Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 28 June 2015, 16:56   #1
anoniem55893
Guest

Standaard Fake SD kaart

Ik heb in China (LightInTheBox) een aantal microSD kaartjes van 128GB (Sandisk) gekocht, maar ben belazerd. Vermoedelijk kan ik niet meer dan 8GB gebruiken. Reclameren heeft geen zin: fabrikant antwoord niet. Nu wil ik ze formatteren naar werkelijke opslagcapaciteit om ze toch te kunnen gebruiken. Op Internet staat veel info om ze te testen en herprogrammeren, maar het lukt mij niet. Kan iemand mij een duidelijke instructie geven?
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2015, 17:00   #2
anoniem26473
Guest

Standaard

In de prullenbak ermee. Geen enkele garantie dat ze ook na partitioneren/formatteren goed gaan werken. Waarschijnlijk gewoon afgekeurde troep, die ze voor afvalprijs hebben ingekocht. Nieuwe 8GB kaartjes heb je al vanaf een euro of drie. Dus erg veel gooi je niet weg.

Laatst gewijzigd door couch_potato : 28 June 2015 om 17:03
  Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2015, 12:26   #3
anoniem55893
Guest

Standaard fake SD

Ja, weggooien is een optie, maar:
1. ik heb een flink aantal
2. misschien zijn ze 16 of 32GB
3. ik ben geinteresseerd in techniek: hoe flikken ze dit

Ik heb Flash Drive Tester v1.14 en RMPrepUSB geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar. Iemand betere suggesties/oplossing?
  Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2015, 14:38   #4
anoniem27570
Guest

Standaard

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Kijk hier eens mee.

Deze had je al?
https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/index.html
  Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2015, 16:47   #5
anoniem55893
Guest

Standaard

TestDisk lijkt de capaciteit aan te passen (sector size, sectors per track, cylinders, heads), maar het werkt niet: totale capaciteit "blijft" 128GB, ook als je heel lage waardes instelt.
Bovendien weet ik niet wat ik met sectoren/cilinders/heads moet bij een SD!
Ook Formatter werkt niet: het blijft 128GB.
Er moet toch een of ander tooltje zijn om de werkelijke capaciteit uit te zoeken, die interne waarde aan te passen en opnieuw correct te formatteren?
  Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2015, 17:54   #6
anoniem15124
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanR46 Bekijk bericht
Vermoedelijk kan ik niet meer dan 8GB gebruiken.
Waar baseer je dat op?
  Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2015, 18:47   #7
anoniem13673
Guest

Standaard

Dit soort flutkaartjes werkt meestal met wrapping. Simpel gezegd, er zit een kleine geheugenchip op, bijvoorbeeld 8 GB, die wel vrolijk aan Windows vertelt dat hij 32 GB is. Dus gaat Windows er 32 GB aan data op zetten, maar zodra de SD-kaart de eerste 8 GB binnen heeft, begint hij weer bij het begin en gaat dus de volgende 8 GB aan data wegschrijven – en daarbij wordt de eerste 8 GB gewoon overschreven.

Resultaat is dus dat je uiteindelijk alleen de laatste 8 GB op de SD-kaart hebt staan, of hoeveel data je nog over had na de laatste 8 GB. Het gevolg is dus ook dat je data kwijt bent, deels omdat het inmiddels een aantal keer overschreven is, deels omdat het er maar voor de helft op staat.

Mijn advies is om die kaartjes gewoon in de vuilbak te gooien en de volgende keer die paar euro meer uit te geven bij Mediamarkt, bol.com of een andere wat betrouwbaarder winkel. Qua aanschaf misschien wel duurder, maar dan weet je tenminste wel dat je goed spul krijgt, en dat, mocht er toch iets aan de hand zijn, je tenminste geen gezeik hebt met garantie.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2015, 22:41   #8
anoniem14733
Guest

Standaard

Of gewoon het kaartje gebruiken als 8 GB kaartje.

Een heel goed tooltje om te testen is h2testw:
http://www.heise.de/download/h2testw.html
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2015, 08:43   #9
anoniem35068
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanR46 Bekijk bericht
TestDisk lijkt de capaciteit aan te passen (sector size, sectors per track, cylinders, heads), maar het werkt niet: totale capaciteit "blijft" 128GB, ook als je heel lage waardes instelt.
Bovendien weet ik niet wat ik met sectoren/cilinders/heads moet bij een SD!
Ook Formatter werkt niet: het blijft 128GB.
Er moet toch een of ander tooltje zijn om de werkelijke capaciteit uit te zoeken, die interne waarde aan te passen en opnieuw correct te formatteren?
Dat is toch ook de gewenste/bedoelde capaciteit?
Geformatteerd in FAT32? Clustersize op 32kb gezet?
Leesvoer
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2015, 11:02   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Of gewoon het kaartje gebruiken als 8 GB kaartje.

Een heel goed tooltje om te testen is h2testw:
http://www.heise.de/download/h2testw.html
Als dat programma je vertelt heeft wat de echte capaciteit is, dan maak je één partitie aan net iets kleiner dan de gerapporteerde.

Probleem is wel dat de echte info van de grotere capaciteit nog in de chip geprogrammeerd staat, en je bij her-partitionering weer tegen die valse informatie aanloopt.
Hierdoor is eventueel wederverkoop problematisch.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten