Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 21 November 2015, 16:12   #1
anoniem17266
Guest

Standaard VGA-poort werkt niet

Ik heb een nieuwe PC: de Medion Akoya P5337H Gaming PC.
Ook heb ik een oudere Medion PC.
Op de oude PC waren twee monitoren aangesloten: een TV (LG) welke via HDMI was verbonden en een ACER monitor welke via een VGA-kabel was verbonden.
Bij het installeren van de nieuwe PC heb ik beide weer aangesloten.

Echter deed alleen de TV aangesloten via HDMI het. De andere monitor via VGA aangesloten werkte niet.
Via apparaatbeheer zag ik bij de videokaart een gele uitroepteken staan. (zie bijlage)
Daarop heb ik de drivers van de videokaart (NVIDEA GForce GTX760 (192-bit) gedownload en geinstalleerd.
De uitroeptekens zijn inmiddels weg, maar ik kan de tweede monitor nog steeds niet aan de gang krijgen.
Ook al proberen te detecteren via Configuratiesscherm .> beeldscherm > enz. Echter zonder resultaat.
Als ik de VGA in de PC plug, licht de standby-knop van de monitor 1 seconde groen op en gaat vervolgens weer in de standby-modus.
Kan het zijn dat de VGA aansluiting op de PC defect of uitgeschakeld is?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG-20151120-WA0000.jpg‎ (98,1 KB, 10x gelezen)

Laatst gewijzigd door jeronimo33 : 21 November 2015 om 16:17
  Met citaat antwoorden
Oud 21 November 2015, 16:31   #2
anoniem54435
Guest

Standaard

Staan de drivers wel zichtbaar in Configuratie -software,

Op het plaatje lijkt het of ze niet goed geïnstalleerd zijn.
Heb je de Computer al een herstart gegeven.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 November 2015, 16:53   #3
anoniem17266
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Staan de drivers wel zichtbaar in Configuratie -software,

Op het plaatje lijkt het of ze niet goed geïnstalleerd zijn.
Heb je de Computer al een herstart gegeven.
In Apparaatbeheer zijn geen uitroeptekens meer te zien na de installatie van de GForce drivers.
De PC is al diverse keren opnieuw opgestart.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 November 2015, 17:12   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Het zou niet de eerste keer zijn dat één van de poorten van een nieuwe videokaart gewoon niet werkt.
Ik zou even een andere monitor proberen met een andere kabel en anders terug met dat ding.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2015, 12:53   #5
anoniem17266
Guest

Standaard

Kan het mss ook met BIOS instellingen te maken hebben?
Ik lees allerlei info over onboard instellingen o.i.d.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2015, 16:59   #6
anoniem42071
Guest

Standaard

Als de kaart met HDMI wel werkt ligt het niet aan de bios instellingen.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2015, 17:10   #7
anoniem17266
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Als de kaart met HDMI wel werkt ligt het niet aan de bios instellingen.

Niek
ik weet niet of die hdmi-aansluiting onderdeel uitmaakt van de videokaart? Er zitten meerdere hdmi aansluiting op
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2015, 17:51   #8
anoniem13673
Guest

Standaard

Voor zover ik kan nagaan heeft die PC niet eens een VGA-aansluiting. Alle specs die ik tegenkom hebben het alleen over DVI en HDMI, en niet over VGA.

Ik vermoed dus dat je probeert om de VGA-kabel aan te sluiten op de on-board GPU. De processor zélf heeft immers ook een GPU aan boord en die heeft vaak nog wel een VGA-aansluiting. Omdat hij nergens genoemd wordt, zal die standaard door Medion uitgeschakeld zijn, omdat er een losse videokaart aanwezig is.

Dat verschil zie je meestal makkelijk genoeg. De aansluitingen van de videokaart zitten immers op de videokaart zelf, meestal halverwege de achterkant, en horizontaal georiënteerd. De aansluitingen van de GPU van de processor zelf zitten verder naar boven en zijn meestal verticaal georiënteerd. Als je daar een VGA bij hebt zitten waar je nu je tweede scherm op probeert aan te sluiten, dan werkt dat dus inderdaad niet meer.

Dat probleem kun je makkelijk met zo'n DVI naar VGA adaptertje oplossen. Die kosten geen drol – meestal worden ze bij de videokaart meegeleverd, maar je moet dan wel de DVI-I poort gebruiken (even goed naar de pinnetjes in de aansluiting kijken, het past maar op één manier) omdat een DVI-D poort geen analoog (VGA) signaal meer uitstuurt.

Als je die nog niet gewoon in huis hebt, dan ben je waarschijnlijk voor een paar euro al klaar:
http://tweakers.net/pricewatch/335926/club-3d-dvi-to-vga-adapter.html
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2015, 19:48   #9
anoniem17266
Guest

Standaard

Nu met foto...
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20151122_124124-2.jpg‎ (97,0 KB, 5x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2015, 20:16   #10
anoniem13673
Guest

Standaard

En uiteraard moet jij weer net de ene uitzondering op de regel hebben... Je bevestigt mijn punt, maar Medion heeft er hier voor gekozen om de PC ondersteboven in elkaar te zetten. Het moederbord hangt op zijn kop links in de kast, waardoor ook alle aansluitingen andersom zitten. Daardoor zitten de aansluitingen van het moederbord zelf (dus USB, on-board GPU, geluid, netwerk) onderaan in plaats van bovenaan.

Anyway, mijn vermoeden is bevestigd. Die drie poorten (VGA, HDMI en DP) zijn niet actief. Die zijn immers aangesloten op de GPU in de processor, en die is uitgeschakeld omdat je een losse videokaart gebruikt.

Als je een DVI-I naar VGA adaptertje koopt of nog hebt liggen, dan kun je die zonder problemen op één van de DVI poorten (goed kijken, op de foto zie je al dat er verschil in zit) aansluiten en daar dan verder gebruik van maken.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten