, maar 7 werkte met MBR schijven en 10 werkt meestal met GPT partities. Mogelijk dat zijn ontvanger daar niet mee om kan gaan?
Maar hoe dat zich dan gedraagt op een externe schijf is mij weer totaal onbekend.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2016, 00:25   #3
anoniem14733
Guest

Standaard

Als ik me niet vergis is het een upgrade naar Windows 10 geweest.
De ontvanger zal niet met GPT partities kunnen omgaan. Maar de harddisk was al geformatteerd en in gebruik voordat hij Windows 10 gebruikte. Het enige wat hij deed was films er af halen en mapjes maken en weghalen.
Voor de zekerheid zal ik toch even navragen. Is het mogelijk om W10 in zo'n geval weer "normaal" met MBR te laten werken?
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2016, 00:34   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Als je onder W7 alle partities verwijdert en hem indeelt in 1 grote partitie, lijkt me dat als je niet aan de harde schijf instellingen komt bij de installatie van W10 dat W10 dan niet met GPT gaat werken.
Maar oik zit daar ook niet zo diep in hoor. Ik denk dat Erik daar veel meer van weet.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2016, 10:35   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Nee Niek, ik weet niets van GPT partities.

Wat ik vreemd vind is dit:
Citaat:
het enige wat ik kon doen was de stroom eraf halen, weer de externe HDD aansluiten op de PC, de opnames die ik had gemaakt -in die map- eruit te halen, te copiŽren naar mijn PC, map verwijderen van de externe HDD en later de opnames apart weer te plakken op mijn externe HDD.
Betekent dit dat alleen het na het maken van de map mis gaat, maar dat de bestanden wel op die schijf kunnen verblijven ? En dan in de root of in een submap ?

Het kan zijn dat er een limiet aan het aantal mappen (root ingangen ?) voor die satelliet-ontvanger is. Ik zie niks over het gebruikte bestandssysteem, maar het kan een gelimiteerde versie zijn.

Dan de vraag, gaat het met andere mapnamen ook niet ? Indonesie kan je ook met een trema schrijven, zoals ' IndonesiŽ ', en dat kan een fout teken voor dat ding zijn.

Verder hou ik niet zo van externe schijfjes die alleen door USB gevoed worden, als die ontvanger dat maar trekt.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2016, 22:17   #6
anoniem14733
Guest

Standaard

Het gaat mis als hij op de pc met W10 de map maakt en dan de films er op zet.
Dan is de ontvanger niet happy.
Zet hij ze in de root van de ontvanger lijkt het wel goed te gaan zoals ik het nu lees.

Met de andere mappen ging het ook niet.

Misschien heeft het toch met maprechten te maken? Windows 10 doet schijnbaar iets aan overname van machtigingen?
Ik kreeg het volgende idee om eens te testen op PCWebplus.nl waar ik de vraag ook had uitgezet:
Citaat:
Klik met de rechtermuisknop op de nieuw aangemaakte map en kies voor Eigenschappen.
Open het tabblad Beveiliging en klik op de knop Geavanceerd.
Onderaan dit venster klik je op de knop Overname uitschakelen.
Selecteer de optie Verwijderen alle overgenomen machtigingen van dit object.
Dit heb ik doorgegeven aan de gebruiker, dus ben benieuwd of het gaat helpen.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2016, 22:45   #7
anoniem42071
Guest

Standaard

Oke we wachten het af. In elk geval bedankt om dit door te geven.
Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2016, 02:17   #8
anoniem14733
Guest

Standaard

No problem, jullie bedankt voor het meedenken, als betreffende iets laat weten laat ik hier ook weten.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2016, 15:37   #9
anoniem42071
Guest

Standaard

Heeft tie al een schijfcontrole op de externe schijf losgelaten?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2016, 20:31   #10
anoniem14733
Guest

Standaard

Ik heb geen flauw idee. Momenteel bedankte hij me voor de goede zorgen, maar ik weet niet of hij het nu zo wilt laten of er nog mee verder zal gaan.
Mocht ik er nog iets over horen laat ik het zeker weten.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten