Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 95/98/98SE/ME

Notices

Discussietools Weergave
Oud 8 January 2012, 14:31   #1
Wednesday Addams

Post oude laptop downgraden

Ik heb mezelf weer eens een uitdaging bedacht....

Ik heb een oude HP-laptop met Win XP Pro die ik niet meer gebruik. Nu heb ik ook nog een originele Win 98 cd met registratiecodes (van een oudere PC) liggen, dus hoopte ik dat ik die vrij eenvoudig op de laptop kon installeren ipv XP. Lach me maar uit, ik heb nog wat nostalgische adventures liggen die niet fatsoenlijk willen draaien onder XP.

Dat blijkt nog niet mee te vallen, vooral ook omdat de dvd-drive en het diskettestation van de laptop niet meer functioneren. Ik heb alleen nog de USB-poorten (dus voor stick en externe dvd).

Als ik probeer te booten vanaf de externe dvd krijg ik de foutmelding "de windows 98 setup bestanden zijn niet gevonden". Enig idee waar ik zulke bestanden vandaan kan halen?

Vast bedankt voor de moeite.
Wednesday Addams is offline  
Oud 8 January 2012, 14:47   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Da's lang geleden dat W98 gedoe. Ik zie Bill Gates nog staan voor dat grote scherm met een enorme vastloper in zijn nieuwe W98.
Maar goed: Met W98 moet je vanaf een floppy met opstart bestanden de laptop opstarten: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Bij die opstart kies je voor cd ondersteunig en dan moet het een beetje vanzelf gaan.
Hooguit de cd opzoeken met cd D: en het commando setup geven.

Niek
Niekie30 is offline  
Oud 8 January 2012, 14:55   #3
dutch-online
Guest

Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wednesday Addams Bekijk bericht
Ik heb mezelf weer eens een uitdaging bedacht....

Ik heb een oude HP-laptop met Win XP Pro die ik niet meer gebruik. Nu heb ik ook nog een originele Win 98 cd met registratiecodes (van een oudere PC) liggen, dus hoopte ik dat ik die vrij eenvoudig op de laptop kon installeren ipv XP. Lach me maar uit, ik heb nog wat nostalgische adventures liggen die niet fatsoenlijk willen draaien onder XP.

Dat blijkt nog niet mee te vallen, vooral ook omdat de dvd-drive en het diskettestation van de laptop niet meer functioneren. Ik heb alleen nog de USB-poorten (dus voor stick en externe dvd).

Als ik probeer te booten vanaf de externe dvd krijg ik de foutmelding "de windows 98 setup bestanden zijn niet gevonden". Enig idee waar ik zulke bestanden vandaan kan halen?

Vast bedankt voor de moeite.
...

Floppy Drive zal toch echt noodzakelijk zijn

Laatst gewijzigd door dutch-online : 8 January 2012 om 15:00

Oud 8 January 2012, 15:07   #4
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

http://www.bootdisk.com/pendrive.htm
How To Boot From A USB Flash Drive
Hoe je een bootable floppy op een bootable usb stick zet.

Niek
Niekie30 is offline  
Oud 8 January 2012, 15:28   #5
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik probeer te booten vanaf de externe dvd krijg ik de foutmelding "de windows 98 setup bestanden zijn niet gevonden".
Een bijkomend is dat windows 98 eerst bestanden gaat kopiëren, daarna start hij opnieuw op en gaat hij echt installeren.

Daarbij wil hij bestanden dan van de setuplokatie (in dit geval je externe DVD) halen, maar dat kan hij dan niet meer. Want windows 98(SE) had nog geen fatsoenlijke plug and play usb ondersteuning. Anders gezegd had windows 98 drivers nodig voor je cd-rom en zeker voor dvd-rom want pc dvdspelers kwamen pas enige tijd nadat windows 98 uitgekomen is, dus daarvoor waren geen standaard drivers in windows 98 aanwezig.
Hoe wil je dan de drivers gaan installeren, als je geen floppydrive hebt?

Het verhaal omtrent het op een USB stick zetten van een floppy zal om exact diezelde reden vermoedelijk niet gaan werken, tenzij windows 98 de betreffende usb stick zelf kan herkennen en installeren tijdens de installatie van 98.
Dat is de enige mogelijkheid om nadien nog iets te doen, maar dan moet hij dus al automatisch geinstalleerd worden door 98.

Indien je die melding puur tijdens het booten krijgt, is het af te vragen of je wel een goede bootable installatiecd van windows 98 hebt.
Denk er daarbij aan dat VOORdat je windows 98 probeert te installeren, je harde schijf naar FAT32 geformatteerd hebt, anders wenst 98 ook niet te installeren.

Ik ben bang dat Dutch Online gelijk heeft en een foppy drive noodzakelijk is.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Oud 8 January 2012, 16:52   #6
dutch-online
Guest

Exclamation

Ik hoef geen gelijk te krijgen, maar simpel zal het niet zijn.

Oud 8 January 2012, 18:18   #7
Wednesday Addams

Standaard

Hmmmm, inderdaad een stuk lastiger dan verwacht. Moet ik me toch nog eens achter de oren krabben of ik dit alle moeite wel waard vindt (jamaar, m'n oude King's Quest!)

Is er niet een mogelijkheid om 98 vanuit XP te installeren, dat ze naast elkaar bestaan en ik wel de drivers van XP kan gebruiken?
Wednesday Addams is offline  
Oud 8 January 2012, 19:10   #8
falstring

Standaard

je kan wel vanaf een hd w98 installeren: kopieer vanaf de w98 cd (die is genoeg om w98 compleet te installeren) de map windows naar een 2e partiitie op de hd van de laptop.
zorg dat een c-partitie leeg is op fat 32.
start van de setup via setup.exe in de map windows op de hd.
probleem is enkel nog: hoe krijg je de laptop in dos opgestart....
ik weet dat zo even niet (meer) maar dat weten anderen dan wel weer.
falstring is offline  
Oud 8 January 2012, 21:05   #9
Anacho

Anacho's schermafbeelding

Standaard

Kan je niet een Virtual Machine draaien onder XP, en daar win98(SE) opzetten?
Oud 8 January 2012, 22:43   #10
Hans60

Standaard

Download van www.bootdisk.com een image van een bootable cd en brand hier een cd van. Kopieer de installatiebestanden van de W98-cd naar een (kleine) aparte partitie op de harddisk en start vanaf de opstart-cd op om vervolgens vanaf de extra partitie op de harddisk W98 te installeren. Mogelijk kun je de installatiebestanden ook p de opstar-cd bijplaatsen.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten