Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 24 March 2013, 02:07   #1
anoniem55692
Guest

Standaard xp start niet meer op na hardware upgrade

hallo allemaal,

ik heb net een pc van mijn buurman verbouwd.
Nieuw moederbord, processor, ram ed.
Alleen de harde schijf is nog hetzelfde.
hij dacht dat hij windows 7 erop had staan, maar bij de eerste keer opstarten bleek het dan xp te zijn.
Tijdens het opstarten verschijnt er een blauw scherm ( 1 sec.) en hij start weer opnieuw op. waarna hij in het opstartmenu komt waar je veilige modus ed. kan kiezen.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn??
Is dit daar de verandering van de hardware??,
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 02:57   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Ja vermoedelijk wel. Je kunt nooit zomaar een met Windows ge´nstalleerde schijf uit een andere pc in zo'n pc stoppen.
Er zit allemaal andere hardware in en daar worden de verkeerde drivers voor geladen. Dan krijg je BSOD's (Blue screens off death)

Dus backup de persoonlijke data, email etc en plaats de xp cd en installeer opnieuw. Daarna bij de fabrikant van het moederbord en de videokaart de drivers ophalen voor de hardware.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 05:50   #3
anoniem13576
Guest

Standaard

Je kunt ook eerst de veilige modus proberen natuurlijk. Dan start Windows met standaard drivers en kun je die vervangen door de drivers die bij het nieuwe moederbord zijn geleverd.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 09:02   #4
anoniem13673
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ctrlaltdelete Bekijk bericht
Je kunt ook eerst de veilige modus proberen natuurlijk. Dan start Windows met standaard drivers en kun je die vervangen door de drivers die bij het nieuwe moederbord zijn geleverd.
Riskant, en ik zou het niet doen. Sommige drivers zitten op zo'n diep niveau in het OS dat het nagenoeg onmogelijk is om die te vervangen zonder een herinstallatie. Bovendien kunnen er Windows-componenten wel of niet ge´nstalleerd worden, afhankelijk van de hardware die er aanwezig is, en dat gebeurt allemaal tijdens de installatie, en niet meer naderhand.

Google anders maar eens op "hardware abstraction layer" oftewel HAL.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 10:58   #5
anoniem17857
Guest

Standaard

vergeet ook eventuele meegeleverde chipsets die op de dvd staan die bij je moederbord hoort.
en wat johnl zegt klopt helemaal. windows kijkt bij installatie naar specifieke onderdelen van je hardware, vooral moederbord en processor.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 12:57   #6
anoniem55692
Guest

Standaard

eerst en vooral bedankt voor de reacties

ik heb het ook in veilige modus geprobeerd maar zonder resultaat.
Ik had al een vermoeden dat het aan de verandering van de hardware ging liggen.
Ik zal die harde schiijf in mijn eigen pc hangen om zo een backup te maken van alle persoonlijke bestanden van hem.
Zoals zo vaak vinden de meeste mensen dat niet nodig om te doen

gelijk ff een ander vraagje: hoe kan ik het gemakkelijkste windows 7 installaren van een usb-stick???
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 13:10   #7
anoniem54435
Guest

Standaard

http://tweakers.net/meuktracker/2169...load-tool.html

http://www.microsoftstore.com/store/...usbdvd_dwnTool

Laatst gewijzigd door Desperado : 24 March 2013 om 13:30
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 18:57   #8
anoniem13673
Guest

Standaard

Je kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe schijf gebruiken, daar Win7 op zetten en dan later de originele schijf er weer naast prikken als data-schijf (en voor de toegang tot je oude data). Als die oude nog op XP draaide dan zal een nieuwe schijf waarschijnlijk toch weer wat vlotter zijn, om van de capaciteit nog maar te zwijgen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten