Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 24 September 2017, 21:04   #21
anoniem26138
Guest

Standaard

Hm, wanneer je frustraties wat getemperd zijn zou ik toch nog eens proberen...

'Vorig stuurprogramma' levert een Microsoft driver op, dat klopt, omdat in eerste instantie bij installatie een MS driver gebruikt wordt. Maar je kan er van uitgaan dat die MOET kunnen werken, zo niet, dan is er een instelling of hardware niet in orde. Aangezien het testgeluid wel werkt, lijkt mij de kans groot dat je hardware in orde is.
Om die reden zou ik alleen nog experimenteren met die MS driver, (die heeft ook de minste instellingsmogelijkheden), en wanneer dat eenmaal succes geeft een stap verder gaan met de fabrikant driver. Het maken van een herstelpunt is bij succes natuurlijk aan te raden.

Een vraagje tussendoor... heb je al in het BIOS gekeken of daar HDA of AC'97 geselecteerd staat ?

Als je in Apparaatbeheer in het menu 'Beeld' kiest voor 'Verborgen apparaten weergeven', zijn er dan (uitgegrijsde) verrassingen onder de tak 'Geluid' of 'Overige apparaten' ? Je kan daarvan ook verwijderen.

Je kan overigens zelf ook kiezen voor de MS driver, door zelf de driver te kiezen uit de geboden lijst bij een rechtsklik en 'Stuurprogramma bijwerken - Op mijn computer zoeken - Kiezen uit de lijst'. Dat is 'High Defenition Audio-apparaat'.

Zou je via diezelfde weg de fabrikant-driver willen installeren, dan klik je 'Bladeren', en selecteer je de map waar die driver uitgepakt is; Windows zoekt dan zelf in submappen naar het juiste .INF bestand (overigens waarschijnlijk te vinden in de submap WDM, o.a. daar staan er meerdere)

Ik heb overigens ergens gelezen dat iemand succes had door (ergens ?) in het proces ook de map van Realtek in 'Program files' te verwijderen. Even hernoemen zou misschien slimmer zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2017, 22:38   #22
anoniem14942
Guest

Standaard

Hi Erik,

Het enige wat ik in de BIOS tegenkom, in tab Integrated Peripherals, is 'AZALIA Codec' met als setting [AUTO], geen HDA en geen AC97.
In apparatenbeheer had ik idd een onbekend apparaat, die heb ik verwijderd, maar was toen ook bij Audio in- en uitvoer de luidsprekers kwijt.
Verder gegaan met de Realtek Audio HD bij 'Besturing voor geluid etc'. Als eerste bij 'bijwerken stuurprogramma' Windows zelf laten zoeken. Daarna via zelf aanwijzen, waar ik een waarschuwing bij kreeg, maar toch door gegaan ben. Denk, dat ik daarmee de boel opgeblazen heb.
Het leek me verstandig om terug te gaan naar m'n image-backup
Heb wat screenshots gemaakt, die maken mijn escapades misschien wat duidelijker. Omdat met max hiervan 5 is, zal ik de rest via een 2de reply proberen.

Geef het voor vandaag maar weer op.
Bedankt maar weer.
Marcel
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20170925_02.jpg‎ (55,3 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170925_03_Onbekend apparaat verwijderd.jpg‎ (54,2 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170925_04_Bij audio in- en uitvoer zijn de luidsprekers verdwenen.jpg‎ (187,2 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170925_05_Via oranje speaker-icon.jpg‎ (53,6 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170925_06.jpg‎ (121,1 KB, 2x gelezen)

Laatst gewijzigd door marcelj : 26 September 2017 om 00:05
  Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2017, 22:40   #23
anoniem14942
Guest

Standaard

Hier volgt de rest van de screenshots
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20170925_07.jpg‎ (124,1 KB, 4x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170925_08.jpg‎ (150,7 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170925_09.jpg‎ (111,0 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170925_10_High Definition audio.jpg‎ (81,1 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg 20170925_11_Oeps.jpg‎ (77,1 KB, 2x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2017, 13:41   #24
anoniem42071
Guest

Standaard

Als ik zo eens een snelle blik werp op alle geďnstalleerde geluids programma's en het was mijn pc, zou ik deze allemaal de-installeren en eens opnieuw opstarten.
Als je dan geen geluid hebt ga je naar de fabrikant van je moederbord en kijk je of daar een driver staat.
Voor W10 bieden ze hem daar niet aan, dus kies dan de driver voor W7 64bit.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 26 September 2017 om 13:43
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten