Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 October 2015, 13:52   #11
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik denk (hoop) dat daar bedoeld wordt dat de procedure anders is wanneer je boot problemen hebt met uitsluitend XP en een lagere OS. Dus geen Windows 7 en/of 10.
Windows 10 zou je verwachten een overzicht te hebben van alle eerdere besturingssystemen, en dus ook wanneer XP onder de configuratie van W10 niet goed boot.

Dat je boot.ini niet kan wijzigen doet mij ook denken dat Windows 7 of 10 daar een stop op heeft gezet, want ik heb het bestand onder XP altijd kunnen openen en opslaan. Misschien dat je (weer) eigenaar moet worden ? Alhoewel, je zal op die partitie wel eens niets kunnen wijzigen.
Maar dat boot.ini verplaatst is geeft wel hoop, want dan overvleugelt het latere OS de XP installatie, en zou je toch enigszins verwachten dat BCDedit van Windows 10 zoiets probeert op te lossen.

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 29 October 2015 om 14:09
  Met citaat antwoorden
Oud 29 October 2015, 17:00   #12
anoniem14942
Guest

Standaard

Hi Erik,

Het kan ook zijn, dat Macrium schrijven cq editing tegenhoudt. Daarom wil ik het nog eens proberen via een rescue-disk, als ik dan tenminste bij de BCD-partitie kan komen.
T/m XP stond boot.ini volgens mij altijd in de root van C:, ik heb er in het verleden ook regelmatig in zitten frutten, was best leuk (en soms spannend).
In het weekend ga ik (misschien) wel effe spelen met BCDEdit, kijken wat er gebeurt.
Daarna meld ik me wel weer.

Groetjes, marcel
  Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2015, 17:25   #13
anoniem14942
Guest

Standaard

Hoi Erik en Satneef,

Ben niet veel, maar wel iets verder gekomen.
Heb eerst een W10 Rescuedisc aangemaakt, daar het systeem mee geboot en gekozen voor
Opdrachtprompt.
De C: schijf is dan de (eerste) "Door systeem gereserveerd" partitie. Kan daar de attributes van boot.ini
wijzigen en kan dan het bestand via notepad editen.

Dit werkt ook met de rescuedisc van W7.

Voor de zekerheid heb ik ditzelfde onder W10 via instellingen-systeemherstel-Advanced Options geprobeerd.
Kom dan in een gelijksoortig scherm terecht als bij de Rescuedisc.
Anyways, ik heb nu dus, mede dankzij jullie, een methode gevonden om eventueel boot.ini aan te kunnen passen.

Helaas denk ik echter, dat ik dat niet meer nodig zal hebben, want m'n ntoskrnl.exe probleem krijg ik niet opgelost.
Ik heb bootrec /RebuildBcd gedraaid via de Advanced Startup methode zowel als via de Rescuedisc.
Als enige niet in de BCD aanwezige OS wordt dan \windows.old\windows gevonden en dat is de windowsversie die ik heb gebruikt om naar W10 te gaan.

Hoe simpel kan het leven zijn.
Terwijl ik dit verhaal zit in te kloppen, zie ik op m'n scherm het icon van EasyBCD staan en krijg spontaan een brainwave (hooguit eens per jaar).
Ik bedenk me, dat ik als laatste poging eens kan proberen de XP entry te deleten en weer toe te voegen. Zo gezegd, zo gedaan en zowaar, ik heb XP weer terug.
Direct begrijpen deed ik het niet, maar de boot.ini (die dus door EasyBCD opnieuw geschreven is) nog eens goed bekijkend, zag ik niet meer disk 1 partitie 3 staan, maar disk 1 partitie 4.
En dat klopt (uiteraard). Ik heb XP wel op partitie 3 installed, maar de installatie van W10 maakt aan het eind van z'n eigen partitie een kleine (450MB) Herstelpartitie aan. Dit is dus partitie 2 geworden waardoor mijn 3 naar 4 is opgeschoven.

Dus al met al klopt het, dat de ntoskrnl.exe foutmelding wel degelijk veroorzaakt is door een fout in boot.ini.

Allebei bedankt voor jullie hulp bij het oplossen van dit probleem.

Nog een fijne avond, Marcel
  Met citaat antwoorden
Oud 1 November 2015, 19:22   #14
anoniem26138
Guest

Standaard

Mooi

Had je met BCDEdit ook de XP ingang verwijderd, of alle ingangen ? (Dat was wel een methode gebruikt in die link) Want als easyBCD het kan, dan vind ik het een slechte beurt als MS het niet kan. Twee keer proberen door tussendoor te herstarten nadat de 'eerste serie' OS is gevonden is ook nog een idee.

Het is voor mij wat wazig waar Windows systemen hun disk- en partitievolgorde vandaan halen, en het volgende wat ik je daarom had willen vragen was het plaatsen van de inhoud van boot.ini, al zou ik zelf dan eigenlijk ook niet hebben kunnen zien hoe precies jouw systeem onderverdeeld is, en een echte oplossing voor een edit van boot.ini had kunnen geven. Maar ik bleef vermoeden dat dat daar niet pluis was.
Nu alleen de vraag hoe het zover heeft kunnen komen, en wel hierom:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcelj
Heb zo 2 a 3 weken probleemloos gewerkt.
Op 10 oktober op mijn W7 nieuw de upgrade naar W10 uitgevoerd, tot nu toe op zich redelijk vlekkeloos.
Ik kon nu dus booten: XP, W7 of W10. Dit heeft 3, 4 dagen geduurd, dagen waarin ik dagelijks ook XP opgestart heb.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 2 November 2015 om 09:25
  Met citaat antwoorden
Oud 2 November 2015, 11:54   #15
anoniem14942
Guest

Standaard

Hoi Erik,

Ik heb alleen bootrec/rebuildbcd uitgevoerd, verder niets eerst weggehaald of toegevoegd. Wel daarna nog een keer met bootrec/scanos (of zoiets) gekeken.
Maar misschien had ik ook met bootrec of met bdcedit de XP-entry weg kunnen halen en opnieuw toevoegen. Ik denk zelf. dat dat vast wel kan.
In ieder geval heeft dat met EasyBCD goed gewerkt.

Wat betreft het in eerste instantie nog wel kunnen booten van XP (een dag of 3 - 4) denk ik, dat mijn memorie me een beetje in de steek laat, kan haast niet anders. Als vanaf de upgrade naar W10 de partitie-nummers door W10 zijn veranderd, heb ik nooit XP meer kunnen booten. Ik denk zelf nu, dat ik na de re-install van XP, tot aan de upgrade naar W10, XP idd nog heb kunnen booten, maar dat het vanaf de W10-upgrade niet meer gelukt is.

Het schaamrood staat mij op de kaken, ik trek volledig het boetekleed aan voor deze paniekzaaierij. In ieder geval heb ik door deze exercitie toch weer wat geleerd: ik weet nu tenminste waar de boot.ini is verstopt en ik weet nu ook, hoe ik die eventueel kan editen.

Nogmaals bedankt voor je hulp.
Marcel
  Met citaat antwoorden
Oud 2 November 2015, 21:41   #16
anoniem26138
Guest

Standaard

Dat verklaart een hoop, het was nog niet helemaal getest of alle drie startten.

Grofweg volgens dat artikel:
je had (na een export + backup door hernoemen) het bestand BCD kunnen verwijderen, en met de opdracht BCDEdit /rebuild een heel nieuwe BCD kunnen laten opbouwen. Waarschijnlijk is dat dan hetzelfde wat EasyBCD doet. Dit alles gedacht vanuit het Windows 10 systeem natuurlijk, het laatst uitgebrachte OS.
Nou, dat is dan lekker voor een ander die met het probleem zit, bij jou werkt het, en houden zo.

Graag gedaan dat beetje meedenken
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten