Ga terug   Computer Idee Forum > Software > Software Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 7 August 2018, 20:43   #1
anoniem17266
Guest

Standaard Grafische problemen nieuwe laptop

Heb onlangs de nieuwe laptop ASUS FX503VD-DM103T gekocht.
Nu heb ik de volgende problemen;
-ik heb tijdens het surfen soms last van een mouse-lag (mousepad reageert dan even niet en muisaanwijzer staat dan paar seconden stil
-als ik een film op Netflix bekijk, loopt na een korte tijd het beeld niet meet synchroon met het geluid
-als ik een gedownloade film bekijk krijg ik geregeld blokkerige beelden voor een paar seconden

Lijkt op een probleem met de videokaart of zo? Apparaatbeheer geeft echter geen problemen aan.

Iemand enig idee of dit een hardware of software probleem kan zijn?
Liever nog: weet iemand een oplossing hiervoor?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2018, 00:51   #2
anoniem14733
Guest

Standaard

Vreemd. Niet bepaald de goedkoopste en langzaamste laptop, integendeel zelfs.
Met die configuratie zou je geen problemen mogen ervaren. Het enige wat ik zie wat vertragend zou kunnen werken is de 5400 toeren harddisk.

Gezien het blokkerige beeld gecombineerd wordt met het hakkelen van de muis en het niet meer synchroon lopen van Netflix pas na een tijdje, lijkt het een flow probleem. De doorstroming is niet 100% meer.
Dat kan onder andere duiden op een probleem met of door een wisselbestand of inderdaad harddisk.

Als je een gedownloade film bekijkt, bekijk je die dan op je SSD schijf of op de HD van 1 TB?
Welke player gebruik je om deze te bekijken, die van Windows of VLC of iets anders?
V.w.b. de verbinding met Netflix, zit je dan via wifi of kabel te kijken?
Kun je eens kijken waar nu je wisselbestand staat en waar het op ingesteld staat?

Zijn alle updates al geinstalleerd van W10? Want het kan zijn dat juist het zoeken of downloaden van updates de boel vertraagt.
Daarom is het ook handig bepaalde functies, zoals het delen van updates met anderen, uit te schakelen om vertraging te voorkomen.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2018, 08:37   #3
anoniem17266
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Vreemd. Niet bepaald de goedkoopste en langzaamste laptop, integendeel zelfs.
Met die configuratie zou je geen problemen mogen ervaren. Het enige wat ik zie wat vertragend zou kunnen werken is de 5400 toeren harddisk.

Gezien het blokkerige beeld gecombineerd wordt met het hakkelen van de muis en het niet meer synchroon lopen van Netflix pas na een tijdje, lijkt het een flow probleem. De doorstroming is niet 100% meer.
Dat kan onder andere duiden op een probleem met of door een wisselbestand of inderdaad harddisk.

Als je een gedownloade film bekijkt, bekijk je die dan op je SSD schijf of op de HD van 1 TB?
Welke player gebruik je om deze te bekijken, die van Windows of VLC of iets anders?
V.w.b. de verbinding met Netflix, zit je dan via wifi of kabel te kijken?
Kun je eens kijken waar nu je wisselbestand staat en waar het op ingesteld staat?

Zijn alle updates al geinstalleerd van W10? Want het kan zijn dat juist het zoeken of downloaden van updates de boel vertraagt.
Daarom is het ook handig bepaalde functies, zoals het delen van updates met anderen, uit te schakelen om vertraging te voorkomen.
Hoi BT,

De gedownloade films staan idd op de 1TB HD
Deze bekijk ik via VLC maar heb ook al wat andere geprobeerd; hetzelfde probleem.
Netflix loopt via WiFi: op mijn andere laptop is dat geen probleem.
Vwb het wisselbestand; hoe kom ik daar achter?
Alle updates zijn idd al geïnstalleerd.
Is er mss een manier om de harde schijf te testen?
Ik heb ook al een nieuwe installatie van W10 uitgevoerd ( met behoud van bestanden) maar ook dat hielp niets.
Het lagen van de muis komt voor als ik normaal aan het surfen ben op Internet. Dat heeft niets met de films te maken denk ik...

Alvast bedankt voor het meedenken.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2018, 10:40   #4
anoniem23020
Guest

Standaard

Welk merk muis gebruik jij.
Gedraad of draadloos verbonden?
Heb je al een andere USB-uitgang geprobeerd?

Mag ik jou overigens een tip geven voor het geval dit forum helemaal niet meer werkt, kijk dan eens op https://www.piepcomp.nl/
Black Tiger is sinds kort daar een gerespecteerd en heel fijn lid.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2018, 14:58   #5
anoniem17266
Guest

Standaard

Bedankt voor de tip
Vwb de muis, dit gaat over de mousepad van de laptop zelf. Dus geen externe muis.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2018, 22:18   #6
anoniem14733
Guest

Standaard

Ik zou toch even de instellingen controleren en updates voor anderen uitschakelen.
Even denken....
Windows toets -> instellingen -> Bijwerken en beveiliging -> Windows Update -> Geavanceerde opties.
Dan bijna onderaan op "Delivery Optimisation" klikken en Downloads van andere PC's toestaan gewoon helemaal uitzetten.
Of anders aan laten maar dan alleen pc's van lokale netwerk kiezen.

Citaat:
Vwb het wisselbestand; hoe kom ik daar achter?
Configuratiescherm -> Systeem -> Links op Geavanceerde Systeeminstellingen klikken, tabblad Geavanceerd en dan bovenaan bij Prestaties op Instellingen klikken.
Daarna weer middelste tabblad geavanceerd en dan onderaan Virtueel Geheugen en op wijzigen klikken.

Kan goed zijn dat alles op automatisch staat. Als windows op C geinstalleerd is dan is de kans heel groot dat daar ook het wisselbestand staat. Voor een SSD schijf is dat zeker niet verstandig.
Het vergroten en verkleinen ook niet.
Als je 4 GB RAM in je laptop hebt, zou ik het eens proberen met een wisselbestand van een vaste grootte van 8192 MB. Dat is dus 2x de grootte van het RAM geheugen.
Verder zou ik in elk geval zorgen dat het wisselbestand op de 1TB schijf terecht komt.
Op onderstaande pagina kun je als het goed is ongeveer zien hoe je dat doen kunt.
https://www.windowscorner.nl/handlei...-aanpassen.php

Dit is overigens altijd weer terug te zetten als het niet bevalt, maar ik zou het sowieso niet op de SSD laten gebeuren.
VLC is een prima speler dus daar zal het niet aan liggen.

Welke virusscanner gebruik je?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2018, 23:09   #7
anoniem17266
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Ik zou toch even de instellingen controleren en updates voor anderen uitschakelen.
Even denken....
Windows toets -> instellingen -> Bijwerken en beveiliging -> Windows Update -> Geavanceerde opties.
Dan bijna onderaan op "Delivery Optimisation" klikken en Downloads van andere PC's toestaan gewoon helemaal uitzetten.
Of anders aan laten maar dan alleen pc's van lokale netwerk kiezen.

Configuratiescherm -> Systeem -> Links op Geavanceerde Systeeminstellingen klikken, tabblad Geavanceerd en dan bovenaan bij Prestaties op Instellingen klikken.
Daarna weer middelste tabblad geavanceerd en dan onderaan Virtueel Geheugen en op wijzigen klikken.

Kan goed zijn dat alles op automatisch staat. Als windows op C geinstalleerd is dan is de kans heel groot dat daar ook het wisselbestand staat. Voor een SSD schijf is dat zeker niet verstandig.
Het vergroten en verkleinen ook niet.
Als je 4 GB RAM in je laptop hebt, zou ik het eens proberen met een wisselbestand van een vaste grootte van 8192 MB. Dat is dus 2x de grootte van het RAM geheugen.
Verder zou ik in elk geval zorgen dat het wisselbestand op de 1TB schijf terecht komt.
Op onderstaande pagina kun je als het goed is ongeveer zien hoe je dat doen kunt.
https://www.windowscorner.nl/handlei...-aanpassen.php

Dit is overigens altijd weer terug te zetten als het niet bevalt, maar ik zou het sowieso niet op de SSD laten gebeuren.
VLC is een prima speler dus daar zal het niet aan liggen.

Welke virusscanner gebruik je?
De download van andere PC's heb ik uitgezet.
V.w.b. het wisselbestand, weet ik niet of ik dat nu goed heb gedaan; Bij de C-schijf (SSD) wordt nog steeds aangegeven dat deze door het systeem wordt beheerd.
Ik heb het wisselbestand op de D-schijf ingesteld op minimaal en maximaal 8192.
(zie screenshot)
Zijn dit de juiste instellingen? Of moet ik bij C: op "geen wisselbestand klikken?
Dan krijg ik namelijk de waarschuwing: "als u het wisselbestand uitschakelt of instelt op minder dan 400MB, en er treedt een systeemfout op, kunnen mogelijke details voor het oplossen van het probleem niet worden geregistreerd. Wilt u doorgaan?"

Alvast bedankt...
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg wisselbestand.jpg‎ (174,9 KB, 2x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2018, 23:50   #8
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Bij de C-schijf (SSD) wordt nog steeds aangegeven dat deze door het systeem wordt beheerd.
Daar zou hij uit moeten kunnen omdat hij op D gebruikt wordt.
Maar het is natuurlijk ook niet goed als je meldingen krijgt over een systeemfout. Raar.
Ben nog eens gaan zoeken maar er zijn er veel die dat toch op de SSD hebben.

Dan zou ik het als volgt proberen.
Zet op de D ook het wisselbestand op GEEN. Dan op de C schijf maak je daar het wisselbestand van 8192 vast aan (zoals het nu op D is), dan is ie in elk geval maar op 1 plek (de snelste) aan het schrijven en hij maakt het bestand net telkens groter en kleiner.

PC daarna herstarten en dan eens kijken of het beter gaat met het hakkelen.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 August 2018, 00:44   #9
anoniem30973
Guest

Standaard

Hela..! Abraham54....wie was dat ook al weer...niet vaak hier gezien. Ik herinner hem als antivirus-goeroe (als ik het goed heb) op de site van C!T. Bedankt voor de tip. Overigens heeft de gewaardeerde BT ook een eigen site, dacht ik.
Tja, wáár gaan we met z'n allen naar toe...
  Met citaat antwoorden
Oud 9 August 2018, 19:19   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeronimo33 Bekijk bericht
Zijn dit de juiste instellingen? Of moet ik bij C: op "geen wisselbestand klikken?
Dan krijg ik namelijk de waarschuwing: "als u het wisselbestand uitschakelt of instelt op minder dan 400MB, en er treedt een systeemfout op, kunnen mogelijke details voor het oplossen van het probleem niet worden geregistreerd. Wilt u doorgaan?"
Die waarschuwing is normaal, al krijg je die melding pas in Windows 10 te zien, netjes, vroeger werd dat niet gemeld.
Het gaat er om dat Windows minimaal die grootte wisselbestand op C: nodig heeft om in het geval van een systeemfout een dumpfile te kunnen maken. Heeft dus niets met een systeemfout zelf te maken.
Dus als je een wisselbestand op een andere partitie wenst is het zeker aan te raden OOK minimaal 400MB op de C: partitie te houden.

Maar, ik zelf zou dat dumpfile met rust laten, en gewoon Windows laten beheren op C:. Als je SSD groot genoeg is is dat je snelste schijf, en dat is een voordeel.

Een tip is misschien dat je bij elke boot direct je Taakbeheer (tab 'Prestaties - Broncontrole) start, zodat je na een probleem direct even in de voortgang van zijn geschiedenis kan zien wat er zich heeft afgespeeld op het gebied van processor- en netwerkgebruik. Veel zal het niet vertellen, maar wel bevestigen misschien.

Je kan een snelkoppeling maken om Taakbeheer vanzelf bij boot te starten, door deze in je map 'Opstarten' te zetten. De opdrachtregel daarin zal (i.i.g. bij eerdere Windows) taskmgr.exe moeten zijn.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten